‘חלילה לשנות צוואה’: הדיינים נגד החלוקה של הרבנית מסדיגורה

שבועיים אחרי ההכתרה, על פי הצוואה, של הבן הצעיר בחסידות סאדיגורה - מבהירים שלושת הדיינים שחתמו לצד מכתב הרבנית: כל בנייני ונכסי המוסדות של החצר בארץ ובעולם יהיו רק תחת הנהגתו של האדמו"ר הרה"צ רבי יצחק יהושע העשיל • מדגישים: המכתב הראשון עסק רק בתארים
יוסף גרינבוים
י"א אלול התש"פ / 31.08.2020 14:30

האם המכתב הזה יסיים את סאגת הצוואה בחסידות סאדיגורה – או שצפויים לעולם החסידות פרקים נוספים בדרמה?

איך הוא הצליח לעשות תואר יוקרתי בלי מכינה ותנאי סף? הסוד בפנים

שלושת הדיינים – הגאון רבי מנחם מנדל שפרן, הגאון רבי נפתלי נוסבוים והגאון רבי מאיר הייזלר – שחתמו על המכתב שפורסם לאחר תום ‘השבעה’ ונועד להסדיר את תארי האדמו”רות של שני הבנים הנוספים – מבהירים במכתב חדש, כי מבחינה הלכתית אין אפשרות לחלק את נכסי הציבור של החסידות ורק מי שהציבור מעמיד בראשו יוכל להחליט על המוסדות והנכסים, כמו גם על השם והתואר סאדיגורה.

מהמכתב עולה כי אי אפשר לבטל את הצוואה, ולכן בנו החמישי של האדמו”ר זצ”ל, רבי יצחק יהושע העשיל, יעמוד בראש כל המוסדות בארץ ובעולם.

המכתב החדש שולל, למעשה, את מכתבה של הרבנית האלמנה, שרה פרידמן, בו חילקה את החסידות לשלושה בנים, וקבעה כי המוסדות בכל עיר יהיו תחת נשיאות כל אדמו”ר שבאותה עיר ויתנהלו על ידו.

הדיינים, לעומת זאת, מדגישים כי מכתבם שפורסם לצד מכתב הרבנית, עסק אך ורק ב”נושא התוארים” של שני האחים הנוספים.

מכתב החלוקה של הרבנית האלמנה

במכתב כותבים הדיינים “לכל מאן דבעי”:

“בכ”ח מנחם אב הוצאנו מכתב לבני כבו”ק מרן האדמו”ר מסאדיגורה זצוק”ל וב”ב ויו”ח –  מאחר ושמענו דיבת רבים לייחס למכתב אחרת ממה שכתוב בו וממה שדובר בעל פה, אי לזאת הננו מוצאים חובה להעמיד דברים על מכונם:

א. במכתב הנ”ל כתוב מפורש על ‘נושא התוארים בו יתעטרו בני כבו”ק האדמו”ר זצוק”ל’ ובהמשך המכתב ‘אחרי שהבנים שליט”א סמכו ידיהם על החלטה לגבי התוארים’. ההדגשה פעמיים שיהיה מובן במה מדובר. וזאת שכל הבנים יוכלו להתעטר בתוארי אדמו”רות כמתאים למשפחה הרוממה והמכובדת.

ב. הדברים לא רק הוגבלו במכתב בצורה מכובדת, אלא הובהרו היטב בעל פה לפני הניסוח, אחרי הניסוח, לפני החתימה ובשעת החתימה לשליחי המשפחה.

ג. ולא רק הובהר אלא הוסבר באר היטב שלא שייך הלכתית שמכתב מכל מי שיהיה, יהיה בכוחו לחלק מוסדות ונכסי ציבור, ואך ורק הציבור ומי שיעמידו בראשם בכוחם להחליט על מוסדותיו ונכסיו.

כמו כן לא שייך הלכתית ומעשית לקבוע לציבור מי ינהיג אותו. הציבור מחליט מי ינהיג אותו.

ד. צוואת כבו”ק האדמו”ר זי”ע האהוב עליהם ‘לכל אנ”ש וקהלא קדישא חסידי רוז’ין-סאדיגורה די בכל אתר ואתר’ מפורש בפרטי פרטים בארבעה סעיפים מתוך תשע בנוגע ל: א) הנהגה, ב) עמידה בראש המוסדות. ל’ממשיך האדמו”רות ‘אדמו”ר מסאדיגורה’ ועמידה בראש אנ”ש חסידי רוז’ין סאדיגורה והנהגתם’ מינה את בנו הרב יצחק יהושע העשיל שליט”א.

ובסעיף נוסף ש”בתוקף ההנהגה יעמוד גם בראש כל המוסדות שבכל אתר ואתר שנושאים את השם סאדיגורה או רוז’ין סאדיגורה, הן בארץ והן בחו”ל”.

ה. הננו פונים לכל אלה המנסים ומחפשים לחרחר ריב חדלו לכם ותנו לקהל הקדוש ולמשפחה רוממה מדורות בכלל ובפרט להמשיך להתפתח להרבות כבוד שמים לתפארת כבוד בית רוז’ין סאדיגורה.

הדיין הגאון רבי מאיר הייזלר הוסיף על דברי הדיין הרב שפרן וכתב בהדגשה: “לא הייתה כוונתנו לשנות חלילה מתוכן הצוואה”.

כפי שדווח בחרדים 10, בצוואה לחסידי סאדיגורה כתב הרבי זצ”ל: “הנני ממנה בזה את בני הרב יצחק יהושע העשיל פרידמאן שליט”א, שיהא לאחר אריכות ימי ושנותי ממלא מקומי, שישב על כסאי, כממשיך האדמורו”ת ‘אדמו”ר-מסאדיגורה’ ויעמוד בראש אנשי שלומינו חסידי רוז’ין-סאדיגורה וינהיג אותם בכל העניינים כפי שהי’ אתי-עמי, אני מבקש בכל לשון לבל יהין מאן דהו לערער על צוואתי זו, ואבקש מכל אנ”ש וכן מבני, חתני וכל הנלווים עליהן ויוצ”ח שיחיו, להיות עם בני הרב יצחק יהושע העשיל פרידמאן שליט”א, לדבוק בו כמו שדבקו באבותי הק’ ובי”.

הרבי זצ”ל הוסיף: “בני ממלא מקומי הרב יצחק יהושע העשיל פרידמאן שליט”א בתוקף ההנהגה, יעמוד גם בראש כל המוסדות שבכל אתר ואתר, שנושאים את השם ‘סאדיגורה’ או ‘רוזין-סאדיגורה’, הן באר”י והן בחו”ל, ובכללם הת”תים, הישיבות קטנות וגדולות, כוללים, בתי מדרשות ובתי תפילה, הכל יהיה תחת פיקוחו, הנהגתו ומשמרתו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש צוואה. יש עדים. יש בי״ד. השאר לא רלוונטי. כך סיבב מסבב כל הסיבות.
    31/08/2020 16:41
    יפת
  1. א״א לטעון זיוף. אפשר להוכיח. א״א להוכיח. יש צוואה. זהו.