חוקרים: הזינוק בתחלואה לא בגלל בתי הספר, לפתוח אותם עד גיל 10

צוות חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה: ילדים עד גיל 10 אינם הגורם המניע את המגיפה בישראל, יש לפתוח את מערכת החינוך עד גיל 10 - ללמידה בקפסולות של עד 20 ילדים • נצפה קשר ברור בין פתיחת מערכת החינוך החרדית לבין העלייה בתחלואה
חרדים 10
י"ב תשרי התשפ"א / 30.09.2020 10:35

צוות חוקרים מביה”ס לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה פרסמו היום (רביעי) דו”ח חדש, לפיו הסיכון בסגירת מערכת החינוך לילדים מתחת לגיל 10 גדול מאשר בפתיחתה –  וקוראים להחזיר ילדים עד גיל 10 למסגרות החינוכיות, כצעד ראשון ביציאה מהסגר.

לפי הדו”ח, קיים קשר ישיר בין גיל הילד וסיכוי ההדבקה, במיוחד הדבקה סימפטומטית, ומחקרים רבים מצביעים על כך שילדים מתחת לגיל 10 נדבקים בשיעור נמוך יותר (כמחצית) מילדים גדולים יותר.

לפי החוקרים, ילדים חולים בקורונה בצורה קלה יותר מאשר מבוגרים ושיעור התמותה מתחת לגיל 10 הוא כמעט אפסי.

בנוסף, ככל הנראה ילדים מתחת לגיל 10 גם מדביקים פחות מילדים מבוגרים יותר.

החוקרים מציינים, כי בתקופה בה כיתות א’-ג’ פעלו ובתקופה בה פעל ‘בית הספר של החופש הגדול’ במסגרת קפסולות, תוך הקפדה על כללים של ריחוק חברתי, לא נצפתה עליה בתחלואה בישראל.

בנייר עמדה שכתבו החוקרים נכתב כי בישראל לא נצפו מקרי מוות מקורונה מתחת לגיל 19, ששיעור האשפוזים נמוך ביותר, וכן כי מרבית ההתפרצויות בבתי הספר היסודיים בישראל היו קטנות ובמרבית המקרים ההדבקות הן ממבוגרים לילדים.

עוד לפי החוקרים, העלייה בתחלואה באוכלוסייה הכללית שנצפתה בקבוצת הגיל 10-39, שהחלה בחודש ספטמבר, לא נגרמה כתוצאה מפתיחת מערכת החינוך, אלא קשורה לתהליכים והתנהגויות בשבועיים האחרונים של חודש אוגוסט, דוגמת חופשות משפחתיות, כאשר מערכת החינוך לא פעלה.

עוד צוין, כי נצפה קשר ברור בין פתיחת מערכת החינוך החרדית לבין העלייה בתחלואה, אך אין להשוות בין הישיבות לבין בתי ספר בחינוך הממלכתי מכיוון שהן כוללות גם לינה משותפת.

מסקנות החוקרים מהנתונים:

בפתיחת בתי הספר לא נשמר מתווה הקפסולות בצורה הרמטית. החוקרים קוראים לפתוח את מוסדות החינוך לילדים בגיל גן ובכיתות הנמוכות עד כיתה ד’ , בקבוצות קטנות – קפסולות של עד 20 ילדים – לאורך כל היום, עם מורים קבועים וללא ערבוב הקפסולות.

רצוי לקיים מערך ניטור הנגיף בקרב המורים. לפי החוקרים הסיכון להתפרצויות/הדבקות בכיתות תלוי ברמת התחלואה בקהילה. ניתן לקבוע רמת סף לתחלואה שמעליה לא יפתחו מסגרות החינוך בשכונה/עיר.

החוקרים הוסיפו: “אנו מפצירים בממשלה להבין את חומרת המצב, שכן דור שלם עלול לאבד הזדמנות חשובה ללמוד, להתקדם ולתרום לחברה”.

על המסמך חתומים דר’ אלכס גיללס-הלל, דר’ חגית הוכנר, ד”ר קטיה יז’מסקי, פרופ’ אמנון להד, פרופ’ אורלי מנור, פרופ’ רן ניר-פז, פרופ’ אורה פלטיאל, מר ארי פלטיאל, פרופ’ רונית קלדרון-מרגלית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות