הקבינט אישר: גני ילדים ועסקים בלי קהל ייפתחו • דרעי נטש בזעם

תמי גיל
|
כ"ז תשרי התשפ"א / 15.10.2020 18:27
על רקע הירידה בתחלואה: השרים אישרו גם את ביטול מגבלת אלף המטרים • מסעדות יוכלו לפעול במתכונת של איסוף עצמי • ראש הממשלה חגג בתחילת הדיון: “הסגר הוא הצלחה אדירה, מדינות באירופה מסתכלות עלינו” • ישראל כ”ץ בירך על ההחלטה לפתוח עסקים

קבינט הקורונה אישר הערב (חמישי) את השלב ה-1 מתוך 9 של ההקלות בסגר, הכולל את פתיחת העסקים ללא קהל וביטול מגבלת הקילומטר – החל מיום ראשון הקרוב.

בהודעה משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות נאמר:

תנאי הסף לפתיחת השלב הראשון: ממוצע 2,000 נדבקים ביום, מקדם הדבקה 0.8.

שרי הקבינט החליטו כי אם בעקבות הפתיחה התחלואה תחמיר ותעלה – נעצור את יישום תכנית היציאה ונחזיר מגבלות.

לגבי אזורים עם רמת תחלואה גבוהה יתקיים דיון נפרד בוועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל עד מוצ”ש. הקבינט ישלים את הדיון ביעדים ובשאר מרכיבי התכנית במהלך הימים הקרובים.

על פי ההחלטה, להלן השלב הראשון בתכנית היציאה:

1. אפשרות לפתיחת מקומות עבודה ללא קהל.

2. איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי).

3. פתיחת מעונות יום וגני ילדים בגילאי 0-6, לפי מתווה שיאושר על ידי משרד הבריאות.

4. פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים.

5. פתיחת רחבת הכותל המערבי לתפילה במתווה שייקבע על ידי משרד הבריאות, בט”פ ומל”ל לפי קפסולות. כמו כן הר הבית ייפתח.

6. הסרת מגבלות יציאה מהבית.

7. יבוטל האיסור לבקר בבתים אחרים, ובלבד שיעמדו במגבלת ההתקהלות.

8. התקהלויות: במרחב פתוח – עד 20 איש; בחלל סגור – עד 10.

יתר ההגבלות נשארות כפי שהיו.

עד מחר הממשלה והקבינט יתבקש לאשר את התקנות הפרטניות בעניינים אלו שיביא משרד הבריאות.

הציבור מתבקש להקפיד על שמירת ההנחיות כדי לאפשר את המשך העמידה בירידת התחלואה בהתאם ליעדים אותם קבע משרד הבריאות. כך ניתן יהיה להמשיך בשלבי ההקלות הבאים.

כאמור,  כל ההקלות לא יחולו בערים ה’אדומות’, ולגביהן יתקיים דיון ככל הנראה במוצ”ש.

שר האוצר ישראל כ״ץ ברך על החלטת קבינט הקורונה לאשר מיום ראשון פתיחת כל העסקים ללא קהל ואיסוף עצמי: ”החלטה זו תאפשר לחלק חשוב במשק הישראלי לחזור לפעילות ולמנוע אובדן תוצר בסך 13 מיליארד שקלים וגם לצמצם את מימדי האבטלה. נקווה שבקרוב תהיה ירידה נוספת במיידי התחלואה שתאפשר גם את פתיחת כלל העסקים מקבלי הקהל במדינת ישראל באופן מלא”.

בניגוד לשר כץ, שר הפנים אריה דרעי, שמוקדם יותר הודיע כי בכוונתו לפעול בקבינט למען לקיום “מעגל החיים היהודי”, נטש בזעם את ישיבת הקבינט.

השר דרש כי בטקס חופה בחתונה – שיוגדר התקהלות בשטח פתוח, ללא ישיבה וארוחה, תותר השתתפות של עד 200 איש בקפסולות מוגדרות של 20 אנשים לקפסולה, תוך שמירת מרחק של ארבעה מטרים בין הקפסולות

בתחילת הישיבה התגאה ראש הממשלה בנימין נתניהו ב”הצלחה אדירה” של הסגר – והזהיר מיציאה מהירה ממנו. “אנחנו רואים ירידה בכל הנתונים, ירידה עקבית וברורה”.

הוא הוסיף: “אנחנו רוצים להתכנס למדדים שהציעו לנו משרד הבריאות והמומחים, כדי שנוכל להתחיל בהקלה ההדרגתית בתנאי הסגר הנוכחיים. אנחנו צריכים לעשות זאת באופן כזה שלא נפגוש סגר נוסף בעוד שבועיים-שלושה. לכן היציאה צריכה להיות מדורגת, אחראית, זהירה ונשלטת”.

הקרן למורשת הכותל המערבי הודיעה כי ערוכה לקראת יום ראשון ל’ תשרי, להגעת מתפללים ומתפללות לתפילה ברחבת הכותל המערבי, בהתאם למגבלת ההתקהלות בשטח פתוח ובחלוקה למתחמי תפילה נפרדים של 20 איש בהתאם להנחיות.

הקרן תמשיך לשמור בקפדנות על ההנחיות ולשמור על בריאות פוקדי הכותל המערבי.

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ: “אני מודה לחברי קבינט הקורונה, מכל קצוות הקשת הפוליטית, שהכירו בחשיבותו האדירה של הכותל כמקום תפילה מאחד ומנחם בימים קשים אלה עבור עם ישראל כולו. הצימאון שראינו בקרב הציבור בחודש תשרי של רבבות אלפים שרצו להגיע לרחבת הכותל המערבי אך לא יכלו עקב המגבלות והתחברו מרחוק, מהווה עדות לכך שהכותל מהווה מקום המאחד והחתום בליבות כלל הציבור.”