הביקורת על המגזר החרדי איננה הסתה. היא פשוט הצלת חיים

אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש מוקדי תחלואה רחבים וחריפים בעולם החרדי. זה עניין עובדתי, לא נתון לפרשנות • ובכל פעם כאשר הנתונים מתעדכנים, גל שנאה עכור נגד החרדים שוטף את המדינה • אבל יש גם ביקורת שחייבים לכתוב. בשום שכל, ברגישות. בשפה עדינה ואהבה גדולה • אנחנו לא יכולים - ואסור לנו - לעצום עיניים אל מול הקטסטרופה המתהווה • יהודה שלזינגר בטור דעה מיוחד ב'ישראל היום' על הצעידה לתהום
חרדים 10
י"ד תשרי התשפ"א / 02.10.2020 00:33
יש בעיה קשה ומוכרת שאי-אפשר להתעלם ממנה. בכל פעם שעולה שיח סביב העולם החרדי, המדינה נשטפת גל שנאה עכור נגדם.

פעם זה חוק הגיוס, פעם אלה פתיחת מרכולים ועבודת רכבת בשבת, ועכשיו אנחנו בעיצומו של שיח חרדים-קורונה רעיל במיוחד.

לתקשורת יש חלק בכך.

במשך שנים ארוכות התפרסמו כותרות חדשותיות כמו “חרדי הטריד”, אבל מעולם לא פורסמה כותרת על “חילוני הטריד”. שדרנים העזו לכנות חרדים “תולעים”, “פרזיטים”, “סחטנים”; פרשנית מוכרת טענה שהחרדים אלימים ונעזרה בדוגמת הפגנות מלפני 25 שנה; היה חבר כנסת שהעז לכנות אותם “טפילים”, ויש מפלגה אחת לפחות שעושה מהחומרים הללו קמפיין בחירות בכל פעם מחדש.

ההסתה מחלחלת לציבור. בגל הראשון, כשבני ברק היתה בסגר, בעיר שכנה ניסו להקיף את בני ברק בגדרות, חרדי בסופר עבר ביזיונות וגידופים כמו “מפיצי מחלות” והטוקבקים חזרו שוב ושוב בכעס על “הדוסים האלה”.

טור הדעה שאתם קוראים נלקח מעיתון שהחיל על עצמו מאז יום הקמתו כלל ברור: לא מבזים את המסורת היהודית, לא מלגלגים על חרדים.

פסקי הלכה חריגים ובעלי פוטנציאל מבזה על חיטוטי אף בשבת לא קיבלו כאן ביטוי. ‘טיסת השבת’ שהתבררה כעלילת דם הופרכה ב’ישראל היום’, והיתה גם ביקורת על הקלות שבה המשטרה משתמשת במכת”זיות בהפגנות חרדים אל מול הפגנות אחרות.

גם סיפורים קשים שנחשפו בעיתון זה על מעללי רבנים, דוגמת ברלנד או עזרא שיינברג, נבחנו היטב שוב ושוב ונכתבו בזהירות ובהקפדה.

אבל יש גם ביקורת שחייבים לכתוב. בשום שכל, ברגישות. בשפה עדינה, עם לב רחב ואהבה גדולה לאחים.

אנחנו בימים קריטיים. ימים שרואים בסרטי אימה. עטיית מסיכות הפכה עניין נורמלי, אנשי רפואה שמכוסים מכף רגל ועד ראש כבר לא נראים כמו משהו חריג, ואף אחד כבר לא יעשה “פו” על עוגת יום הולדת במשרד.

ממוצע של 20 הרוגים (כן, הרוגים) ביום במלחמה נגד הקורונה הפך לדבר שבשגרה.

אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש מוקדי תחלואה רחבים וחריפים בעולם החרדי. זה עניין עובדתי, לא נתון לפרשנות. אורח החיים החרדי מתקשה מאוד במלחמה בקורונה. הצפיפות, המשפחות מרובות הנפשות, בתי הכנסת וה’טישים’ גורמים להתפרצות המחלה.

בגלל זה החלטת האדמו”רים העומדים חסרי אונים מול הקורונה ונכנעים, היא דרמטית. אסור לפסוח עליה. היא תשפיע על כולנו, בהדבקה שתתפשט גם מעבר לחצרות החסידים, בבתי החולים העמוסים חולים, וחס ושלום שמערכת הבריאות במדינת ישראל תגיע למצב שבו ייאלצו רופאים לבחור מי יזכה למכונת הנשמה ומי לא.

חשוב לכתוב על זה, לדווח, לפקוח את העיניים, להעיר את הרשויות, ללחוץ על הרבנים – וזה עובד.

אתמול הודיעו שתי חסידויות, בעלזא וויז’ניץ’, שהן מבטלות את אירועי חול המועד. גם אם לחץ תקשורתי לא משפיע על חסידות סגורה, הוא משפיע על המשטרה – והיא זו שלוחצת ומשנה את התמונה בחסידויות שאינן מקפידות על הכללים.

אין כוונה לפגוע, להעליב או להשמיץ את החרדים. אלו לא ידיעות “צהובות” בעיתון. אנחנו מכבדים את העולם החרדי, אבל לא יכולים לעצום עיניים מול אסון מתקרב.
ביקורת היא לא הסתה, אלא הצלת חיים.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איש אמת
    02/10/2020 07:45
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. יש תחלואה אז מה קורה אחרי שבועיים זה עובר, וגמרנו. תפסיקו לבלבל לנו את השכל, ומה עם 4000 מכונות הנשמה מסין שביטלתם, תתחילו לבדוק משם למה ביבי כ”כ נלחם כי אז יצוף השאלה איפה 4000 מכונות ההנשמה שהייתם צריכים לקבל מסין,

  2. תלוי בנותן הביקורת
    02/10/2020 17:32
    יעקב
  3. אחד שבדרך כלל מסית נגד חרדים, ולפתע פתאום תוקפת אותו “דאגה” לשלומם, זו הסתה במסווה של “דאגה”, תירוץ טוב מצא לו עכשיו דרך לטהר את השרץ.

    אדם שבדרך כלל אוהד חרדים, הביקורת שלו היא דאגה כנה לשלומם.

  4. היהדות התדרדרה עד כאן...אנחנו כבר לא אותו עם
    02/10/2020 21:13
    יו
  5. הדבר היחיד שאולי מחבר ביננו הוא שאני נימולים ב8 ימים…
    אבל מעבר לזה אני מרגיש שאנחנו לגמרי לא אותו עם.
    לכם יש את הדרך שלכם…ואנחנו בדרך השניה לא נגדכם אבל גם לא איתכם.
    עניין של זמן עד שניפרד כידידים.
    תוכלו להמשיך באורחות חייכם על חשבונכם.
    אנחנו נמשיך בשלנו על חשבוננו.