הרוב מאמין שהבחירות בדרך • 41%: השנה החדשה תהיה פחות טובה

מנתוני מדד הקול הישראלי החודשי של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה עולה: עשירית מהישראלים השתתפו בהפגנות נגד הממשלה • 74% ממשתתפי ההפגנות הם אנשי שמאל ומרכז
חרדים 10
י"ט אלול התש"פ / 08.09.2020 12:44

מנתוני מדד הקול הישראלי החודשי של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה המתפרסם היום (שלישי), עולה כי כ-70% מהציבור מעריכים כי יש סיכוי גבוה לבחירות בתום ארבעת חודשי הפשרה בין הליכוד לכחול לבן.

האקדמיה לחרדים: זו הסיבה שכולם נוהרים ללמוד תואר יוקרתי מהבית

מצביעי כל המפלגות, פרט לימינה, סבורים כי מנהיג הגוש שלהם עשה ויתורים גדולים יותר במסגרת הסכם הפשרה.

עיקרי הממצאים

הפגנות המבוגרים והצעירים: כעשירית (9.5%) מהישראלים אמרו כי השתתפו בחודשים האחרונים באחת או יותר מפעולות המחאה נגד מדיניות הממשלה ו/או ראש הממשלה. מתוכם- 35% בגילאי 18-34; 21% בגילאי 35-54; ו-44% בגילאי 55 ומעלה.

ניתוח המדגם היהודי בקרב אלה שפקדו את ההפגנות בחודשים האחרונים, מעלה כי 46.5% מתוכם משתייכים למחנה השמאל, 27.5% מהם מגדירים עצמם כמרכז וכרבע מתוכם (26%) הם מגוש הימין.

מי אחראי לעימותים בהפגנות – כשליש (33%) סבורים שהמפגינים אחראים יותר לעימותים, שיעור דומה (31%) סבורים שהמשטרה אחראית וכרבע (25%) ציינו כי שני הצדדים אחראיים באותה המידה.

בציבור היהודי 67% ממחנה השמאל מצביעים על המשטרה כאחראית יותר לעימותים, בעוד 52% מהמשתייכים למחנה הימין מטילים את האשמה על המפגינים, ובמרכז חלוקים- 39% מצביעים על המשטרה כאחראית יותר לעימותים, 31% את שני הצדדים ו- 22% מטילים את האשמה על המפגינים.

בחירות באופק:  68.5% מהציבור מעריכים כי יש סיכוי גבוה שמדינת ישראל תלך שוב לבחירות בתום ארבעת החודשים שנקבעו במסגרת הפשרה בין הליכוד לכחול לבן. כך חושבים 88% בשמאל, 79% במרכז ו-68% מהמשתייכים למחנה הימין (יהודים).

42% מהישראלים סבורים שגנץ עשה ויתורים גדולים יותר במסגרת הפשרה בין הליכוד לכחול לבן, לעומת 22% בלבד החושבים שדווקא נתניהו הוא זה שהתפשר יותר כחלק מההסכם. 14.5% אמרו כי שני המנהיגים עשו ויתורים דומים.

מצביעי כל המפלגות, מלבד ימינה, סבורים כי מנהיג הגוש “שלהם” עשה ויתורים גדולים יותר במסגרת הסכם הפשרה.

רוח פסימית לקראת השנה החדשה: 41% מהישראלים צופים כי השנה החדשה תהיה פחות טובה מקודמתה מבחינת המדינה, למול 27.5% שמאמינים שתהיה שנה טובה יותר, ו-22% שסבורים שתהיה שנה דומה לשנה שמסתיימת. שיעור הסבורים כי השנה הבאה תהיה טובה פחות מקודמתה גבוה משמעותית מזה שנמצא במדידות בעשור האחרון, ופי 2.5 משנה שעברה (17% ספטמבר 2019).

בנוסף, שני שליש מהציבור (65.5%) היו מגדירים את מצב הרוח הציבורי כפסימי, לעומת 25.5% בלבד שמתארים את מצב הרוח הציבורי כאופטימי.

מצב הרוח האישי חיובי בהרבה לקראת השנה החדשה: 52% מהישראלים העידו על עצמם כאופטימיים ושיעור נמוך יותר (44%) אמרו שהם פסימיים לקראת השנה החדשה.

כינון היחסים עם האמירויות והאינטרסים הישראליים: 79% העריכו כי ההתקרבות לאיחוד האמירויות תביא תועלת לישראל בתחום הכלכלי, ו-76% אמרו כי תהיה התועלת בתחום המדיני-דיפלומטי ובתחום התיירות והנופש. שיעור נמוך יחסית נרשם בתחום הביטחוני-צבאי עם 53% ישראלים בלבד שמאמינים שההסכם יועיל לישראל מבחינה זו.

בתוך כך, רוב בקרב היהודים (55%) אך רק מיעוט בקרב הערבי (33%) חושבים שההסכם עם איחוד האמירויות יתרום לקידום המשא ומתן עם הפלסטינים.

מדד הקול הישראלי אוגוסט 2020 נערך על- ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 31/8-2/9/2020, רואיינו 605 איש ואשה בשפה העברית ו-145 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.7%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות