הישג דיפלומטי: קוסובו המוסלמית וסרביה יפתחו שגריריות בירושלים

בתיווך נשיא ארצות הברית: סרביה תשדרג את יחסיה עם ישראל ותעביר את שגרירותה לירושלים • יכוננו יחסים דיפלומטיים עם מדינת קוסובו - שגם היא תפתח שגרירות בבירה • בין סרביה לקוסובו התקיימה מתיחות משמעותית - ונרמול היחסים בין המדינות הוא הישג דיפלומטי משמעותי
קובי פינדרוס
ט"ז אלול התש"פ / 05.09.2020 20:53

מהלך דרמטי נוסף של הבית הלבן: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא סרביה אלכסנדר וויצ’יץ’ וראש ממשלת קוסובו עבדולה הוטי, הגיעו להסכם נורמלזציה כלכלי בין שתי המדינות לאחר שנים של אי הכרה מצד סרביה בקוסובו.

רוצה תואר יוקרתי המתאים מאד לדרך החרדית? – כך תעשו את זה!

לצד זאת, שתי המדינות ישדרגו את יחסיהן עם ישראל.

על פי הנשיא טראמפ, סרביה התחייבה להעביר את שגרירותה בישראל לירושלים עד חודש יוני, וקוסובו תקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל וגם היא תפתח שגרירות בירושלים.

טראמפ התקשר לראש הממשלה בעת פגישתו עם ראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי ובירך את שני המנהיגים על החלטתם לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות.

בנוסף, ראש ממשלת קוסבו הודיע בפגישה כי ארצו תפתח שגרירות בירושלים.

בעמוד הטוויטר שלו הוא כתב: “אני מברך את ראש ממשלת ישראל נתניהו על כוונתו הכנה להכיר בקוסובו ולהכריז על יחסים דיפלומטיים. קוסובו תעמוד בהבטחתה ותקים נציגות דיפלומטית בירושלים”.

נתניהו אמר: “קוסובו תהיה המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שתפתח שגרירות בעיר. כפי שאמרתי בימים האחרונים – מעגל השלום וההכרה בישראל מתרחב וצפויות להצטרף אליו מדינות נוספות”.

נתניהו בירך גם את נשיא סרביה אלכסנדר ווייצ’יץ’ על החלטתו להעביר את השגרירות.

“אנחנו בעידן חדש של נורמליזציה ושלום – שלום שנובע מעוצמתה של ישראל. כמו יתר העולם, נמשיך להאבק בקורונה, נדאג לכלכלת ישראל, ונצא ממשבר הקורונה עם ישראל חזקה יותר מאי פעם”.

המתיחות בין המדינות

הנשיא הכריז על החלטת המדינות הבלקניות במסיבת עיתונאים שקדמה לפגישה בחדר הסגלגל ושיבח את הצדדים על מוכנותם לעבוד למען פשרה.

נרמול היחסים הכלכליים בין בלגרד לפרשיטינה הוא הישג דיפלומטי משמעותי, לאחר שהמתיחות בין המדינות עלתה בשנה האחרונה.

מדובר בסוג ראשון של הכרה מצד סרביה לעצמאותה של קוסובו, בה רואים הסרבים חלק משטחה ההיסטורי של ארצם. הקוסוברים זכו בעצמאותם לאחר התערבות צבאית אמריקנית בשנות ה-90, אך הכריזו עליה רק בשנת 2008.

על אף גישושים דיפלומטיים ראשוניים, ישראל נמנעה מהכרה דיפלומטית בקוסובו, זאת בשל היחסים שמנהלת ישראל עם בלגרד. כעת יוכלו המדינות להכיר זו בזו ולקיים יחסים דיפלומטיים מלאים, בהסכמתה של סרביה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר על פתיחת שגרירויות סרביה וקוסובו בבירה:

“אני מברך את ראשי ממשלות סרביה וקוסובו על החלטתם לפתוח שגרירויות בבירה. ירושלים, בירת ישראל, היא המקום הטבעי של כל השגרירויות השוכנות בארץ ואני סבור כי בשנים הקרובות מדינות נוספות יעבירו את נציגויותהן לירושלים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות