כישלון? עסקני ברסלב: נזקים קשים ש”נשמות טובות” גרמו

נחמן בנשעיה, יו"ר מזכירות ברסלב, מגולל במכתב לחסידים את הפעילות שהתנהלה השבוע כדי להציג מתווה שיאפשר הגעה לאומן • הדירוג של ישראל כמדינה עם המספר הגבוה בעולם של חולים, הוונדליזם בציון רבי נחמן, ומה שאל שר הפנים האוקראיני את חברו הטוב • כל הסיבות לכישלון
יוסף גרינבוים
כ"ב אלול התש"פ / 11.09.2020 18:07

עסקני ברסלב ממשיכים במו”מ עם הרשויות האוקראיניות, כדי לאפשר לכמה שיותר חסידים להגיע לאומן לקראת ראש השנה, אולם  לפי שעה ללא הצלחה.

במכתב עדכון ששיגר היום (שישי) נחמן בנשעיה, יו”ר ‘המזכירות הארצית’ של ברסלב “לכלל אנ”ש” – ומתפרסם בחרדים 10, הוא מגולל את הפעילות שהתנהלה השבוע כדי להציג מתווה, אך הוא אינו איש בשורות.

“גם בשבוע האחרון פעלנו בחובת ההשתדלות ב’מזכירות הארצית דחסידי ברסלב’ בכל רגע, בהצעות ומתווים שונים על מנת להשיג פתרון להגדלת הקיבוץ הקדוש באומן”, פתח בנשעיה את מכתבו. “הואיל ובצרכי ציבור הננו עוסקים, אנו מציגים את השתלשלות העניינים והמצב הנתון, נשתדל בדרך הכי מסודרת”.

הוא ממשיך: “מאז ההחלטה החפוזה והבלתי צפויה של ממשלת אוקראינה על סגירת הגבולות, הסברה היתה שההחלטה מזיקה למדינת אוקראינה ללא קשר לחסידי ברסלב, על כן נראה היה שבדרכי הטבע ניתן לשנות את ההחלטה”.

בנשעיה חושף: “האסטרטגיה הייתה להפעיל לחץ מדיני, פוליטי וכלכלי אמריקאי – בכדי שראשית, אוקראינה תפתח לאמריקאים, וכתוצאה מכך סביר שתיפתח אף לאזרחי ישראל, מהנימוקים הבאים:

1. ‘סלקציה’ בין אמריקאים לישראלים עשויה להיראות אנטישמיות.
2 . יגביר את הלחץ על הפוליטיקאים הישראלים, שכן אם אמריקה יכולה לפתוח גם ישראל יכולה..

הסימן הראשון על כך שיתכן ויהיה שינוי כיוון – היה הקמת ועדה אוקראינית מטעם לשכת נשיא אוקראינה, כדי לבחון את המצב באומן. ואכן, ביום שני בערב הודיעו על הקמת הוועדה, ומיד התארגנו לתת לוועדה ‘כלים’ שהיא תוכל לאשר כניסה של עוד אנשים לאומן, וכך יקל על הפוליטיקאים האוקראינים לקבל את ההחלטה. זהו דבר מאוד מקובל שאנשי מקצוע מספקים את הסולם.

לכן, נענינו לכל הדרישות הבריאותיות, ומיד ביום שלישי מינינו את ר’ נחום קרלינסקי ל’פרויקטור הקורונה’ שיתממשק מול כל דרישות האוקראינים. נחום מיד נכנס לעבודה במלא המרץ, בכדי לספק לאוקראינה את כל ההוכחות שאכן אפשר לאפשר קיבוץ – ועדיין לשמור על כל הכללים.

הוועדה הוציאה ביום חמישי את מסקנותיה הראשונות: 1) שהקיבוץ יהיה תחום בשטח מסוים 2) לפי חישוב של 10 איש לכל מ”ר, הקיבוץ יכול להכיל כ-3000 איש.

