“אחרי עשרות שנים של התמודדות אני יכול להכריז: ניצחתי את הסוכרת”

חרדים 10 • אינפורמטיבי
|
ט"ו אלול התש"פ / 03.09.2020 23:47
חיים ד הוא אבל לעשרה ילדים וסב ל12  נכדים. במשך עשרות שנים הוא התמודד באופן סזיפי עם מחלת הסוכרת, עד שהוא נתקל בטכנולוגיה שפשוט שינתה את חייו / ראיון

את הרב חיים ד’ (השם המלא שמור במערכת) אנחנו פוגשים בביתו שבאחת הערים החרדיות במרכז הארץ. הוא יהודי הדור פנים, שמארח אותנו בלבביות ומשרה רוגע נדיר על הסובבים אותו.

מאחורי המעטה השליו מסתתרת התמודדות מתמשכת עם מחלת הסוכרת.

בגיל 12 הוא אובחן כחולה בסוכרת מסוג 1. מאז ועד היום, כשהוא בן 54, הוא מתמודד עם הסוכרת בגבורה.

“אף פעם לא היה קל, לפעמים אפילו קשה מאוד, אבל רק בחודשים האחרונים הצלחתי ב”ה להגיע אל המנוחה ואל הנחלה”, הוא מספר כבר בתחילת הראיון.

כשאנחנו מבקשים ממנו לחזור לתחילת הדרך, הוא משחזר: “אמא שלי הבחינה שאני שותה כמות חריגה של מים. אחרי התייעצות עם חברות היא לקחה אותי לרופא ששלח אותנו לבדיקות, בהן אובחנתי כחולה בסוכרת מסוג 1. לאחר מכן נכנסתי לשגרה של חולי סוכרת. הזרקות אינסולין, בדיקות יומיות ועוד. מדובר על התמודדות לא פשוטה למבוגר ועל אחת כמה וכמה לילד. צריך לזכור שבאותה תקופה הטכנולוגיה שיש היום לא היתה קיימת, כך שרוב הבדיקות נערכו באופן מסורבל ולא נוח”.

היו פעמים שהתעייפת? שאמרת לעצמך “אין לי כוח לטפל העצמי וזהו”?

“לא. ברור שהיו רגעי משבר, אבל החיים יותר חזקים מהכל. ניסיתי לעודד את עצמי כל הזמן שיבוא היום והכל ייעשה באופן אוטומטי. אבל האמת שאני עדיין לא לא מעכל שאכן הגענו ליום הזה”.

כמו שניתן להבין,  על חיים עברו עשרות שנים של התמודדות קשה עם מחלת הסוכרת, שכללה עליות ונפילות (סוכר ולא רק). למרות האופי האופטימי והמחויך שלו, חיים חושף כיצד זה נראה ברגעים הקשים: “בשלב כלשהו, כשטכנולוגיית המשאבות והסנסורים החלה להיכנס לשוק – ניסיתי שילובים שונים, אבל איכשהו אף פעם לא הצלחתי להגיע לאיזון ארוך טווח של רמות הסוכר. זה היה מלווה כל פעם בתקוה ואז בשברון לב אמיתי. נכנסתי ללופ כזה של ניסיונות, ציפיות ואכזבות”.

נקודת המפנה הגיעה לפני מספר חודשים, מספר חיים. “הרופא שמטפל בי בישר לי יום אחד בעיניים בורקות על מערכת שנקראת מינימד 670G אותה מייצרת חברת מדטרוניק.

“סבלת מספיק שנים. עכשיו הגיע המוצר שעונה בדיוק על הצרכים שלך, בלי כאבים ובלי אכזבות’ הוא אמר לי וקיוויתי שהוא צודק. קיוויתי, אבל עד שלא התנסיתי לא האמנתי באמת”.

רכשתי את המערכת מספר ימים לאחר הביקור אצל הרופא, ובתוך פרק זמן קצר החיים שלי השתנו מהקצה אל הקצה. אחרי עשרות שנים של חוסר איזון וטיפולים נקודתיים, אני מחובר סופסוף למערכת שמודדת, מנטרת, מתריאה ומטפלת.

מה ההבדל בין המערכת הזו לטכנולוגיות אחרות?

“קודם כל המערכת הזו בודקת את המטופל באופן רצוף, כשעל פי המדידה הזו היא מווסתת ומזליפה אינסולין באופן אוטומטי. המשמעות של זה שהיא  משחררת אותי מהחובה לשלוט ולעקוב בכל רגע אחרי רמות הסוכר”.

ואיך הפטור ממעקב רציף בא לידי ביטוי בפועל?

“רוגע. פשוט רוגע. אין לי הגבלה על אורך הפעולות שאני מבצע. בבת אחת עברתי ממצב של חוסר איזון בתדירות גבוהה למצב שבו אני הרבה יותר מאוזן ואפילו ישן טוב בלילות. קשה לתאר איזה שיפור זה באיכות החיים.

“זו לא רק התוצאה אלא גם הדרך. המערכת עצמה לא דורשת ממני הרבה פעולות. קשה לתאר את התחושה של להתעורר כל בוקר במין שלוה כזו אחרי עשרות שנים שלא ידעת מה מצפה לך כל יום”, הוא מוסיף.

לסיום הוא אומר: “אחרי עשרות שנים של התמודדות אני יכול להכריז בגאווה: “ניצחתי את הסוכרת”.

“אני מספר את הסיפור שלי על מנת שגם אנשים אחרים במצבי יוכלו לחיות חיים טובים יותר. במבט לאחור אני יכול לומר שהכל היה שוה בשביל הרגע הזה שבו התחלתי לחיות ללא דאגות בהקשר של הסוכרת”.