פרופ’ חזי לוי: אחוז החיובים בחרדי יותר מכפול מאשר במגזר הכללי

תמי גיל
|
כ"ו תשרי התשפ"א / 14.10.2020 20:34
מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ חזי לוי: “אני מכבד את האדמו”רים, אבל בעת הזו – אנא אל תעשו טישים” • על הטיפול VIP לו זכה האדמו”ר מבעלזא: “נכון לטפל באנשים בבתיהם, אבל צריך שתהיה שוויוניות ונגישות לכולם”

מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ חזי לוי וממונה הקורונה במגזר החרדי האלוף במיל’ רוני נומה קיימו היום (רביעי) תדרוך לעיתונאים מהתקשורת החרדית.

לדברי השניים, למרות הירידה הכללית בתחלואה, “היישובים האדומים הם בעיקר ערים חרדיות, שלא השכלנו להוריד את התחלואה בהן. זה אומר שהתחלואה במגזר גבוהה”.

פרופ’ לוי: “אני מתחנן בפני הציבור החרדי. כל ההתקהלויות במסגרת חתונות או אירועים אחרים, זה שורש הרע מבחינת המחלה. אנא מכם, שמרו על בריאותכם ועל בריאת הציבור”.

על קיום ‘טישים’ גדולים, אמר: “אני מכבד את האדמו”רים, אבל בעת הזו – אנא אל תעשו את זה. חייבים להתחשב בבריאות הציבור ובבריאות שלכם”.

פרופ’ לוי הוסיף: “אני מכבד את המגזר ומבין את הזיקה, עד כדי פיקוח נפש ללימודי תורה. אבל אני חייב לייצג את בריאות הציבור – פתיחה של מוסדות שלא על פי הנהלים מסכנת את הלומדים, ומסכנת את הוריהם, בוודאי אצל מי שגרים בצפיפות. אני פונה למנהיגי הציבור, להמתין בסבלנות, זה לא נגדם – זה בעדם, אנחנו קוראים לחזור לשגרה על פי המדרגות ולא להביא על כולנו סגר נוסף”.

מנכ”ל משרד הבריאות הדגיש: “אני מבין שאי אפשר לקיים לימודים מקוונים במגזר, אבל בינתיים בוודאי שאי אפשר לפתוח את כל מוסדות החינוך, בוודאי לא בערים אדומות. אני מתחנן, בואו נלך על פי המדרגות שקבענו, תוך ניטור התחלואה ובעזרת ה’ כולנו ביחד, נצליח להוריד תחלואה כדי שנוכל לפתוח ישיבות ותלמודי תורה”.

פרופ’ לוי אישר כי יש ירידה בהיקף התחלואה, גם בציבור הכללי וגם אצל החרדים. “לפני היינו מאוד מודאגים מאחר ואחוז הבדיקות החיוביות היה כ-15% בכלל האוכלוסייה, ובין 25 ל-30 אחוז בציבור החרדי. נכון לעכשיו, אחוז החיובים במגזר החרדי 12.8, לעומת 5.5% במגזר הכללי. רואים ירידה, אבל זה לא מספיק. צריכים עוד שבוע כדי לדעת מה ההשפעה של סוכות.

“אם מסתכלים מה קרה לתחלואה מאז פתיחת הלימודים ב-א’ אלול ופתיחת הלימודים בבתי הספר, רואים עלייה באחוז המאומתים בגילאי 10-19. זו הוכחה נסיבתית שפתיחת הלימודים הביאה עלייה בתחלואה”.

על השאלה כיצד יש להגיב על פתיחה של מוסדות ללא אישור, השיב מנכ”ל משרד הבריאות: “אנחנו מנסים בכל כוחנו, להגיע להסכמות. לא נשמח לראות שוטרים שמסתובבים בבתי ספר. לא רוצים לראות ילדים שמסתכלים בפחד כששוטרים במדים נכנסים לאכוף בבתי ספר. גם המשטרה לא רוצה. לכן צריך להגיע להבנות, מתוך כבוד אחד לשני. מתוך כבוד לתורה ולרבנים, מתוך כבוד לילדים ולמשפחות. נעשה ככל יכולתנו להגיע להבנה על פתיחה על פי המדרגות שקבענו”.

מנכ”ל משרד הבריאות התייחס לדיווחים על הטיפול VIP לו זכה האדמו”ר מבעלזא בביתו ואמר: “קראתי על זה בעיתונות, לא יודע מה הנסיבות, אענה תשובה כללית. מדינת ישראל חוקקה חוקים שבעזרתם כולם נבנים מרפואה ציבורית בין הטובות בעולם. זה נכון לטפל באנשים בבתיהם. אנחנו מעודדים טיפולי בית דרך הקופות בבתים כדי למנוע יציאה החוצה או הגעה לחדר מיון.

“אם הטיפול נעשה במסגרת הרפואה הציבורית, הם יבורכו. אבל צריכים להבטיח רפואה ציבורית טובה, שיווינית ונגישה”.

על חשיפת כתב חדשות 12 יאיר שרקי על טיפול מחתרתי באמצעות מכונות הנשמה בחולי קורונה במאה שערים – הוא הבהיר: “בלי קשר לקורונה, מחוללי חמצן יכולים וצריכים להיות בבתים של מי שקיבלו הוראה של רופא שעליהם לקבל העשרה בחמצן. זה מספק חיים לאנשים עם בעיות ריאה כרוניות. זה מונע צורך לרוץ לחדר מיון”, אמר פרופ’ לוי – והבהיר: “אסור לכרוך את הדיון על מחוללי החמצן עם הקורונה. זאת טעות.

“באשר לטיפול הבית שלמדתי עליו מהתקשורת, מדובר ביותר ממחוללי חמצן. נותנים לחולים שנמצאים במצב בינוני על גבול הקשה סטרואידים ותרופות. אני לא חושב, עם כל הכבוד, שנכון שיש עדיפות שחולה קשה שנשקפת סכנה לחייו יישאר בבית. מקומו בבית החולים. אני גם לא יודע מה ההסמכה של הרופאים שטיפלו באותם חולים, כמה הם מבקרים את החולים. לעיתים גם צריך לבצע הנשמה ולכן מקומו של חולה כזה הוא בבית חולים”.