‘פושטק קטן, עבריין צעצוע’: ועדת החוקה דנה בהגבלות על ההפגנות

עימות בוועדת חוקה בין ח"כ אלי אבידר לח"כ שלמה קרעי: "אתה חבר במשפחת פשע, אתה אפילו לא עבריין צעצוע" • תיקון חוק הקורונה יעלה לקריאה שנייה ושלישית • התקנות החדשות לא ימנעו הפגנה או טקס דתי לחלוטין, אבל יגבילו אותם • עימותים בין שוטרים ומפגינים מחוץ למשכן
אריה ריבקינד
י"א תשרי התשפ"א / 29.09.2020 13:04

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה היום (שלישי) כדי לאשר את התיקונים ל’חוק הקורונה הגדול’, לקראת הצגתו לאישור סופי במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

עימות סוער בדיון בין ח”כ שלמה קרעי מהליכוד לח”כ אלי אבידר מישראל ביתנו.

אבידר אמר: “החוק עדיין לא עבר וכבר נעצרו מפגינים מחוץ לכנסת, באלימות ובניגוד לחוק”.

ח”כ קרעי תקף: “הייתי עוצר גם אותך”.

אבידר השיב: “אתה חבר במשפחת פשע, פושטק קטן. אתה אפילו לא עבריין צעצוע. זה חובש כיפה? המשפחה שלך מתביישת בך”.

מאוחר יותר כשח”כ קרעי הציג הסתייגות, הגיב אבידר: “תצטרף לאנריכיסטים של עוצמה יהודית, אתה ליצן אנרכיסט”.

לפי בקשת ראש הממשלה, חברי הליכוד משכו את ההסתייגות שלהם, אך ח”כ איילת שקד, שמייצגת את סיעת ימינה, סירבה למשוך את ההסתייגויות שלהם. חברי הוועדה סיימו להצביע, וכל ההסתייגויות הוסרו.

שקד תקפה: “ממשלת ניסנקורן-נתניהו קושרת בין הגבלת ההפגנות לסגר כללי ודוחפת עשרות אלפים לאבטלה. ניסנקורן לא מוכן להגביל הפגנות בלי סגר מלא. נתניהו לא מוכן לא להגביל הפגנות. המסקנה שלהם: סוגרים הכל כדי שלא יהיו הפגנות. צריך לנתק את הקשר”.

לבקשת משרד הבריאות ובהסכמת כל חברי הוועדה הובהר כי ניתן יהיה לצאת לטיפול רפואי גם אם אינו “טיפול רפואי חיוני” וכן כי אדם עם מוגבלות השוהה במסגרת חוץ ביתית יוכל לבקר את הוריו אות את האפוטרופוס שלו.

הסעיף המרכזי בתיקונים לחוק מקנה לממשלה סמכות להכריז על מצב חירום מיוחד, כדי להטיל מגבלות נוספות על הציבור.

במגבלות שהוצע להטיל בחוק: שמירת מרחק במרחב הציבורי של עד שני מטרים, איסור התקהלות של לא יותר מ-20 אנשים בשטח פתוח, ולא יותר מ-10 במבנה סגור, תקנות המגבילות הפעלת מוסדות שמקיימים פעילות חינוך ואוסרות פתיחתם לתלמידים, וכן תקנות המאפשרות הפעלת תחבורה ציבורית במידה מזערית.

עם זאת, נקבע בתקנות כי הממשלה לא תכריז על מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה, אלא לאחר שהובאו לפניה עמדת שר הבריאות וחוות דעת מקצועית מטעם משרד הבריאות, המבססת את קיומו של המצב הבריאותי החמור.

תוקפו של מצב חירום זה יהיה שבעה ימים, ויהיה אפשר להאריכו ל-21 יום. באישור ועדת החוקה יהיה אפשר להאריך את התקנות לתקופות נוספות שלא יעלו על 14 ימים כל אחת.

על ההפגנות נקבע בתקנות: “רשאית הממשלה לקבוע הגבלה על התקהלות בהפגנה, בתפילה או בטקס דתי, לרבות הגבלה על מספר האנשים המשתתפים בהתקהלות שלא תפחת מהגבלה על התקהלות שנקבעה לפי פסקת משנה זו, ובלבד שההגבלה חיונית למניעת התפשטות נגיף הקורונה. לא יהיה בהגבלה זו כדי למנוע לחלוטין קיום התקהלות בהפגנה, תפילה או טקס דתי”.

במקביל לדיון הסוער בוועדה, עשרות מפגיני שמאל מחו מחוץ למשכן הכנסת. השוטרים עיכבו לחקירה חשוד שתקף את אחת השוטרות באמצעות מקל ופצע אותה בפלג גופה התחתון ובידה.

פקחי עיריית ירושלים שהורידו שלטים שנתלו במקום, הותקפו על-ידי חלק מהמפגינים באמצעים שונים ומקלות. בשל המחאה נסגר אזור הכנסת לתנועה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בושה
    29/09/2020 13:48
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. למה שיבדקו אם התשובות ידועות מראש?