אולטימטום? דרעי: אני אפרוש אם יגבילו תפילות ולא את ההפגנות

שר הפנים מוכן לעבור למתווה של תפילות באוויר הפתוח בלבד, אך רק במידה שייאסרו ההפגנות מול בית ראש הממשלה • ח"כ שלמה קרעי, אוסנת מארק ואריאל קלנר הודיעו כי יצביעו בוועדת חוקה נגד ההגבלות: "לא ניתן יד להפקרות" • ח"כ עפר שלח הפתיע: "אין מוצדק מעצירת ההפגנות"
אריה ריבקינד
ה' תשרי התשפ"א / 22.09.2020 21:00

בעוד התחלואה צוברת תאוצה, העימות בקבינט הקורונה מתמקד בעיקר בסוגיית ההפגנות והתפילות: יו”ר ש”ס  אריה דרעי מוכן להסכים לסגירת בתי הכנסת ומעבר למתווה תפילות באוויר הפתוח בלבד – אולם זאת רק במידה שייאסר קיום הפגנות. כך דווח הערב (שלישי) בחדשות 12.

עם זאת, דרעי הדגיש לשרים בקבינט הקורונה: “לא אוכל להמשיך לכהן בממשלה שתגביל תפילות אך לא הפגנות”.

דרעי הוסיף כי גם אם ההפגנות ייאסרו, בתי הכנסת יישארו פתוחים ביום כיפור במתווה מצומצם.

בתוך כך, ישיבת קבינט הקורונה שהתכנסה בשעות הצהריים לדיון על החמרת מדיניות הסגר הסתיימה ללא החלטה – ותשוב ותתכנס ביום רביעי בשעה 11:30.

שרי הקבינט אישרו את הצעתו של שר החוץ גבי אשכנזי ולפיה מחר תוצג הצעה למתווה תפילות באוויר הפתוח והגבלות על ההפגנות, בתיאום משרדי הבריאות המשפטים וביטחון הפנים.

ההפגנות של השמאל מעוררת זעם רב בקרב שרי הימין, והערב גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לסוגיית ההפגנות וקרא להחיל כללי התנהגות זהים על כל סוגי ההתקהלויות.

“במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ואחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות זה סכנה עצומה לבריאות הציבור זו חובתי להתייחס”, אמר ראש הממשלה בישיבה.

הוא הוסיף: “כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל. מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק 1000 מטר משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל מותר רק בקפסולות של 20 ובהפגנות הכל מותר.

“הפארסה הזאת חייבת להיפסק”, קבע נתניהו. “כולם מבינים זאת, גם בשמאל. אנחנו בשעת חירום. חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ולכל ההתקהלויות באשר הן. אחרת הציבור לא ישמע להנחיות ונגביר את התחלואה לממדים איומים”.,

כחול לבן הביעו התנגדו וטענו כי רק הגורמים המקצועיים מוסמכים להכריע בנושא. שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר במהלך הדיון: “צריך להתאים את ההפגנות לסגר, אבל ההגבלות צריכות להיקבע על ידי צוות מקצועי ולא על ידי פוליטיקאים, שנגדם מופנית המחאה. נתמוך גם במתן סמכויות אכיפה למשטרה כלפי מפגינים שיפרו את ההנחיות”.

הקריאה להגבלת ההפגנות קיבלה חיזוק מפתיע הערב מח”כ עפר שלח מיש עתיד-תלם שקרא גם הוא לעצירת ההפגנות.

“מי שהמטרה יקרה לליבו צריך להגיד עכשיו: עוצרים עד סוף הסגר, ממשיכים בדרכים אחרות”, אמר ח”כ שלח. “אין דבר צודק יותר המחאה נגד ראש ממשלה מושחת וכושל. ואין דבר מוצדק יותר מעצירת ההפגנות ההמוניות נגדו ברגע הקריטי הזה”.

“לא ניתן יותר יד להפקרות הזו”

חברי ועדת החוקה מהליכוד, חברי הכנסת שלמה קרעי, אסנת מארק ואריאל קלנר, הודיעו הערב כי יתנגדו לתקנות החדשות שתביא הממשלה, עד שיושג שוויון בכללים ובאכיפה על התקהלויות בכל המרחב הציבורי, כולל הפגנות.

ח”כ קרעי: “לא ניתן יותר יד להפקרות הזו בחסות כחול לבן ומנדלבליט. נדרוש מחר בוועדת החוקה כי התקנות יהיו שוויוניות לגבי כל ההתקהלויות. דין הפגנות כדין תפילות (!) פיקוח נפש דוחה הכל”.

ח”כ אוסנת מארק הסבירה: “לא נצביע על הגבלת חופש התנועה של אזרחי ישראל בשעה שזכות ההפגנה מתעלה ומתקדשת מעל לכל זכות דמוקרטית אחרת”.

לדבריה, “אם בשם השמירה על חיי אדם מגבילים את חופש התנועה, העיסוק והפולחן – גם את חופש ההפגנה יש להגביל. כל עוד ההשתוללות בבלפור נמשכת, אמון הציבור בתקנות הולך ונרמס”.

ח”כ אריאל קלנר:  “דין אחד לכל ההתקהלויות. האנארכיזם וההפקרות של הפרבילגים משמאל גרמו לאובדן האמון הציבורי ולעליה בתחלואה. לא מוכן לתת יד למתן פריבילגיות לחבורת המפונקים המופקרת בשעה שכל העם נדרש לשאת בעול הכבד”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרעי........
    23/09/2020 06:39
    חייםם
  1. ראה ציוצים חדשים
    שיחה
    Barak Ravid
    @BarakRavid
    שר הפנים אריה דרעי הציע בישיבת הקבינט לסגור את בתי כנסת ולעבור להתפלל בשטח פתוח בתנאי שלא יהיו הפגנות. גורם שמעורה בתכני הישיבה: שרי כחול לבן כרגע לא מסכימים

    *דרעי מבקש ליסגור בתי כנסת ועכשיו מוציא כותרות שאם יסגרו הוא יוצא מהממשלה. על מי אתה חושב שאתה עובד דרעי? ? ? והאם בכלל אתה עוזר לביבי לעצור את ההפגנות נגדו וזה הסיפור….???*

  2. דרעי פורש...בדיחה
    23/09/2020 09:23
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. דרעי רק מאיים