כשהיולדת נכנסה בריאה, ויצאה עם מאבטח שנראה כ’אסטרונאוט’

חני, חולת קורונה שהחלימה, הוקסמה מההבטחות של בית החולים אסף הרופא - והגיעה ללדת • אלא שבדיקת קורונה שערכה בכניסה גילתה: היא חיובית • ומאותו רגע החל הסיוט • מדוע לא הזמינו לבני הזוג רכבים ממוגנים? ולמה הבעל לא הצליח לעלות על שום מונית? • כל הסיפור החלמאי 
ט"ו אלול התש"פ / 03.09.2020 22:48

1.

“חלם, זה כאן?” זו השאלה איתה פתח האברך את שיחת הטלפון, במהלכה נחשפתי לאחד מהסיפורים היותר הזויים בעידן הקורונה.

רוצה תואר יוקרתי המתאים מאד לדרך החרדית? – כך תעשו את זה!

הם מתגוררים באחת הערים החרדיות. האישה, חני (שם בדוי, גם יתר הפרטים טושטשו) מצאה עצמה שבועות אחדים לפני הלידה כשהיא נתקפת בצירים. מה עושים? כפי שהיא רגילה מלידות קודמות, מיהרה להגיע למרכז הרפואי ‘מעיני הישועה’ בבני ברק.

שם, בבדיקת קורונה שגרתית המתבצעת היום לכל מי שנכנסת למחלקת יולדות כמעט בכל בתי החולים, התברר שהיא חיובית לנגיף הקורונה.

תסמינים היו?

“ובכן, היא קצת השתעלה, חשבנו שזה מהמזגן, בחדר השינה היה קר מדי. לא התייחסנו, אחרי הכל שיעול לבד אינו תסמין כשאינו מלווה בחום”.

היא נבדקה ונשלחה חזרה הביתה, מקווה שעד למועד הלידה תספיק להחלים ולהשתחרר מהסיוט של כל יולדת בתקופה זו – לידת קורונה.

2.

ואז צדו עיניה מודעות בעלוני הפרסום בעיר מגוריה, שהכריזו מדוע כדאי ללדת דווקא בבית החולים אסף הרופא, המכונה כיום ‘שמיר’. ההבטחות במודעה בישרו על מתנת לידה מיוחדת בסך 500 שקל; בשיחת טלפון גם סיפרו להם שיוגשו ארוחות כשרות למהדרין –  ואפילו הבטיחו מונית.

“אמנם במבחינת מרחק בקילומטרים בית החולים די קרוב לריכוזים החרדיים, אבל תחבורה ציבורית נוחה לשם אין, זה לא כמו להגיע לבני ברק. לכן, הם מבטיחים מוניות פעמיים ביום. ובעיקר, הבטיחו יחס טוב, גם למי שתימצא חולת קורונה. וכך, בשקלול של הכל, החלטנו שזה מתאים לנו”.

אם להגיע לסוף, וגם לשמור על הגינות, הם עדיין מסכמים בחיוב את החוויה שעברו שם. “היחס היה למופת, אשה חרדית עמדה מולנו, יכולנו להתקשר אליה במהלך היום כמה שרצינו, באמת שהייתה השתדלות מרבית לבוא לקראתנו”.

ועדיין, תקשיבו לסיפור עצמו.

3. 

ביום רביעי שעבר, ימים אחדים לפני שהגיעה ללדת באסף הרופא, וכמה ימים אחרי שהשיעול חלף לחלוטין, קיבלה חני מכתב שחרור מקופת חולים ‘מכבי’ בעיר. לא חולה, פסק הרופא, וגם העלה את הגיגיו על הכתב.

“הרגשנו, שהמכתב הזה הוא תעודת ביטוח עבורנו”, מספר האברך. “הנה, אשתי ניצלה מלידת קורונה על כל מה שכרוך בה, ואפילו מגיעה אליה עם נוגדנים. מושלם”.

אבל אז, בכניסה לחדרי הלידה, הבהירו להם, למרבה האכזבה, שעם כל הכבוד למכתב של רופא קופת החולים, פה בבית החולים מבצעים בדיקת קורונה לכל מי שנכנס בפתח שעריו.

