פרסום מוצר ללא שם המוצר, היצרן והדגם – יחשב להטעיית הצרכן

אריה ריבקינד
|
י"ב תשרי התשפ"א / 30.09.2020 18:34
 הרשות להגנת הצרכן תפעל כנגד פיתויים בפרסומות: מעתה בעל עסק יחוייב לציין את שם המוצר, היצרן והדגם בפרסומות • מקלב: “כעת הצרכן יוכל לערוך השוואת מחירים אפקטיבית”

בעקבות הצעת החוק שהגיש סגן השר אורי מקלב, הרשות להגנת הצרכן הודיעה כי בעל עסק יחוייב לפרסם את שם המוצר, היצרן והדגם באופן ברור.

מבדיקה שנערכה באחרונה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, בעקבות הצעת החוק שהגיש מקלב לפני מספר חודשים עולה, כי בעלי עסקים רבים מפרסמים מוצרים ללא ציון של שם היצרן והדגם של אותו מוצר.

לעיתים, המחיר בפרסום מתייחס לדגם מסוים ולא לדגמים אחרים שנמכרים אצל העוסק, כך שהצרכן אינו מקבל מידע מהותי לגבי הצעת המחיר שהופיעה בפרסומת. דבר זה אף אינו מאפשר לצרכן לבדוק את הצעת המחיר בפרסום, כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת אם להגיע לבית העסק בעקבות הפרסום לצורך רכישת המוצר.

בדברי ההסבר להצעת החוק שהגיש מקלב טרם כניסתו לכהן כסגן שר בממשלה נכתב, כי עסקים רבים מנצלים לרעה צורת פרסומת זו, כאשר בפרסומת הם מציינים את מחיר המוצר בלי לציין את הדגם המדויק או באופן שאינו מלא, כך שלא ניתן לדעת באיזה מוצר בדיוק מדובר, מיהו היצרן ומהו הדגם.

שיטת פרסום זו גובלת בהטעיה ובחוסר תום לב, כאשר צרכנים טורחים להגיע לבית העסק ורק שם הם מגלים כי המוצר שפורסם הוא מוצר אחר.

ברשות להגנת הצרכן הסכימו עם ההצעה שהוצגה בחוק, וקבעו בהנחיות כי אי גילוי פרטי יצרן והדגם עלול להביא להטעיה, “דבר זה מהווה פרסום פיתוי, הגורם לצרכן להגיע לבית עסק על סמך מחיר אטרקטיבי, אולם בפועל מתגלה כי מחיר זה חל על דגם מסוים ולא על שאר הדגמים ועובדה זו מתגלה רק בבית העסק” כתבו.

יובהר, כי חוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק להטעות צרכנים פוטנציאלים, כך שבעל העסק נדרש להבהיר שהמבצע חל רק על דגם מסוים, או שאינו חל על דגמים מסוימים.

סגן השר אורי מקלב ציין כי הנחיה זו מגיעה לאחר שיתוף פעולה מול הרשות להגנת הצרכן. “יש כאן תיקון עוול מתמשך כלפי צרכנים רבים, המצב בו מפרסמים מוצר מסוים ומוכרים מוצר אחר ודגם אחר במחיר שונה יפסק, מעתה הצרכן יוכל לערוך השוואת מחירים אפקטיבית”.