התחלנו לעבוד בשתי חזיתות: א. להוכיח שאין יותר מ-1500 איש באומן, כך שכבר אפשר מיידית להביא עוד 1500 איש. ב. הגדלת שטח הקיבוץ – יותר מ”ר, וכך אולי יהיה אפשר להגדיל את מספר המשתתפים בקיבוץ משמעותית”.

אלא ש”בנתיים אירעו כמה דברים שלא תלויים בנו: בישראל, בה כבר אישרו עקרונית נסיעה של כמה אלפי חסידי ברסלב, נוצרה בעיה חדשה: העליה ל”ע במספר
חולים וההחלטה על סגר בקרוב, אשר מונעת כל אפשרות לעשות טיסת צ’רטר מישראל לכל יעד.

“בנוסף, ביום שני ישראל ‘זכתה בדירוג’ של המדינה עם המספר הגבוה בעולם של נדבקי קורונה”.

בנשעיה מספר: “שר הפנים האוקראיני הגיב באותו יום, לבקשת חברו הטוב שביקש ממנו לפתוח את הגבולות, ושאל את החבר, אם הוא זה שרוצה לחתום על מכתב ההתפטרות שלו… כי אין דרך אחרת, כך אמר, שהוא יוכל להסביר מדוע הוא מאשר במצב כזה”.

אבל גם ההתנהלות של חסידים באומן חיבלה במאמצים: “בנוסף, באוקראינה, לצערינו, תמונות אירוע הוונדליזם בציון הופצו בדיוק בעת שהתקיימה פגישה משמעותית, שדנה בחיוב בבקשת סיוע מאנשים חשובים ומכובדים לממשלת אוקראינה – לעזור לחסידי ברסלב להגיע לאומן.

“בעידן הנוכחי, במהלך הפגישה, המשתתפים קיבלו את הסרטונים מיידית לטלפונים האישיים שלהם, וכמובן שהשיחה הזאת ירדה לטימיון”.

יו”ר המזכירות מפרט: “תמונת המצב נכון לעכשיו: היות ומישראל לא יהיו טיסות בלי קשר לאומן, וכנראה גם הטיסות הסדירות יתבטלו, מצטמצם הסיכוי כל טיסה מישראל. בשל הנסיבות שהצגנו, ועוד כמה נזקים קשים שכמה “נשמות טובות” גרמו, ואכהמ”ל, גם באוקראינה כרגע הנושא הפך לנפיץ פוליטית. וד”ל.

“ר’ לייזר שיינר שאינו חסיד ברסלב, עזב במסירות נפש את משפחתו ועסקיו בארה”ב, ממש מהרגע להרגע בכדי לתת כתף ותנופה למאמץ עליון, לרכך את העמדה האוקראינית. גם כן בצוותא איתו נכון להיום יום שישי, לצערינו לא הצלחנו לשכנע.

“אנו ממשיכים בחובת ההשתדלות ובדרכי הטבע לפעול עבור החסידים שכבר בדרכים, ומנסים לעבוד על כניסה בדרך השקטה ביותר וכניסה לזמן הקצר ביותר.

“בכל מקרה לא מדובר על כניסה גורפת מכל העולם, אלא מהגבולות, היכן שיש מקבצים גדולים של אנ”ש. הסיכויים לא גבוהים אבל הם קיימים.

“ההתייחסות הבינלאומית למגיפת הקורונה, מחייבת אותנו, החסידים להתאחד ולהבין, שזו גזירה וצרה, ועלינו להתפלל לישועה, בכל רגע”.

בנשעיה מגיש: “העזרה היחידה שאנו סבורים כרגע שניתן לפעול באמצעותה, והיא הוכחה בעבר כמסייעת היא אמירת תהילים ותפילות בעד הצלחת המאמץ.

“איננו קבלני הצלחות, אלא בעלי ניסיון למאמץ ולפעילות, כבני אדם, כברסלבר חסידים, בחובת ההשתדלות בדרכי הטבע”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות