בג”ץ למועצת קריית ארבע: לאפשר רחצה מעורבת בשעות מסוימות!

שופטי בג"ץ קיבלו את עתירתם של תושבים מקריית ארבע - ומחייב את הבריכה העירונית לאפשר רחצה מעורבת בשעות מסוימות • 'בצלמו': "חובה כעת על רשות הטבע והגנים להסדיר מיידית הקצאת שעות נפרדות בכל רחבי הארץ בשמורות טבע"
חיים טוויל
י"ט תשרי התשפ"א / 07.10.2020 12:13

שופטי בג”ץ יצחק עמית, ענת ברון ועופר גרוסקופף קיבלו הבוקר (רביעי) את עתירתם של תושבים מקריית ארבע – וחייבו את הבריכה העירונית לאפשר רחצה מעורבת, בשעות מסוימות.

השופטים כתבו: “הדרישה לרחצה בהפרדה מגדרית היא דרישה הטומנת בחובה מניה וביה הבחנה מטעמי מגדר. דרישה שכזו עומדת בניגוד למושכלות היסוד לפיהן שירות לציבור, בוודאי כזה הניתן על ידי רשות ציבורית, צריך להינתן על בסיס שוויוני, וללא התייחסות למינו של מקבל השירות.

“הדין מאפשר אומנם בנסיבות מסוימות היענות לדרישה זו ביחס לרחצה בבריכות ציבוריות, אך זאת אך ורק כחריג צר, ותוך שמירה על זכויות הציבור המעוניין בקבלת השירות ללא הבחנה מטעמי מגדר. מכאן שלא בשתי חלופות שוות מעמד עסקינן, אלא בכניעה של הרשות המקומית לדרישה להפעלת החריג, המאפשר הפרדה מגדרית, מבלי שנשמרה זכות הציבור ליישום הכלל, דהיינו מתן השירות ללא הבחנה על בסיס מינם של הרוחצים.

“היחס שבין השימוש המשותף לשימוש הנפרד צריך להביא בחשבון לא רק את הסוגיות העקרוניות בהן הרחבתי, אלא גם את היקף הדרישה הקיים לכל אחד מהם.

“בהינתן העדפות רוב המשתמשים הפוטנציאלים בבריכה, יש טעם בהחלטה שתאפשר רחצה בנפרד ברוב שעות היום, ורחצה במשותף במיעוט השעות, על פי המפתח שהציע חברי”.

הם הוסיפו: “טרם נעילה אבקש להצטרף לקריאתו של חברי כי מוטב שסוגיה רגישה מהסוג בו עסקינן תוסדר על דרך של הידברות, ולא באמצעי כפיה. כך נעשה בעניין העתירה הקודמת, ואין לנו אלא להצטער שהדבר לא הסתייע ביחס לעתירה שלפנינו. כידוע, דלת ההידברות לעולם אינה נעולה, ועל כן ככל שהצדדים יגבשו ביניהם הבנות ביחס להפעלת הבריכה, חזקה עליהם כי יביאו אותן לידיעתנו, וחזקה עלינו כי לא נעמוד בדרכה של פשרה התואמת את הוראות הדין”.

מארגון ‘בצלמו’ נמסר: “חובה כעת על רשות הטבע והגנים להסדיר מיידית הקצאת שעות נפרדות בכל רחבי הארץ בשמורות טבע.

“הבוקר פסק בג”ץ שגם ביו”ש חל חוק הסדרת מקומות רחצה נפרדים, וכן שחובה על כל גוף לפעול להקצאת שעות בבריכה או בכל מקור מים לכלל חלקי האוכלוסייה, כל אחד בהתאם לאמונתו ואורח חייו.

“רק לאחרונה הורה משרד המשפטים לאסור על רשות הטבע והגנים להפעיל שעות נפרדות במעיינות ושמורות טבע. לא תתכן אפלייה בוטה זו. בעוד לציבור החילוני חייבים להתחשב באורח חייו ומדי יום ועל המועצה להקצות שעות נפרדות, לציבור הדתי נאסר 4 ימים הפרדה מתוך שנה שלימה!

“ככל שהנושא לא יוסדר מיידית ומשרד המשפטים יסיר את הווטו ארגון בצלמו יעתור לבג”ץ.  נקעה נפשו של הציבור הדתי להיות סוג ת .

“לא ייתכן שזכויות אדם וצדק חלוקתי במדינת ישראל יפסחו על הציבור הדתי והחרדי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות