נומה: הת”תים לא ייפתחו בקרוב • בישיבות: יהיו שתי חופשות ארוכות

תמי גיל
|
כ"ו תשרי התשפ"א / 14.10.2020 19:17
האלוף במיל’ רוני נומה: “חייבים לצמצם את כמות האנשים בבתים. אם יש חתונה ומביאים הביתה את כל הסבים והסבתות והדודים – מה הפלא שיש הדבקה?” • על מתווה הישיבות: יש אפשרות שתלמידים שגרים ב’אדומה’, ייצאו לעיר אחרת • בזמן חורף לא ניתן יהיה לצאת מהישיבות בכל שבועיים

הממונה על הקורונה במגזר החרדי, האלוף במיל’ רוני נומה, אמר היום (רביעי) בתדרוך לכתבים מהתקשורת החרדית, כי הוא לא רואה מצב שתלמודי התורה נפתחים בימים הקרובים  – והדגיש: “לא יכולים לאפשר דבר כזה”.

נומה התייחס לנושא הציות להנחיות משרד הבריאות במגזר החרדי – ואמר: “חייבים לצמצם את כמות האנשים שיש בבתים. אם יש חתונה ויש שבת חתן ומביאים הביתה את כל הסבים והסבתות והדודים – מה הפלא שיש הדבקה? אותו הדבר לגבי מערכת החינוך ובתי הכנסת. חייבים להקטין צפיפות, להיות רק עם מי שחי באותו בית”.

ממונה הקורונה ציין, כי הסגר בערים האדומות יימשך במהלך השבועות הקרובים, גם לאחר שיקלו בהגבלות הקיימות כיום. “רמת התחלואה הנוכחית לא מאפשרת להוציא יישובים רבים מהסגר והוא יימשך בתקופה הקרובה. אלה דברים שיצטרכו לקבל עליהם החלטות כמו בין השאר לגבי – אם גני ילדים ביישובים אדומים יישארו פתוחים”.

לגבי חידוש הלימודים בר”ח חשוון, אמר נומה: “אנחנו לא רואים תלמודי תורה נפתחים בימים הקרובים בערים אדומות”.

לגבי לימודים בישיבות, הוא הדגיש כי יש אפשרות עקרונית ולפיה תלמידי ישיבה שגרים בעיר אדומה, יוכלו לצאת לעיר אחרת, כדי להיכנס לתנאי פנימייה.

עם זאת, הוא הדגיש כי טרם הושג סיכום סופי בעניין, מאחר ולא ברור האם ניתן יהיה לבצע את התיקונים הדרושים במתווה, כדי למנוע תחלואה בהיקפים גדולים, כפי שאירע בזמן הקיץ בחלק מהישיבות.

נומה אמר: “אני רוצה להסביר את ההיגיון – יש לעשת אבחנה בין חינוך בתוך קהילה, לבין ישיבות עם פנימיות. אם רוצים לקחת סיכון, ניקח אותו בישיבות שבהן פנימיות, אבל צריכים לראות שהלקחים שהפקנו מקובלים על הישיבות והרבנים. צריך לראות שמה שנסכם אפשר יהיה ליישם בשטח ושלא כל אחד יעשה מתווה לעצמו.

“יש שיח וכרגע אין הסכמות – לא על תאריך פתיחה ולא על אופן הפתיחה. אנחנו דנים ומנסים להגיע להסכמות, וכחלק מהפתיחה של פנימיות בכל מערכת החינוך, תהיה גם פתיחה של ישיבות עם פנימיות”.

עוד נמסר, כי בזמן חורף לא ניתן יהיה לצאת מהישיבות בכל שבועיים, אלא יהיה צורך להישאר בישיבה לצורך שבועות ארוכים, כאשר יהיו שתי חופשות ארוכות יחסית, בחנוכה ובאזור פורים.

בכירים במשרד הבריאות אמרו שלשום, כי הם חוששים שהירידה המסוימת שנצפתה במגזר החרדי אינה משקפת את המציאות משום שהחרדים לא הגיעו להיבדק בתקופה האחרונה עקב החגים – ומספר הבדיקות ירד.

בימים הקרובים, כשיוקמו מתחמי בדיקות שניתן להיבדק בהם ללא הפניות ויעלה מספר הבדיקות, ניתן יהיה לראות את תמונת התחלואה האמיתית במגזר.

יחד עם זאת, הבכירים אמרו שגם לנציגי הציבור החרדי ברור שאין מנוס מסגר דיפרנציאלי בערים חרדיות אדומות.