בג”ץ קבע פה אחד: להעמיד את הרב שמואל אליהו לדין משמעתי

שופטי בג"ץ קבעו: על שר המשפטים והיועץ להעמיד לדין משמעתי את רבה של צפת, בגין התבטאויות בגנות הציבור הערבי והתבטאויות פוליטיות • 'כמה וכמה מהתבטאויותיו הפומביות, אם כי לא כולן, חצו הקו האדום אשר מפריד בין מה שמותר לרב עיר להגיד ולפרסם ברבים לבין מה שאסור לו'
חרדים 10
ג' תשרי התשפ"א / 21.09.2020 15:18

שופטי בג”ץ, הנשיאה אסתר חיות והשופטים יצחק עמית ואלכס שטיין קבעו היום (שני) פה אחד כי על שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין משמעתי את רב העיר צפת, הגאון רבי שמואל אליהו – בגין התבטאויות שהשמיע בגנות הציבור הערבי, וכן התבטאויות בנושאים פוליטיים.

מנגד קבעו השופטים, כי בגין התבטאויות שהשמיע הרב אליהו בנושאים הלכתיים, כדוגמת איסור להשכיר דירות לנוכרים, לא יועמד הרב  לדין משמעתי.

העתירה נגד הרב אליהו הוגשה בשנת 2016 על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, פורום ‘תג מאיר’, המטה למאבק בגזענות בישראל והאגודה לזכויות האזרח.

בפסק הדין קבע השופט שטיין: “נראה, לכאורה, כי כמה וכמה מהתבטאויותיו הפומביות, אם כי לא כולן, חצו את הקו האדום אשר מפריד בין מה שמותר לרב עיר להגיד ולפרסם ברבים לבין מה שאסור לו להגיד ולפרסם בפרהסיה, בהיותו רב עיר.

“התבטאויות אסורות אלה, מספרן, וציר הזמן הארוך שעל פניו הן מתפרשׂות – אשר מובילנו לשנת 2020 – מעידים על כך שאמצעי המשמעת החלופי, בו הסתפקו המשיבים 2-1, אשר כלל, כאמור, שיחות הבהרה ואזהרה, ותו לא, לא הועיל ולא סיפק מענה ראוי להתנהלותו של הרב”.

בפסק הדין הביא השופט שטיין שלוש דוגמאות להתבטאויות נגד הציבור הערבי בגינן יש להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי.

בנוסף הביא השופט שטיין מספר דוגמאות ל”התבטאויות פוליטיות בעייתיות” של הרב אליהו, ובהן דברים שאמר במסגרת ראיון שהעניק לגלי צה”ל, על השאלה מי לעמדתו צריך להנהיג את הימין הדתי: “לבנט יש אפס חוט שדרה בענייני יהדות. הוא לא יכול להיות בראש הבית היהודי, הוא יכול להיות חלק – אם יקבל את המנהיגות של הרב פרץ.”

מלשכת הרב שמואל אליהו נמסר בתגובה לפסק הדין: “מדובר בבית משפט פוליטי. אם היה מדובר על חופש דיבור של אנשים שלהם – אין שום בעיה להציג גליוטינה או ראש ממשלה על חבל תליה. אם מדובר על רבנים או דתיים – הם יעקמו את החוק כדי לבטל את הזכות היסודית הזו. אנחנו לא נפסיק לדבר. לא נפסיק לומר את האמת. אין לנו אמון בבית המשפט הזה”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    היה לא תהיה
    21/09/2020 15:32
    קידוש השם
  1. אם בג”ץ ינסה להשתלט על פוסקי הלכה – האדמה תחתיו תרעד.

  2. בגץ החתרנים
    21/09/2020 16:23
    עילאי
  3. איזה גועל נפש של בגץ איכס מתנכלים רק לציבור בדתי

  4. דברי הרב אליהו
    24/09/2020 13:39
    יצחק
  5. כל מילה מדבריו מגובה בספרי הקודש אותם למדו וילמדו (הרמב”ם ואחרונים אחרים).
    ניסיון מחיקת רש”י לדוגמא-“בידוע שעשו שונא ליעקב” ע”י בג”ץ או כל דבר אחר-סתימת פיות ניסיון השתקה -הארץ תרעד מהפגנות מכל ניסיון שכזה…