‘תנופה’ ו’אקספרס’ יפעילו התחבורה בבית שמש, קריית יערים ועמנואל

שייע קליין
|
כ"ו תשרי התשפ"א / 14.10.2020 13:57
במסגרת המכרז תגדל תדירות הקווים ביישובים אלה בעשרות אחוזים, יופעלו קווים חדשים ויתוגברו קווים קיימים • לראשונה יופעלו באשכול קווי בית שמש אוטובוסים חשמליים • ‘תנופה’ תפעיל מעתה גם את הקווים מעמנואל

מהפיכת התחבורה הציבורית יוצאת לדרך: חברות ‘תנופה’ ו’נתיב אקספרס’ זכו במכרזים להפעלת קווי התחבורה הציבורית בפרוזדור ירושלים ובית שמש.

זאת, במסגרת תכנית משרד התחבורה להגדיל בעשרות אחוזים את שירותי התחבורה הציבורית בפרוזדור ירושלים, בית שמש ולשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעים.

מדובר במכרזים הגדולים ביותר שפורסמו עד כה בתחבורה הציבורית – והם כוללים הפעלת עשרות קווים בינעירוניים, אזוריים ועירוניים חדשים, ותגבור משמעותי של מאות קווים קיימים בפרוזדור ירושלים, בית שמש.

הקווים החדשים מתוכננים לענות בין השאר על הביקושים הצפויים לתחבורה ציבורית בישובים אלה, לאור התרחבותם המתוכננת.

בפרוזדור ירושלים, זכתה חברת ‘תנופה’. באשכול זה יופעלו 30 קווים עירוניים ואזוריים בין קרית יערים, אבו גוש, הר הדר, ישובי מטה יהודה, בהם כסלון, רמת רזיאל, איתנים, גבעת יערים, צובה, בית מאיר, שורש, שואבה, עין רפא, עין נקובא, נווה אילן, יד שמונה, נטף, מעלה החמישה, קרית ענבים ובית זית.

במכרז על פרוזדור ירושלים התמודדו חמש חברות נוספות: חברת סופרבוס, המפעילה כיום את השירות באשכול, חברת נהור, נתיב אקספרס, חברת אפיקים וקבוצה חדשה בשם הריבוע הכחול, בשיתוף איזי באס ופסגות.

במסגרת המכרז החדש תגדל תדירות הקווים בפרוזדור ירושלים ביותר מ-35%. מדובר בעיקר בגידול של קווים קיימים ותוספת קווים חדשים, שיופעלו באמצעות יותר מ-160 אוטובוסים חדישים.

לאורך המסלולים יוצבו שלטי מידע אלקטרוניים (Next Bus), שיעדכנו את הנוסעים בזמן אמת בזמני ההגעה של האוטובוסים.

בנוסף לכך, ישופר מערך השירות בקווים המחברים בין בית שמש לירושלים, תוך מתן דגש על שיפורי מסלולים בתוך העיר בית שמש, הגדלת תדירות ויצירת קווים ליעדים חדשים בירושלים, כמו בתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק ואזור התעשיה תלפיות.

הקווים יופעלו בשתי פעימות: בעוד תשעה חודשים, תפעיל חברת ‘תנופה’ את כל הקווים המופעלים כיום על ידי חברת סופרבוס, בתוספת שיפורים נקודתיים, ובעוד כשנה תפעיל החברה גם את קווי השירות המופעלים כיום על ידי חברת אגד, ושאר הקווים החדשים שבמכרז.

באשכול בית שמש זכתה חברת ‘נתיב אקספרס’. באשכול זה יופעלו 40 קווים עירוניים, אזוריים ובינעירוניים.

הקווים יופעלו בעיר בית שמש וממנה, למגוון רחב של יעדים ברחבי הארץ. זאת, באמצעות יותר מ-200 אוטובוסים חדישים מדגם יורו 6, בעלי רמת זיהום נמוכה ביותר. באשכול זה יופעלו לראשונה גם אוטובוסים חשמליים.

במכרז על אשכול בית שמש, התמודדו ארבע חברות נוספות: חברת נהור, קבוצת תנופה, סופרבוס וקבוצה חדשה בשם הריבוע הכחול, בשיתוף איזי בס ופסגות.

במסגרת המכרז החדש תגדל תדירות הנסיעה בקווי בית שמש ב-25% ויתווספו קווים חדשים רבים. כמו כן, ישופר הקשר בין שכונות חדשות העתידות להתאכלס, מוקדי פעילות מרכזיים, בהם תחנות רכבת, אזורי תעשיה ומרכזי קניות. בסופי שבוע, חגים ותקופת ‘בין הזמנים’ יורחב השירות הבינעירוני מהעיר ליעדים שונים שבאשכול. כמו כן, יתוגבר השירות הבינעירוני בין בית שמש לבני ברק, יפוצלו קווים ארוכים, ויפתחו קווים ליעדים חדשים.

הקווים באשכול זה יופעלו בשתי פעימות.

בעוד תשעה חודשים, תפעיל חברת תנופה את כל הקווים המופעלים כיום, בתוספת שיפורים נקודתיים, ובעוד כשנה תפעיל החברה גם את קווי השירות החדשים במכרז.

חברת תנופה זכתה גם במכרז להפעלת קווי התחבורה הציבורית בשומרון.

המכרז כלל הפעלת עשרות קווים בינעירוניים, אזוריים ועירוניים חדשים ותגבור משמעותי של מאות קווים קיימים בשומרון. הקווים החדשים מתוכננים לענות בין השאר על הביקושים הצפויים לתחבורה ציבורית בישובים אלה.

באשכול זה יופעלו 85 קווים עירוניים ואזוריים, 17 מהם קווים חדשים.

הקווים יפעלו בין יישובי המועצה האזורית שומרון, קדומים, קרני שומרון, בית אריה-עופרים, אלפי מנשה, עמנואל, אלקנה, אורנית ואריאל. כמו כן, יופעלו קווים בינם לבין ערי גוש דן והשרון.

הקווים יופעלו באמצעות יותר מ-230 אוטובוסים חדישים, לרבות אוטובוסים ממוגני ירי.

במכרז על אשכול השומרון התמודדו שלוש חברות נוספות: חברת אפיקים שהפעילה את האשכול עד כה, חברת קווים וחברת אגד תעבורה.

תדירות הנסיעה בקווי השומרון תגדל ב-30%. כמו כן יתווספו קווים חדשים שישפרו את הנגישות בין היישובים ליעדים מרכזיים בגוש דן, וכן קישור ישיר לתחנות רכבת ולערים מרכזיות כמו פתח תקווה, בני ברק, כפר סבא ותל אביב.

כל האוטובוסים שיופעלו במכרז החדש יכללו הפרדה פיזית של תא הנהג, מסכים אלקטרוניים לעדכון מידע שוטף, רשת אלחוטית ושקעי USB.

לאורך המסלולים יוצבו שלטי מידע אלקטרוניים שיעדכנו את הציבור בזמן אמת על זמני ההגעה של האוטובוסים.