נתניהו על הפופוליסטים: יש גבול לכל תעלול, זו מלחמה על החיים

ראש הממשלה במסיבת עיתונאים: "אומרים שאני רוצה את הסגר כדי לעצור את ההפגנות - זה מגוחך. ההפגנות ההזויות רק עוזרות לנו פוליטית • מערכת הבריאות נאנקת. מי שהוביל למצב הזה היו פוליטיקאים פופוליסטיים, מקהלת 'הכל סבבה' • יש אור בקצה המנהרה - ברור לי שיהיה חיסון"
אריה ריבקינד
ז' תשרי התשפ"א / 24.09.2020 21:17

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (חמישי) הצהרה מיוחדת לקראת הסגר ההרמטי שיחל ממחר ב-14:00 בצהריים.

“אזרחי ישראל,

בשל העלייה החדה בתחלואה בקורונה בישראל, החלטנו היום על צעדים הכרחיים כדי להציל חיים. צעדי הסגר הללו אינם קלים, אבל הצלת חיים קודמת לכל.

מיד אתייחס להחלטות אותן קיבלנו, אבל לפני הכל – אני רוצה לומר תודה. תודה לרופאים שמטפלים בחולים כשהם לבושים בחליפות-מגן בימים חמים, בשעות-לא-שעות. תודה לאחים ולאחיות שבקושי רואים את הילדים שלהם במשך חודשים ארוכים. תודה לשוטרים ולשוטרות, לחיילים ולחיילות, לכל צוותי בתי-החולים, לצוותי מד”א ולכל האזרחים שפועלים זה למען זה באחד המשברים הגדולים ביותר שידעה האנושות מזה 100 שנים.

זוהי שעת חירום לאומית. אנחנו נמצאים בשיאה של מלחמה מתמשכת – מלחמת הקורונה. זאת מלחמה על הכלכלה, על הבריאות, ושוב – זו מלחמה על החיים. הגל השני של הקורונה מכה בכל העולם, והוא מכה גם בנו. בימים האחרונים כמעט בכל מדינות המערב יש מספרי שיא של תחלואה, והן מטילות מגבלות חמורות על האזרחים שלהן. חלק מהמדינות הללו גם מטילות סגרים על אזורים נרחבים מאוד בתוכן, לפעמים באזורים שהם גדולים יותר ממדינת ישראל.

אנחנו יודעים שגם אצלנו, המגפה צפויה לגבות מחיר כבד נוסף בחיי אדם. צר לי לומר לכם את זה, אבל זוהי האמת. ודווקא בשעה זו אני אומר לכם: רק אם נעמוד יחד, רק אם נילחם יחד, רק אם נקפיד על הכללים יחד – רק כך ננצח את המגפה. וננצח אותה. זה מה שעשינו בכל מלחמות ישראל, וזה גם מה שעשינו בגל הראשון של הקורונה. קיבלנו החלטה חד-משמעית לסגור מוקדם את גבולות המדינה ואת השמיים, הטלנו סגר כללי שבלם כמעט כליל את התפשטות המגפה והצלנו חיים רבים.

בזכות ההחלטות הנכונות שקיבלנו, ואני חייב לומר גם בזכות ההתייצבות המשותפת של כל אזרחי ישראל בחזית המאבק, ישראל שימשה דוגמה לעולם. כיוון שהיינו מהראשונים להטיל את הסגר, היינו גם מהראשונים שיכולנו לפתוח את הכלכלה לאחר הסגר. הבאנו תכניות סיוע לאזרחים ולעסקים, אפשרנו שגרת קורונה במשך חודשים. כתוצאה מכך, הפגיעה בתוצר הלאומי שלנו היא מחצית מהפגיעה במדינות אירופה.

רק אתמול, אגב, ארגון OECD, ארגון המדינות המפותחות, שיבח את המדיניות הכלכלית שלנו. ובל נשכח את הגז שהוצאנו מהמים, בל נשכח את הסכמי השלום ההיסטוריים עם האמירויות ובחריין – כל אלו יכניסו מיליארדים לכלכלה שלנו, יחזקו אותנו מאוד בכלל וגם בזמן הקורונה.