“אלו הם הנהלים”, חרצו.

אז נכון שמבחינת משרד הבריאות חני בריאה לחלוטין; נכון גם שבמהלך הימים שחלפו מאז זכתה במכתב מהרופא ערכה קניות בצרכניה, הסתובבה עם הילדים – ובקיצור, נחשבה בריאה לכל דבר ועניין. בכל זאת “צריך בדיקה”, אמרו. וגם ביצעו.

“אנו מודעים להנחיות של משרד הבריאות לגבי הגדרת זמן החלמה מהנגיף. אנו מעדיפים לנקוט משנה זהירות”, הסבירה לי דוברת בית החולים.

בני הזוג הפנימו את הטוויסט בעלילה, המתינו לתוצאות הבדיקה, שלרוע מזלם חזרה… חיובית. מאותו רגע ואילך החל הסיוט.

ניילונים לצוות המיילד, הגנה מרבית על כל מי שמטפל באם וביילוד, בידוד מוחלט שלה וגם של הבעל, שהיה לצידה ובעצם מאותו רגע חויב בבידוד, מבחינת בית החולים.

אבל, שימו לב, בל נשכח: מבחינת משרד הבריאות וקופת חולים, שניהם בריאים כאחד האדם.

4.

במזל טוב נולד התינוק, ובני הזוג התבקשו להחליט מה יעשו עם הרך שזה עתה נולד: האם יעבור לטיפול האחיות או שהאם מבקשת ביות. בבידוד, כמובן. הזוג בחר לשהות יחד, בחדר מבודד, יחד עם התינוק.

לשבחו של בית החולים ייאמר כי הם באו לקראתם, פינו עבורם חדר ושיכנו אותם במה שמכונה ‘נוהל בידוד’.

האם, התינוק היילוד, כולל הבעל. עסקת הכל כלול.

בית החולים דאג לבני הזוג גם לאוכל בחמגשיות, בכשרות מהדרין (בתחילה הובאה להם “מנת צהרון קטנטנה שיכולה להספיק בקושי לילד”, אבל מיד כשפנו לאשת השיווק החרדית, טופל העניין על הצד היותר טוב, ובהמשך קיבלו מנות שהספיקו להם בהחלט).

הבעל: “לא נעים להיות מבודד, אתה לא יכול לצאת, אתה בחדר שהוא אמנם במחלקת יולדות ולא במחלקת קורונה כללית, אבל אתה לא יכול לראות איש בעולם. גם לא לקבל מבקרים. ועדיין, קיבלנו את הדין באהבה מתוך הבנה, שבית החולים רוצה לנקוט משנה זהירות”.

בשיחה שקיימתי עם מנהלת השיווק היא הסבירה לי, שמנהלת המחלקה היא בעלת תואר גם בתחום זיהומים, ומשכך יש הקפדה מיוחדת, בהחמרה שהיא מעבר לנהלי משרד הבריאות. קצת מפתיע שבית חולים במדינת ישראל לא מתכופף לכללי משרד הבריאות במדינה, אבל זו בחירתם, תדע כל יולדת על כך ותבחר כרצונה.

“במקומות אחרים אחיות נכנסו לבידוד, יולדות נצרכו לבידוד – פה מעדיפים לדלג על כל זה”, הסבירה לי אשת השיווק.

רגע השחרור הגיע. תזכרו: מבחינת בית החולים שני בני הזוג מחויבים בבידוד. “במקרה כזה, נהלי האבטחה הם שאיש אבטחה מלווה את החולה, או את החייב בבידוד, עד לרכב שמוציא אותו משטח בית החולים”, הוסבר לי מטעם ‘שמיר’.

בבחינת, צריך לוודא שהמחלה יצאה משטח המקום…

5.

החל ויכוח על המונית.

האישה ביקשה להגיע להוריה המתגוררים בעיר מאד מרוחקת מבית החולים, בבית החולים טענו שזה לא מה שסוכם, וכי עליהם לממן לה מונית רק עד למקום מגוריה. אבל, עזבו אתכם מהפרטים הקטנים האלו. בסופו של דבר הסכימו בבית החולים להעניק מונית נפרדת לבעל (לביתם) ומונית נפרדת לאשה (לבית הוריה).

