דוח אמ”ן: מחלימים מקורונה סובלים מנכות במשך חודשים

תמי גיל
|
י"ח תשרי התשפ"א / 06.10.2020 14:58
דוח אמ”ן מזהיר: סיבוכים ונכויות אצל מי שחלו בקורונה עלולים להימשך חודשים – גם לאחר שהמחלה חלפה וללא קשר לגיל החולה, לרבות אלו שסבלו ממחלה קלה בלבד • דווחו פגיעות מאוחרות ונדירות במערכת העצבים ההיקפית • על פי הדוח, לסיבוכים השלכות ניכרות גם על המשק

דוח של מרכז המידע והמחקר של אמ”ן למערכה בקורונה, שפורסם היום (שלישי), העלה כי תסמיני מחלת הקורונה עלולים להימשך חודשים רבים – גם לאחר שהמחלה חלפה וללא קשר למצב הבריאותי הבסיסי ולגיל החולה.

לפי הדוח, מאז החלה מגיפת הקורונה, שבו ועלו דיווחים אודות שלל סיבוכים ונכויות מתמשכים המופיעים בקרב חלק מהמחלימים, לרבות אלו שסבלו ממחלה קלה בלבד.

בדוח נכתב: ”תסמיני המחלה עלולים להימשך חודשים רבים גם לאחר שהמחלה חלפה – ללא קשר בהכרח למצב הבריאותי הבסיסי ולגיל החולה. על פי הערכות שונות, עד כשליש מכלל המחלימים סובלים מתסמינים מתמשכים כלשהם, אף חודשים לאחר החלמתם”.

לפי מחקרים, כ-10% מהמחלימים שהוגדרו כחולים במצב קל המשיכו לסבול מתסמינים כחודש לאחר החלמתם, וכ-5% דיווחו על תסמינים גם כעבור חודשים רבים. התסמינים עשויים להשתפר עם הזמן, אך אצל חלק מהמחלימים המהלך עשוי להיות גלי ומתמשך.

מהמידע הקיים עד כה, עולה מגוון רחב של נזקים מתמשכים במערכות גוף שונות:

מערכת העצבים

גם במקרים בהם המחלה הראשונית הייתה קלה, אחוז ניכר מהמחלימים סובל מתסמינים ממושכים (עד 80% בסדרות מסוימות), ביניהם – עייפות מתמשכת וקשה (גם חודשים לאחר ההחלמה), כאבי ראש, הפרעות שינה, קשיי ריכוז וזיכרון, בעיות בתפקוד היומיומי וכן פגיעה מתמשכת בחוש הטעם והריח (עד כ-10% מן החולים). כמו כן, דווחו פגיעות מאוחרות ונדירות במערכת העצבים ההיקפית.

המערכת הקרדיו-וסקולרית (לב)

על פי מחקרים שונים, עד כמחצית מהחולים סובלים מבעיות תפקוד לבביות כגון הפרעות קצב ודלקת בשריר הלב, ברמת חומרה משתנה, אשר חלקן אף סמויות.

תופעות אלו עלולות להופיע ללא קשר למחלות הרקע או לחומרת מחלת הקורונה, גם בקרב מטופלים צעירים, ולהימשך על פני חודשים רבים – גם בקרב אלו אשר לא נזקקו לאשפוז. טרם התבהרה משמעותן ארוכת הטווח של התופעות הלבביות הקלות יותר.

מערכת הנשימה

חלק ניכר מהמחלימים סובל מקשיי נשימה ושיעול מתמשכים (אף חודשים), ומירידה בכושר הגופני ובסיבולת. על פי מספר דיווחים חלק מהמחלימים סובלים מהצטלקויות (פיברוזיס) של רקמת הריאה, אשר משמעותן ארוכת הטווח טרם התבהרה.

כמו כן, מוכרות פגיעות מתמשכות רבות נוספות, ביניהן – הפרעות נפשיות כגון דכאון וחרדה, נשירת שיער, פריחות, פגיעה בשמיעה וטינטון, כאבי בטן ושלשולים מתמשכים, כאבי שרירים ומפרקים, ואף עלייה בסיכון להתפרצות סוכרת.

מומחי אמ”ן ממליצים על שקילת הצורך בשיקום נשימתי מוקדם במאושפזים, לשם קיצור זמן ההתאוששות מהפגיעה הריאתית, מעקב פסיכולוגי אחר המחלימים והקמת מרפאות מחלימים ייעודיות, לשם מעקב ושיקום.

”מעבר להשלכות שסיבוכים ונזקים אלו טומנים לאזרחים אשר החלימו מהמחלה – לאור היקף התחלואה הנרחב בארץ, סיבוכים מתמשכים אלו עלולים לטמון בחובם השלכות ניכרות על בריאות הציבור, ואף השלכות כלכליות כבדות משקל על המשק גם אם שכיחותם נמוכה”.

המומחים קוראים, ”להקדיש מאמצים לבלימה של היקף התחלואה בקרב כלל שכבות הגיל, לרבות בקרב צעירים ובריאים. במקביל, מומלץ לקדם הסברה ציבורית בנושא, בה יושם דגש על המסר כי מחלת הקורונה עלולה לגרום לנכויות ארוכות טווח גם בקרב צעירים ובריאים, ולפיכך על כולם להתגונן מפני הידבקות בנגיף”.