אבל יש כלל אחד פשוט שצריך להגיד אותו – כשאתה פותח את הכלכלה, התחלואה עולה. לצערי, עם הסרת המגבלות נוצר בהדרגה רפיון בהקפדה על הוראות משרד הבריאות: אי-לבישת מסכות, אי-שמירת מרחק והתקהלויות רבות ומסוכנות. ולצערי, מי שהובילו את זה היו פוליטיקאים פופוליסטים, כפי שקורא להם הפרופ’ ברבש: מקהלת ‘הכל סבבה’.

הם אמרו ש’המחלה היא לא מחלה’, שלא צריך להישמע להנחיות, ושזה בכלל גחמה של אדם אחד’ – אתם יודעים מי זה. אפילו הערב שמעתי את יאיר לפיד, ראש האופוזיציה, בזמן של מצב חירום לאומי שצריך לאחד את כולם ולגבש אמון בהחלטות של הממשלה – הוא מכרסם בזה, ובכך הוא פשוט מסכן את חייהם של אזרחי ישראל.

זה אותו יאיר לפיד שאמר ‘אין הצדקה לתקנות מבחינת הקורונה’, חבר מפלגתו, עידן רול, שאמר: ‘אין לגיטימציה להורות על סגר מלא והציבור לא צריך לציית’. ובכן, אותם פוליטיקאים ופוליטיקאיות מסמסו את ההחלטות שהבאנו לכנסת – החלטות שהיו מצילות חיים ושהיו יכולות למנוע את הצורך בסגר. יש גבול לכל תעלול, כי מדובר כאן בחיי-אדם.

אבל אני חייב להגיד דבר נוסף, היו התלבטויות אמיתיות. כי חלק מהמומחים אמרו לנו: אפשר לחיות בלי סגר עם 2,000 נדבקים ביום, אפשר גם עם 3,000 נדבקים, אפשר גם עם 5,000, אפשר גם עם 6,000. בלי סגר. אבל, רבותיי וגבירותיי, הגענו כבר ל-7,000 נדבקים ליום. מערכת הבריאות נאנקת. יש גבול לכל תעלול, מדובר כאן בחיי אדם. מספר החולים הקשים ממריא. לצערי, גם מספר המתים עולה, ביממה האחרונה נפטרו 59 אנשים. זה מחיר נורא. קודם כל, לנפטרים ולמשפחות שלהם, ולכולנו כעם, כאזרחי המדינה.

אני גם רוצה להגיד לכם עוד דבר. זה לא רק המתים, זה לא רק החולים הקשים, קראתי עכשיו קובץ של הרבה מחקרים מארה”ב והם כולם מתנקזים לדבר שהוא עוד לא סופי אבל הוא נראה די מוצק, שכ-20% מאלה שמחלימים מהמחלה – כולל צעירים, אנשים צעירים בני 18, 20 – ש- 20% ממחלימי הקורונה יסבלו לכל חייהם או לשנים ארוכות מתופעות לוואי כרוניות, מחלות, נכות, נזקים בכליות, בלב, בעיות נוירולוגיות, אולי גם קוגניטיביות. דור שלם, מאות אלפים, שנדבקו, שיישאו צלקות לכל החיים.

אז מול הדברים האלה, אני רואה אנשים רוקדים, אנשים מתקהלים, אנשים עושים סעודה בשולחן ארוך וצפוף בלי מסכות. אז די, תתעוררו. Enough is enough.

אנחנו במציאות אחרת. חייבים לעשות מעשה וצריך לעשות אותו עכשיו. סגר הדוק, דווקא בחגים, כשהמחיר הכלכלי נמוך ביותר – יש חמישה ימי עבודה. כי בקצב הזה של ההדבקה, אם לא נעשה את זה, לא יהיה מנוס מסגר הדוק בהמשך, ולכן עדיף לעשות אותו בתקופת החגים שבהם יש פחות ימי עבודה ורוב המשק בחופשה בלאו הכי.

