הוראה חדשה: אמבולנס כבר לא מסיע נשים מהמלוניות החוצה • חשיפת חרדים 10

פעמיים בשבוע היה מגיע אמבולנס ממוגן אל מלוניות קורונה ולוקח נשים החוצה • אלא שהשבוע הודיע פיקוד העורף: ההסדר נפסק, אין יותר יציאות • השרה עומר ינקלביץ', הח"כים החרדים ועסקנים מנסים מאז למצוא פתרון • גורם במשרד הבריאות לחרדים 10: בוחנים מתווה שיפתור את הבעיה
יוסף גרינבוים
כ"ו תשרי התשפ"א / 14.10.2020 01:05

חשיפת חרדים 10: נגיף הקורונה שיבש את החיים בעולם כולו. אבל, הציבור החרדי חש כי ההגבלות פוגעות בכמה מהערכים היותר יקרים לליבו.

לימוד התורה של רבבות בחורי ישיבות נפגע במשך חודשים ארוכים. עד שהתקבע ‘מתווה הקפסולות’ שאפשר את פתיחת ‘זמן אלול’, בחורי הישיבה לא מעטים מצאו עצמם מסתובבים ברחובות באפס מעשה, מציאות עגומה בעלת השלכות לא פשוטות לעתיד.

גם בימי החגים, מפסח ועד סוכות, שחלפו עלינו בסגר, חשו רבים פגיעה קשה. סגירת בתי הכנסת והמקוואות הותירה גם היא משקעים קשים בלבבות.

אלא שבימים האחרונים צפה מעל לפני השטח בעיה נוספת, כאובה אולי יותר, שמבהילה אדמו”רים ורבנים. לא נפרט, אבל נאמר שמדובר בנושא הקשור בטהרת הבית היהודי.

במשרד הבריאות לא אפשרו לחולי וחולות קורונה לקיים את החובות ההלכתיות הקשורות בטהרת הבית היהודי, משיקולי בריאות.

אבל יש הטוענים: “במשרד לא היו מספיק קשובים, לא מספיק הבינו, עד כמה הנושא קריטי עבור הציבור החרדי”.

אחרים אומרים, שהיה זה אחד מהשיקולים המרכזיים שגרמו לחסידי חצרות ברחבי הארץ, כמו גם אנשים פרטיים – שלא להיבדק. “העובדה שאתה רשום כחולה קורונה מונעת ממך לקיים חובה הלכתית חשובה ביותר”, מסביר אחד העסקנים בשיחה עם חרדים 10, “וזה לא פשוט”.

אותו גורם מוסיף:  “אין בזה כדי להצדיק את הטענות או את הפעולות הללו, יתייעץ כמובן כל אחד עם רבותיו, אבל חשוב שמשרד הבריאות יבין, שהחרדים מתייעצים בנושאים אלה עם רבותיהם, ולא מקבלים כ’הלכה למשה מסיני’ את דברי הרופאים”.

לדבריו, “אילו היו מגיעים לקראת הציבור החרדי ומקצים מקומות מיוחדים עבור חולות קורונה – יתכן שהייתה יותר היענות להיבדק. חמור מכך: זה היה מונע מחולות לצאת מהבית, מבלי להתחשב בכך שהן חייבות בבידוד מוחלט, ומבלי לקחת בחשבון את אופציית ההדבקה המטורפת שפעולה כזו מביאה עמה”.

ומה באשר למלוניות קורונה, בהן היציאה החוצה אסורה על פי חוק ונאכפת יותר מאשר בבית פרטי?

באחד ממלונות הקורונה (שמו במערכת) העידו אנשים בפני חרדים 10: “פעמיים בשבוע, בימים שלישי וחמישי, היה מגיע אמבולנס ממוגן ולוקח נשים החוצה. זה לא אידיאלי להמתין כמה ימים, אבל זה עדיין סוג של פתרון, גם אם חלקי”.

השבוע, הודיעו נציגי פיקוד העורף – הגוף המנהל בפועל את המלוניות, ליושבי המלון – ש”לא עוד”: ההסדר נפסק, אין יותר יציאה החוצה. לפי חלק מהחולים, “כך אסר פתאום  משרד הבריאות”.

המהלך גרר תסיסה רבה בקרב החולים, שחלק מהם מיד טענו: ‘המדינה לא מבינה את הצרכים של הציבור החרדי’ ו’רוצים לחלן אותנו’.

בירור שערך חרדים 10 העלה, כי הפניות בנושא הגיעו גם אל חברי הכנסת החרדיים, שמנסים לפעול בנושא, אולם עד כה לא הציגו פתרון.

גם שרת התפוצות עומר ינקלביץ נרתמה לסייע באיתור מתווה שיהיה מקובל על משרד הבריאות. היותה חברה במפלגתו של שר הביטחון בני גנץ, שהוא גם השר הממונה על פיקוד העורף, עשויה אולי לסייע בפתרון. כאשה חרדית, היא גם מבינה את רגישות העניין ותוכל לסייע בפעילות ההסברה.

גורם במשרד הבריאות אומר בתגובה לחרדים 10: “משרד הבריאות לא אסר, משום שהוא פשוט מעולם לא התיר לחולי קורונה לצאת מהבית או מהמלון למעט יציאה להלוויה של בן משפחה לאחר קבלת אישור מיוחד מהמשרד.

בארבעה מלונות שיש בהם מקווה לא הייתה כל בעיה. אולם היו מלוניות שבניגוד לחוק הוציאו נשים החוצה, חרף העובדה שאסור.

“אותם שהוציאו, קיבלו פניות מארגונים אנטי-חרדיים ואיום בעתירות, נבהלו – ואז הפסיקו, והודיעו שמשרד הבריאות אסר. בפועל המציאות שונה: משרד הבריאות בוחן כעת לאשר שני מקוואות, מולם יפעל מערך הסעות באמבולנס ממוגן”.

מפיקוד העורף לא התקבלה תגובה. לכשתתקבל נפרסמה.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פשוט בושה של ציבור
    14/10/2020 20:07
    צבי
  1. זה לא מטריד קהילות ואדמורים.
    אסור לאשה חולת קורונה וגם לא לאשה בבידוד לטבול במקווה ולסכן אחרות.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   18/10/2020 01:18

      אם אינך יודע אירגוני רפורמים לא נותנים לארגן כזו מקווה

    • חיים   19/10/2020 12:43

      איפה הצניעות?

  2. למה כל הכתבה ברמזים ...
    18/10/2020 15:53
    שירה
  3. תכתבו ברור ונורמלי

  4. האמבולנס שלא יסיע נשים מהמלוניות
    18/10/2020 22:47
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. השתגעתם?איפה הצניעות המינימלית?ממתי מארגנים הסעות למקווה?
    לאן הגענ???

  6. האמבולנס שלא יסיע נשים מהמלוניות
    19/10/2020 12:41
    חיים
  7. ומה עם הצניעות.?ממתי מארגנים הסעה למקווה?