צפו: בית כנסת בעיירה ליובאוויטש שהושחת לפני 100 שנה – שוחזר

חרדים 10
|
י"ג תשרי התשפ"א / 01.10.2020 20:42
בית כנסת שהוקם בצמוד לציוני קברם של אדמו”רי חב”ד בעיירה ליובאוויטש שברוסיה, שהושחת לפני כ-100 שנה והועלה באש – נבנה מחדש

בבית העלמין בעיירה ליובאוויטש שברוסיה נשלמת הקמת אחד ממבניה ההיסטוריים של חסידות חב”ד – ‘בית הכנסת של העקדה’ הממוקם בצמוד לאוהל בו טמונים אדמו”ר בעל ה’צמח צדק’ ובנו האדמו”ר מהר”ש.

‘בית הכנסת של העקדה’ הוקם בקיץ תרכ”ו, חודשים אחדים אחרי פטירתו של ה’צמח צדק’, בסמוך לציון הקדוש – כפי שהוקמו בתי כנסת גם בסמוך לציוניהם של  בעל התניא ובנו אדמו”ר האמצעי, בהאדיטש ובנייעז’ין.

 

וידאו: באדיבות אתר COL

בספרו ‘ליובאוויטש וחייליה’, תיאר הרב רפאל  כהן זצ”ל, מתקופת לימודיו בישיבה בעיירה: “הכניסה לאוהל הייתה דרך בית כנסת שהיה בנוי לצדו, בצפונו הייתה דלת שדרכה היו נכנסים לאהל, ושם מונח קרש לסימן שעד כאן מותר לכהנים להיכנס”.

בבית הכנסת התקיימו תפילות מידי שבת וחג, ושם גם התקיים ‘מעמד העקדה’ החב”די, כפי שסיפר הרבי מליובאוויטש בהתוועדות י”ב תמוז תש”כ: כאשר היה חותנו, האדמו”ר הריי”צ, בן 15, לקחו אביו הרבי הרש”ב לבית הכנסת הזה, אחרי שטבל בנהר. פתח את ארון הקודש ואמר: “הנני מביא היום את בני לעקידה. בענין העקידה יש עוקד ונעקד. אברהם אבינו ע”ה עקד את יצחק בנו כדי שלא יהיה בו פסול ח”ו. ברצוני שהעקידה תהיה כפי הרצוי. הנני כורת ברית עמך. מהיום הנני מוסר לך את העבודה בעסקנות הכלל בעניינים גשמיים ובעניינים רוחניים”.

אחרי שאדמו”ר הרש”ב, משפחתו  ותלמידי ישיבת ‘תומכי תמימים’ עזבו את העיירה בשנת תרע”ח, במהלך מלחמת העולם הראשונה, הרסו הגויים המקומיים את האהל ואת בית המדרש הצמוד אליו והעלו אותו באש.

הרב גבריאל גורדון, אשר מפתח את המקום ומשחזר את אתריו ההיסטורים בשנים האחרונות, סיפר לאתר COL כי מצא את רצפת העץ המפויחת מתחת לשכבת אדמה.

“גילינו גם, בתוך ערימות העפר, שאריות של מנורות, מסמרים וצירים מבית הכנסת שבו הייתה פרשת העקידה. ברצפה החדשה הותרנו מספר מקומות שבהם ניתן לראות חלקים מהרצפה של בית הכנסת שהיה במקום ונשרף, הנחנו שם רצפת זכוכית כדי שהבאים למקום יוכלו לראות במו עיניהם את הרצפה העתיקה. אנחנו עובדים בפיתוח בית העלמין ואיתור מצבות בליובאוויטש כבר למעלה מ-5 שנים, כמובן תוך התייעצות עם הרבנים על כל צעד ושעל.

“בתום כשנה וחצי של עבודות, שוחזר בית הכנסת ההיסטורי. בדרומו של המבנה טמונים האדמו”רים, כפי שהיה בעבר, כאשר הכניסה מבית הכנסת אל הציונים נמצאת בצפון בית הכנסת וחלון גדול מאפשר לכהנים – לראשונה אי פעם – לראות את מקום מנוחתם. הקהל הקדוש יכול גם להתפלל וללמוד במקום ואף הוצבו שם ארון קודש וספרייה.

“אני מתרגש מאוד על הצלחת השחזור עצמו וגם על כך שכהנים יוכלו להתפלל שם, בסמוך מאוד לאוהל הקדוש”.