האיום גובר: חמאס דורש נמל • ישראל: תהיה תגובה קשה

כעשר שעות לפני פקיעת ההפוגה הזמנית, הציבה הזרוע הצבאית של חמאס תנאי להארכת הפסקת האש: הסכמה ישראלית להקמת נמל ימי ברצועה • דובר הזרוע: "נהפוך את הטנקים של צה"ל לצעצועים" • אלפים הפגינו בעזה: "הלוחמים שלנו עדיין בכוננות ועם היד על ההדק. הטילים שלנו מכוונים לתל אביב"
נחמן וייס
י"א אב התשע"ד / 07.08.2014 18:43

בזמן שנציגי הפלגים הפלסטינים יושבים בשיחות בקהיר, הודיע דובר הזרוע הצבאית של חמאס – גדודי עז א-דין אל-קסאם במסיבת עיתונאים שכינס בעזה, כי הוא קורא למשלחות שלא להסכים להמשך הפסקת האש אם לא ייענו דרישותיהם.

“אנו מוכנים להצית את המערכה מחדש ונהפוך את הטנקים של צה”ל לצעצועים”, איים הדובר. “נפתה את צה”ל במלחמה קרקעית רחבה ונגרום לו לאלפי הרוגים ומאות אסירים במקרה שלא ייכנע לדרישותינו”.

בכיר חמאס עיזת א-רישק מסר, כי דברי הזרוע הצבאית הגיעו למשלחת בקהיר, וכי חברי המשלחת נמצאים עם אנשי הזרוע הצבאית “בשוחה אחת”.

דובר חמאס בחו”ל אוסמה חמדאן אמר: “לא ניסוג מהזכות לנמל – זה השער של עזה לעולם”.​

הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מסרה היום לרשת אל-ג’זירה כי יחדשו את הירי לעבר ישראל מחר בשעה 8:00, לאחר סיום הפסקת האש בת 72 השעות שסוכמה – באם לא יסוכם בשיחות הפסקת האש על הסרת המצור מעל רצועת עזה.

גורם מדיני אמר הערב: “אנחנו לא מתייחסים בזלזול לאיומי חמאס שלא להאריך את הפסקת האש, אבל ירי לעבר ישראל ייענה בתגובה קשה”.

המשלחת הישראלית לשיחות בקהיר, בראשות ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, שבה לישראל אמש עם רשימת הדרישות שהציגה המשלחת הפלסטינית, המורכבת מנציגים של חמאס, ג’יהאד אסלאמי והרשות הפלסטינית. הערב תשוב המשלחת למצרים, לאחר התייעצויות שקיימו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הדרישות הפלסטיניות כוללות: הסרת המצור מעל רצועת עזה, הקמת נמל תעופה ונמל ימי, ניתנת מרחב דייג של 12 מייל מחופי עזה, ודרישות הנוגעות לשחרור אסירים ואפשרות מעבר בין יהודה ושומרון לעזה.

גורמים המעורים בפרטים אומרים, כי הפלסטינים הקשיחו את עמדותיהם, למרות הכתף הקרה אותה הם מקבלים מצד המצרים שמתווכים במשא ומתן בקהיר. מהדיווחים עולה כי יש פער בין דרישות חמאס לגישה המצרית, מה שמייצר תחושת מצוקה בקרב המשלחת הפלסטינית.

אנשי המודיעין המצרי וראשי הפתח, הנמצאים בקהיר ומנהלים את המו”מ, ממשיכים לנסות ולשכנע את אנשי חמאס והג’יהאד האסלאמי, להאריך את הפסקת האש בעוד 48 עד 72 שעות נוספות.

 חמאס מאיים

גורם ביטחון מצרי המעורה בפרטי המשא ומתן בין המשלחות הישראלית והפלסטינית המתקיים בקהיר, מסר לסוכנויות הידיעות, כי המשלחת הפלסטינית שהייתה אמורה לעזוב את הבירה המצרית היום, תישאר שם גם במהלך סוף השבוע. עם זאת, אין לדיווח שפורסם בסוכנות הידיעות אישור רשמי מנציגי המשלחת.

חלק מהדרישות הפלסטיניות נוגעות גם למצרים, כגון פתיחת מעבר רפיח והקמת שדה התעופה. אנשי המודיעין המצרי הבהירו לחמאס, כי הם אינם מוכנים לאפשר זאת, וכי אלו תנאים להסכם שלום כולל ולא רק להפסקת אש.

כאמור, המשלחת הישראלית שבה לישראל לשם גיבוש עמדה לגבי הדרישות הפלסטינות וטרם השיבה עליהן. למעט הדרישה לשחרור מחבלים ששוחררו בעסקת שליט, ונעצרו אחרי חטיפת שלושת הנערים, שלגביה הודיעה המשלחת כי ישראל לא מוכנה לכך.

חמאס מצידו מאיים, כי אם לא יקבל ערבויות לכך שישראל תענה לפחות לחלק מדרישותיו, הרי שמחר בשעה 8:00 בבוקר, עם תום 72 השעות שהוסכמו ביום שני בלילה, הוא יחדש את הירי לעבר ישראל.

 בעזה מפגינים תמיכה

בצהריים מילאו המונים את רחובות עזה להפגנת תמיכה בחמאס וקראו קריאות ניצחון ושמחה. המפגינים קראו להמשיך בלחימה נגד ישראל.

“האויב המציא ניצחון שקרי. המלחמה טרם הסתיימה, הלוחמים שלנו עדיין בכוננות ועם היד על ההדק. הטילים שלנו עדיין מכוונים לתל אביב”, איים דובר חמאס, מושיר אל-מסרי.

הוא גם שיגר מסר לחברי המשלחת הפלסטינית בקהיר כשאמר: “אנחנו תומכים בכם וסומכים עליכם. אל תחזרו אם לא תשיגו את דרישותינו”.

לדבריו, יש לחמאס “הפתעות נוספות, נוסף על טילים שיכולים להגיע לתל אביב ולחיפה. גם המנהרות עדיין ממתינות לפעולה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות