מספר הגאון רבי חיים משה יהודה אורצעל ממודיעין-עילית:
באלול תש”ס, לקראת ראש השנה תשס”א, החלטתי לבדוק מהו המקור למה שידוע ומפורסם שלרימון יש תרי”ג גרעינים – כנגד תרי”ג מצוות.
שלחתי מכתב עם השאלה אל מרן הגר”ח קניבסקי, ונעניתי: “הגאון מלבי”ם ז”ל בפסוק כפלח הרימון”…
שמחתי, ופניתי לעיין בדברי המלבי”ם – אך לתדהמתי לא מצאתי את הדברים כתובים שם.
לא דבר ולא חצי דבר.
חלפה שנה, ולקראת ראש-השנה תשס”ב, שלחתי שוב מכתב, וכתבתי שלא מצאתי את הדברים כתובים…
נעניתי – בקצרצרה, כדרכו בקודש: “אצלי נמצא”.
כעת כבר לא הבנתי כלום: וכי יש גרסאות שונות בין דפוסי המלבי”ם?…
חלפו שנים והתעלומה נפתרה:
היה זה בשבת חול המועד פסח, תוך כדי קריאת מגילת שיר השירים, הבחנתי שהפסוק “כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵך חוזר על עצמו פעמיים: הראשון בפרק ד’ פסוק ג’, והשני בפרק ו’ פסוק ז’. אני חיפשתי בפרק ו’ – שם אכן המלבי”ם לא אומר מילה, אך בפרק ד’ הוא אומר מפורשות: “כפלח הרימון שהוא מלא תרי”ג גרעינין – כן עצמותה [-של הנפש האלוקית שבאדם] מלאה אורות שכליות אלוקיות”.
התפלאתי: הלוא כל התורה פרושה כשמלה על כף ידו של מרן שר התורה שליט”א. הוא מיד הבין את טעותי, אך לא העמיד אותי עליה.
מדוע?!
לקח לי זמן לקלוט: הוא העדיף שאעמוד על טעותי – בעצמי!
(מתוך ‘קובץ גיליונות’)