אנה פרנק או הרב פרנק? למה שמות פרטיים ייעלמו מרחובות בית שמש

שמות נשים בשלטי רחובות בשכונה החדשה בבית שמש? ועדת השמות העירונית הגיעה לפשרה לפיה הרחובות ייקראו בשם משפחה בלבד - לנשים ולגברים כאחד, בלי שם פרטי • הפרשן אבישי בן חיים: "עליזה בלוך - אכזבת סוף השנה"
אריה ריבקינד
ז' תשרי התשפ"א / 24.09.2020 22:04

מליאת מועצת עיריית בית שמש החליטה אתמול (רביעי) כי שמות הרחובות בשכונת נווה שמיר הנבנית בעיר, שייקראו על שם גיבורות ישראל והציונות – כמו שרה אהרונסון ואנה פרנק – ייקראו רק בשם משפחתן.

הסערה בבית שמש התחוללה כאשר הוחלט במליאת העיר להחליף את שמות הרחובות מחודשי השנה לשמות ע”ש גיבורות וגיבורי הציונות. לטענת תושבים חרדים, המהלך נועד להביך את החרדים המהווים רוב מוחלט בשכונה.

אלא שבלחץ הנציגים החרדים, המהווים רוב בוועדת השמות העירונית, הוסרו שמות הנשים.

שכונת נווה שמיר עומדת מזה כשנתיים בלב מאבקי שליטה מקומיים, כאשר בעירייה פועלים שזו תהיה שכונה חילונית, ולהדיר בכך את החרדים שהתגבשו לקבוצה ורכשו בשכונה זו קרוב ל-1000 דירות – רובן הגדול במסגרת הגרלות של מחיר למשתכן.

“בשכונה נבנים כ-2200 יח”ד מתוכם כ-1100 נמכרו במסגרת מחיר למשתכן. השיווק לדירות בשוק החופשי לא הוביל ל’משיכה’ של חילונים לשכונה, ואילו לחרדים הקבלנים עדיין לא מוכרים כמעט”, אומר תושב בעיר.

בתקווה למשיכת חילונים לשכונה החליטה העירייה לשנות את שמות הרחובות ע”ש גיבורי וגיבורות הציונות. משה שטרית מהליכוד הכין רשימה של שמות, ובהן שמות של נשים כמו שרה גיבורת נילי, אנה פרנק וחנה סנש.

אלא, שכאמור,  הנציגות החרדית התנגדה,  מה שהוביל לפשרה מצד ראש העיר לקרוא רק את שם משפחתם, ובמקום שרה גיבורת נילי – אהרונסון, ובמקום אנה פרנק – פרנק.

בישיבת מליאת מועצת העיר הרוחות סערו על “הדרת נשים” וחברים רבים מחו כנגד ראש העיר עליזה בלוך וסגנה משה שטרית על ה”פשרה המבישה והכניעה האיומה לחרדים בנושא כה אקוטי כמו הדרת נשים בבית שמש”.

הסערה לא נעצרה רק בבית שמש.

יו”ר הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת ח”כ עודד פורר פרסם הודעה בה כתב: “אפילו בשיא משבר הקורונה, יש כאלה שמה שמעסיק אותם זה להדיר נשים. ההחלטה ההזויה בעיר שהפרידה בין המינים במדרכות, כעת דואגת להדרת נשים משמות הרחובות”.

ח”כ פורר הודיע כי “בשבוע הבא אבוא לסיור בעיר, ואף אכנס את הוועדה לקידום מעמד האישה לדיון דחוף כדי להעביר מסר ברור לכל מי שידו בהחלטה ההזויה הזו – עד כאן!”

צילום: Yaakov Lederman/Flash90

ואילו בקבוצת הרוכשים החרדית בשכונה המונה כ-1000 משפחות מדגישים כי הם נגד שינוי השמות ברחובות בשכונה, ולדעתם זה גם לא ישנה את המהות, וכי מדובר בשכונה חרדית למהדרין.

“אם בעירייה לא יתעשתו ויעוררו סערות מיותרות בבית שמש, אנחנו נעדכן אותם כי רח’ פרנק יהפוך ל’הרב פרנק’, ואהרנסון יהפוך ל’הרב אהרנסון'”.

מי שתקף את ראש העיר ד”ר עליזה בלוך על מהלך הפשרה, היה הפרשן לענייני חרדים של חדשות 13, ד”ר אבישי בן חיים, שכתב בדף הפייסבוק שלו: “ראשת העיר בית שמש מחשש לחץ חרדי, גילתה בוז עמוק לערכי הציבור המסורתי ציוני והדתי בעירה, ובאמת הסכימה שבשמות רחובות בבית שמש לא יופיעו שמות פרטיים של נשים (לא אנה פרנק! לא חנה סנש! לא שרה גיבורת ניל”י! לא ללה סוליקה!).

“היא אף הסכימה לחילול כבודם של חללי צה”ל רועי קליין, נתן אלבז, אוריאל ואלירז פרץ, יוני נתניהו) שגם על שמם המפורש לא נקרא רחוב. אכזבת סוף השנה”.

מעיריית בית שמש נמסר: “מליאת מועצת עיריית בית שמש אישרה את החלטת ועדת השמות העירונית ואת הנצחת גיבורות וגיבורי ישראל. במטרה לייצר אחידות שמות הנשים והגברים יופיעו על שלטי הרחובות כאשר רק שם המשפחה של הגברים והנשים הוא שם הרחוב ושמם המלא יחד עם ציון פועלם יופיע על גבי שלט הרחוב”.

ראש העיר ד״ר עליזה בלוך, הוסיפה: “אני מציעה בעשרת ימי תשובה לעסוק בזכרם של הגיבורות והגיבורים ולא בניסיונות מיותרים להפוך כל דבר למחנאות ומריבות מיותרות. זכרם של אנשי שם אלה ראוי ליותר מזה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שפיות?
    25/09/2020 11:06
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. חייבים דחוף דחוף לשנות את שם הרחוב דבורה הנביאה בבני ברק !!!!ועוד רחוב סמוך לרשבם. השם ישמור. מה היה שם המשפחה של הנביאה??
    חרדיות מטורפת. !!