עכשיו, אני רוצה להגיד לכם דבר נוסף, מנהיגות צריכה לקבל את ההחלטות הנכונות, גם אם הן קשות, גם מול מבול התקשורת והצייצנים וה”פקה-פקה”. צריך לקבל החלטות קשות. היום לפנות בוקר קיבלנו בממשלה את ההחלטה הקשה והנכונה ברוב גדול, אני חייב לומר משמאל ומימין.

ההחלטה היא על סגר כללי החל ממחר אחר-הצהריים ועד מוצאי שמחת תורה. זה אומר להישאר בבית עם המשפחה הגרעינית, לצאת רק למרחק של עד 1,000 מטר. אפשר ללכת לסופרמרקטים, אפשר ללכת לבתי-המרקחת, אפשר להזמין משלוחים, אבל כל מקומות העבודה סגורים, להוציא מקומות עבודה חיוניים. וכמובן, אין התקהלויות. כל הפירוט על ההנחיות הללו מופיע באתר של פיקוד העורף וגם באתרים של משרד הבריאות ומשרד האוצר.

אחרי הסגר הזה, לשבועיים הקרובים, אנחנו מקווים לעבור לסגר קל יותר של עוד שבועיים, אבל זה תלוי ברמת התחלואה. וזה תלוי, אני אומר את זה ביושר, גם בשיתוף הפעולה שלכם אזרחי ישראל. אחרי השבועיים הנוספים הללו, שוב, תלוי ברמת התחלואה – נתקדם ל’תכנית הרמזור’.

לאורך כל התקופה, רשת הביטחון הכלכלית שהבאנו תסייע לכל מי שייפגע מהמשבר. ונוסף על כך, חשוב לי לומר לכם שאני מקדם עוד שני דברים: קודם כל, בדיקות מהירות לקורונה שנותנות תוצאות תוך דקות ולא תוך שעות. זה מאוד יעזור לכלכלה ולשגרת היום שלנו. ומעל הכל, אני עובד על קידום חיסון למדינת ישראל.

אני יכול להגיד מה שלא יכולתי להגיד לפני חודשיים או שלושה, וגם נזהרתי לא להגיד לכם – אבל היום אני אומר את זה בצורה ברורה: יש אור בקצה המנהרה, כי כבר ברור לי שיהיה חיסון. אני פועל לכך שיהיה חיסון בישראל כמה שיותר מהר. אנחנו לא יודעים עדיין את האפקטיביות שלו, לאיזו תקופה זה יחזיק מעמד, אבל חיסון לאנושות בדרך, ואנחנו צריכים לדאוג שהחיסון יהיה בדרך למדינת ישראל.

זה קשה, זה ייקח עוד זמן, אבל זה יגיע וזה יוציא אותנו מהמצב הזה. זו מטרה עליונה שאני מגויס לה כדי להגיע לסוף התקופה הקשה הזן – והסוף הזה יגיע.

אזרחי ישראל, אנחנו בפני שנה חדשה. במסורת עמנו, הימים הללו שבין ראש השנה ליום הכיפורים נקראים “הימים הנוראים”. אבל אני מקווה ומאמין, שדווקא מהם יכולה לצאת בשורה חדשה – בשורה של תקווה. בתנאי אחד, שנגלה אחריות אישית וערבות הדדית. וזה אומר עטיית מסכות, שמירת מרחק ומניעת התקהלויות. אני בטוח שאנחנו מסוגלים לזה. מדינת ישראל מייצגת כוחות כבירים. היא כבר עמדה בסערות חזקות מבלי להיכנע, מבלי להרים ידיים. ואני אומר לכם גם על הקורונה: אם נפעל נכון, ונפעל יחד – הסערה תחלוף, הסופה תעבור, ואפילו נצא מהם מחוזקים.

שנה טובה וגמר חתימה לכולכם אזרחי ישראל”.

בתשובה לשאלה, ראש הממשלה נתניהו התייחס להפגנות השמאלואמר: “אומרים שאני רוצה את הסגר כדי לעצור את ההפגנות – זה מגוחך. ההפגנות האנרכיסטיות, ההזויות האלה, רק עוזרות לנו פוליטית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות