עו”ד ללום ליועץ המשפטי: פתח בחקירה פלילית נגד הרב מנדלסון

נחמן וייס
|
ט' ניסן התשע"ד / 09.04.2014 16:54
שלוש שנים מפעיל הרב יחיאל מנדלסון סמינר בביתר עלית, ללא רישיונות ותחת צו סגירה של משרד החינוך • אחרי שזומן לשימוע, דורש יו”ר ‘נוער כהלכה’ שתיפתח חקירה

יו”ר עמותת ‘נוער כהלכה’, עו”ד יואב ללום, פנה אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בדרישה שיפתח בחקירה פלילית נגד הרב יחיאל מנדלסון, מנהל סמינר ‘מנדלסון’, בגין שורת סעיפים פליליים בהם הוא חשוד, לכאורה, במסגרת ניהול בית-ספר לבנות בביתר-עילית.

הסיפור מתחיל לפני כ-3 שנים, אז פתח הרב מנדלסון סמינר לבנות חרדיות בביתר-עילית, תחת שם העמותה ‘דרכי רחל’. על-פי תחקירו של כתב הערוץ הראשון, איציק הלפרין, למעלה מ-100 בנות נרשמו למוסד החדש, אך מהר מאד הטיל משרד החינוך צו סגירה על המבנה – ואף דחה בקשות חוזרות מטעם מנדלסון – בעקבות שורה של בעיות טכניות, היעדר אישור של משרד בריאות וקצין בטיחות, מערכת לקויה ועוד.

מנדלסון מצא דרך להתחמק מהצו: הוא רשם את תלמידות הסמינר למוסד אחר בירושלים, גרף גם תקציבי נסיעות, אך בפועל המשיך, במימון העירייה, להפעיל את המבנה האסור בעיר. כך על פי החשד.

על אף הסעיפים עליהם עובר הרב מנדלסון, בתוכם: רישום כוזב, הונאה, קבלת דבר במרמה, פעולה בניגוד לרישיון משרד החינוך – לא רק שלא נרתע מצו הסגירה, אלא הוסיף וגיבש ‘קול קורא’ המבקש להקצות מבנה, לסמינר שלמעשה כבר קיים.

משרד החינוך, שראה במעשיו של מנדלסון מעשים פליליים לפי כל היבט, פנה למשטרה על מנת שיאכפו את הצו, אך עד כה שום גורם לא טיפל בנושא.

לפני ימים ספורים הוזמן הרב מנדלסון לשימוע בלשכתה של מנכ”לית משרד החינוך, בפניה הודה כי בית-הספר פעל ללא רישיון. הליך השימוע אינו מסתכם בנזיפה, אלא פותח הליך משפטי שבסופו מוחלט באיזו סנקציה לנקוט כלפי הגוף ואיזה עיצום להחיל עליו. החל מעיצומים כלכליים, וכלה בהוראה שתאסור עליו להמשיך לעמוד בראש מוסד.

מי שפנה אל הפרקליטות ואל רשם העמותות הוא עו”ד יואב ללום, שלשווא מנסה להעיר את תשומת ליבם. עתה הוא פנה, כאמור, ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקדם את ההליכים ולפתוח בחקירה נגד הרב מנדלסון. לטענתו, בית-הספר עדיין פועל בניגוד לחוק, ומשרד החינוך לא דאג לאכוף את הצו בשום דרך.

בעיריית ביתר-עילית אומרים: “צו הסגירה לעמותת ‘דרכי רחל’ ניתן לפני כשנתיים, בגין פעילות לא תקנית בדירת מגורים. הפעילות ההיא הופסקה, והיום המוסד בהליך רישוי כחוק במקום מסודר. לעירייה אין קשר לרישום התלמידים”.

תגובת משרד החינוך:  “עשינו ואנו עושים את המירב, ועודנו פועלים בתיק. משרד החינוך ימשיך לפעול במלא החומרה כלפי מנהלי סמינרים שיימצאו פועלים שלא לפי כללי המנהל התקין. ימי התוהו ובוהו תמו ואינם עוד”.

את תגובתו של הרב מנדלסון לא הצלחנו להשיג עד לשעת סגירת הידיעה.

מנדלסון פניה ליועמש 2