יצא הבעל מהבניין והתקרב אל המונית שהוזמנה עבורו, כשמאבטח בעקבותיו, לבוש כולו בלבן ונראה יותר כאסטרונאוט. ראה אותו נהג המונית מהחלון, התניע – וברח.

וכי למה לו להסיע חולה קורונה? כך לפחות הרושם שככל הנראה התקבל אצלו ממראה ה’איש בלבן’ שנגרר אחרי הבעל ההמום.

מאותו רגע, לא נמצאה שום מונית שהסכימה לקלוט את האב המאושר בדרכו לביתו, לטפל בילדיו – שזה כמה ימים טופלו בידי בני משפחה נדיבים שהסכימו להירתם למאמץ. הכל משום שהאבא ‘בעל של חולת קורונה’ אסור לו לצאת מהחדר המבודד (“נו, זה סוג של בית כלא”, הוא מחייך, “למרות שהיחס היה מדהים והכל. ועדיין!”) כדי לחזור בלילה או בשעות היום הביתה לשהות עם הילדים.

למה, בעצם, לא הזמינו לבני הזוג רכבים ממוגנים? אז זהו: קופת החולים לא אישרה. “מבחינתנו, הם בריאים לכל דבר ועניין, שייסעו במונית רגילה”.

מונית רגילה? בבית החולים הסכימו, אבל שיגרו בעקבות הבעל, לפי הנוהל, את ה’איש בלבן’, שהבריח את כל נהגי המוניות.

חלם. זה כאן ועכשיו. ישראל, שנת 2020.

6. 

אז כשבפרסומים השונים המופיעים בחוברות צבעוניות מבטיחים לך, יולדת נרגשת, “יחס חם” ו”מקשיבים לכל החלומות שלך” ו”עוטפים אותך באהבה בכל מצב” – קחי בחשבון שיעטפו אותך בהמון אהבה, אבל בתוך חדר מבודד אם את חולת קורונה בעצם, גם אם לא מבחינת רשויות החוק – אבל כן, מבחינת בית החולים.

וקחי בחשבון שהעטיפה תכלול גם מאבטח, שילווה אותך ואת בעלך כל הדרך אל המכונית באמצעותה תנסו להיחלץ החוצה מבית הכלא המודרני בו שהיתם.

בעצם, בעקבות מקרה זה אותו שיגרנו לבקשת תגובה, הבטיחו לנו מבית החולים ‘שמיר’ שלא עוד.  מהיום והלאה, “נקיטת משנה הזהירות נותרה רק לזמן השהייה בבית החולים עצמו”. קרי, עד השער וזהו. בלי מאבטח עד הרכב.

חרדים 10 יעקוב ויבדוק האם אגן שונו הנהלים.

מהמרכז הרפואי ‘שמיר’ נמסר בתגובה:

“אנו פועלים לשלום היולדות והיילודים בכלל ובפרט בתקופה זו בכל הקשור לסיכונים מנגיף הקורונה. אנו מודעים להנחיות של משרד הבריאות לגבי הגדרת זמן החלמה מהנגיף.

“אנו מעדיפים לנקוט משנה זהירות ולכן יולדת שמגיעה ללדת ותמצא חיובית לבדיקת קורונה תשהה בחדר יולדות נפרד וייעודי. לאחר הלידה, במידה ותרצה, התינוק יישאר עימה בביות מלא. האם והתינוק הרך יטופלו במקצועיות אהבה ואנושיות כנהוג במרכז הרפואי.

“כמו כן, בעקבות מקרה זה, שונה הנוהל להסעה ברכב ממוגן כך שנקיטת משנה הזהירות נותרה רק לזמן השהייה בביה”ח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממש מוזר
    04/09/2020 00:27
    Ttt
  1. זה הכל מערכת אחת
    מי שעשה בדיקת קורונה בבית חולים יקבל תשובה לטלפון הנייד מטעם הקופת חולים. ולכן העניין תמוהה.
    לא אמור להיות שוני בסטטוס החולה מבחינת קופח לעומת ביח.