קבינט הקורונה אישר ה’רמזור’ של גמזו: נומה יגבש ‘מתווה לאומן’

קבינט הקורונה אישר פה אחד את המתווה שממפה את הערים האדומות, הכתומות והירוקות • גמזו לא רצה לפתוח בתי ספר באדומות - ובראשן ב"ב, אך הקבינט קבע: גם באדומות • הוחלט: האלוף במיל' רוני נומה יגבש מתווה יציאה לנסיעה לאומן • ואלה ההגבלות לפי 'צבע' היישוב
אריה ריבקינד
י' אלול התש"פ / 30.08.2020 19:30

‘מודל הרמזור’ שגיבש הממונה על המאבק בקורונה, פרופ’ רוני גמזו, הובא הערב (ראשון) בפעם השלישית לאישור קבינט הקורונה – ואושר פה אחד.

איך הוא הצליח לעשות תואר יוקרתי בלי מכינה ותנאי סף? הסוד בפנים

המתווה, שממפה את הערים האדומות, הכתומות והירוקות ברחבי הארץ, נועד לסייע בבלימת התפשטות הנגיף, תוך הטלת מגבלות על אזורים שבהם נרשמו נתוני תחלואה גבוהים לעומת הקלות רחבות באזורים הירוקים.

לפי פרופ’ גמזו, לא מומלץ להשיב את התלמידים לבתי הספר בערים שסווגו כאדומות – ובראשן בני ברק, אולם קבינט הקורונה הכריע כי מערכת החינוך תיפתח גם בערים האדומות.

המתווה, שאמור היה לפעול מה-1 בספטמבר יחל לפעול מה-6 בספטמבר, נועד להעביר חלק נרחב מהטיפול בתחלואה מידי המדינה – לידי הרשויות המקומיות.

התוכנית שגיבש פרופ’ גמזו מחלקת את מדינת ישראל ל־250 רשויות מקומיות.

כל רשות תקבל ציון משוקלל שיקבע את הצבע שלה ברמזור לפרק זמן של שבועיים: ירוק, צהוב, כתום או אדום. מדי שבועיים יעודכנו צבעי הרשויות על בסיס תפקודן ובהתאם להם יותאמו המגבלות בהן.

צבעה של כל רשות ייקבע על פי שלושה פרמטרים: שיעור החולים החדשים, שיעור הבדיקות החיוביות וקצב גידול התחלואה – האם גדלה או קטנה.

המודל מעודד ריבוי בדיקות, משום שהוא מאפשר שיפור בדירוג, רק אם לא הייתה ירידה משמעותית במספר הבדיקות.

בהתאם לציון ולצבע שיינתן לכל עיר יותאמו הפעילויות שיורשו להתנהל בה. חלק מהפעילויות – חינוך, תחבורה, מקומות עבודה ואירועי ספורט ותרבות המוניים – עדיין יאושרו ברמה הארצית.

שגרת החיים המקומית תיקבע בהתאם לצבעה של העיר.

הפעילות בבתי התפילה, המסעדות, ירידים, אירועי תרבות בתוך מבנים, מקוואות, בתי מלון, שווקים, בתי קפה, אירועים ושחייה בבריכות יאושרו בהתאם לדירוג של העיר.

ההגבלות לפי צבע הישוב

באזור “אדום” יוכלו להתכנס 20 איש בשטח פתוח ו-10 במבנה.

באזור “כתום” – התקהלות של עד 50 איש בשטח פתוח ובמבנה – 25 איש. בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי תותר תפוסה של 40%, ובמבנה – לא יותר מ-20%.

באזור “צהוב” תותר התקהלות עד 100 איש בשטח פתוח ותפוסה של עד 60% בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי. בתוך מבנה יורשו להתקהל 50 איש, ובמבנה של מקום ציבורי או עסקי – עד 40%.

באזור “ירוק” – הרשויות ה”נקיות” ביותר מקורונה – תתאפשר התקהלות עד 250 איש בשטח פתוח ועד 100 בתוך מבנה. בשטח פתוח במקום ציבורי או עסקי – לא יותר מ-80%, ובמבנה ציבורי או עסקי – עד 60% מהתפוסה.

עם זאת, גמזו דרש הגדרה נפרדת לכמה גופים: מסגרות רווחה, מערכת החינוך, התחבורה הציבורית והתעופה, מקומות עבודה, שמורות טבע, אתרי מורשת, גנים לאומיים, מקומות קדושים, קניונים, מוזיאונים, אירועים מאורגנים (בישיבה וללא מזון), אירועי ספורט וחנויות למכירת מזון, מוצרי היגיינה ובית מרקחת. עבור מקומות אלו המגבלות ייקבעו ב”הסדרה נפרדת”.

עד 1,000 איש באולם

אפליקציה חדשה תאותת למי שיתקין אותה כאשר הוא נכנס לעיר אחרת ותציג בפניו את דירוגה.

בנוסף, קבינט הקורונה, אישר את מתווה שר התרבות והספורט חילי טרופר, במסגרתו יפתחו אולמות התרבות, בכפוף למגבלות התו הסגול ובערים ירוקות.

לפי האישור החדש, פתיחת האולמות תיעשה תחת מתווה קפדני, זאת בכדי לשמור על בריאות הציבור ולמנוע הדבקה נוספת:

מכל כניסה באולם תותר הכנסתם של עד 100 איש תוך הפרדה על מרחק בטיחותי ועטיית מסיכות, עד 1,000 איש סך הכל באולם; ניתן יהיה למלא עד 60% מתפוסת הקהל באולם.

בתום הישיבה הראשונה של צוות השרים הבוחן את האפשרות למתווה נסיעה לאומן, הוחלט כי האלוף במיל’ רוני נומה, ממונה הקורונה בציבור  החרדי, יגבש מתווה שיאפשר יציאה של חסידי ברסלב לאומן, שיובא בפני פרופ’ גמזו וקבינט הקורונה.

בתוך כך, בהודעה משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות נמסר: “הממשלה החליטה במשאל טלפוני על הארכת ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה”.

בהודעה צוין כי “לנוכח פקיעתה הצפויה של ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה, ב-6 בספטמבר 2020, ולאור העובדה שעדיין ישנו סיכון ממשי להתפשטות רחבה של נגיף הקורונה ולפגיעה משמעותית בבריאות הציבור, המחייב המשך נקיטת פעולות מכוח הסמכויות הקבועות בחוק – הוחלט לבקש מוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת לאשר את הארכת תוקפה של ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה בשישים ימים, החל מ-7 בספטמבר 2020 עד ל-6 בנובמבר 2020”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות