גמזו: המתקפות מאורגנות, מקבל ארטילריה – לא ראיתם דבר כזה

ועדת החוקה דנה במתווה הרמזור • פרופ' גמזו: "שואלים למה לא סגרים בהדרגתיות? אין לנו זמן לזה. יש התפרצויות בחברה הערבית והחרדית. זה מאוד מטריד אותי" • "אני מקבל ארטילריה מאורגנת שבן אנוש רגיש לא יכול לעמוד בה. לא פשוט. אוהב את החברה החרדית וחי אותה ביום יום"
אריה ריבקינד
י"ז אלול התש"פ / 06.09.2020 13:39

ועדת החוקה של הכנסת אשר הבוקר (ראשון) את הארכת תוקף מצב החירום שהוכרז על ידי הממשלה ב-60 ימים נוספים – עד ה-6 בנובמבר. חבר הכנסת ניצן הורוביץ הצביע נגד.

איך הוא הצליח לעשות תואר יוקרתי בלי מכינה ותנאי סף? הסוד בפנים

חברי הוועדה דנים גם בתכנית הרמזור של הממונה על המאבק במגיפת הקורונה. בדיון נוכחים פרופ’ רוני גמזו והמשנה למנכ”ל משרד הבריאות, פרופ’ איתמר גרוטו.

ח”כ איילת שקד שאלה את גמזו: “מתי תוכלו להגיד שהמערך לקטיעת שרשרות ההדבקה מוכן? כלומר,  אם תשקלו הגבלות משמעותיות על כל הארץ מתי המערך יהיה מוכן?”

הוא השיב: “המערך יהיה מוכן באופן מלא להתמודד עם כאלף נדבקים ביום בתחילת חודש נובמבר”.

שקד: “בסדר אז המשמעות היא שאין מה לדבר על הגבלות על כל הארץ לפני נובמבר. הציבור צריך לדעת”.

גמזו: “אנחנו עושים יותר קטיעות אבל כשיש התפרצות כזו באוכלוסיות שונות אי אפשר לקבל את מלוא האפקטיביות אם כי כמות הקטיעות עלתה. ברגע שיש 2000 נדבקים ביום ואני משתלט על 800 וקוטע, זה עוזר לנו להקטין את מקדם ההדבקה מתחת ל-1”.

הוא סיפר: “פיקוד העורף נמצא היום במעל 60 רשויות מקומיות ויש חבירה בין רשויות חזקות שעושות את הדברים בעצמן. עד ראש השנה כל המערכות מתחברות למערכת ניהול שיחות אחת מפוקחת עם מדדי איכות מלאים של כל מערכי החקירות בישראל”.

פרופ’ גמזו הוסיף: “כשאתה הולך להיבדק ולא מחכה או מחביא ברגע שיש סימפטום בדיקה אז שיעור הבדיקות יהיה 5% ולא 25%. כשמתעכבים והולכים רק כשיש סימפטומים מגיעים ל-25%. זה מה שקורה בישראל. אין שיעורים כאלו בעולם. בארץ יש תופעה ש’יש לי קצת סימפטום ואם אבדק חלילה אהיה חיובי ואני צעיר” –  ואנשים חוששים על פרנסה ומשפחה.

“זו תופעה שאנחנו רואים גם בחקירות, שאנשים עם סימפטומים מושכים ימים. חוששים גם להיבדק כדי לא לצבוע את היישוב. גם אם מסכת הבדיקות תיצור אחוז גבוה יותר עדיין התוצאה תהיה יותר ירוקה ביישוב”.

ח”כ מיכאל מיכאלי מש”ס: “בשוק מחנה יהודה יש הצטופפות של אלפי חילונים ולא שמענו שמתעסקים אתם כמו באומן. כשההתעסקות כל הזמן באומן והתעלמות ממה שקורה בבלפור – יש שם 15 אלף מפגינים זה פוגע באמון”.

ח”כ איתן גינזבורג מכחול לבן: “הפגנות צריכות להמשיך להתקיים. זה הבסיס של חופש הביטוי. אני תומך ביכולת להפגין, אבל גם להפגנות יש כללים והם צריכים להישמר. זה שמותר להפגין זה לא מותר לעשות כל מה שצריך אבל אני לא בעד להגביל הפגנות”.

ח”כ ניצן הורוביץ: “אנו עומדים לקראת סוג של אסון בחגים. למה לא להגביל את זה למרחב פתוח בלבד? ביום כיפור המשטרה לא תוכל לעשות אכיפה על התכנסויות בבית כנסת. אנו הולכים בעיניים פתוחות לקטסטרופה”.

פרופ’ גמזו אמר בדיון: “המתקפות נגדי מאורגנות ולא נעימות – זה נועד להחליש אותי. אני מקבל ארטילריה – לא ראיתם דבר כזה, וזה מגיע לא רק מהחרדים, שם אני מקבל ארטילריה מאורגנת שבן אנוש רגיש לא יכול לעמוד בה. אני אוהב את החברה החרדית וחי אותה ביום יום. בעקבות האירוע של אומן ואירועים אחרים אני חוטף ולא מאחל לאף אחד, אחרים לא היו עומדים בזה. זה רק היכולת שלי. זה לא פשוט. אני חוטף הרבה יותר מראשי הרשויות”.

גמזו הוסיף:  “שואלים למה לא סגרים בהדרגתיות? אין לנו זמן לזה. יש התפרצויות בחברה הערבית והחרדית. זה מאוד מטריד אותי. זה גם סגירה של חנויות ועסקים. זאת מגבלה פנימית בתוך הישובים.

“בחרו בממונה שהוא אנטי סגר. אפילו קראו לי מכחיש קורונה. לא צריך למהר לסגרים. כשהגעתי היו 1,800 נדבקים ביום וצעקו לי לצאת לסגר. בישיבות הקבינט צריך להתמודד עם הדרישה הזו. וגם עכשיו אני בורח מזה.

“יש אנשים שקוראים לי משוגע שאני פותח את מערכת החינוך. אני רואה את החברה ואת הכלכלה ואת הקשיים של האנשים, ובטח שאני רואה את החברה החרדית והערבית. חלק מזה נובע מבעיות שלא טופלו במשך שנים בחברות הללו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות