ואיזה ספר שלח חולדאי לילדים דתיים? שמזלזל בשמירת שבת

למרות שכבר בשנה שעברה החליטו מנהלים שלא להעניק לתלמידי כיתות א' בבתי הספר הדתיים בת"א את הספר 'מתי נדע אם מיכל נבחרה?', ולמרות שהורים הביעו מחאה - ראש העיר שלח את הספר גם השנה • הורים: "הספר כתוב בצורה שמזלזלת במה שאנחנו מחנכים אליו בבית"
יוני גרין
ח' אלול התש"פ / 28.08.2020 02:04

האם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, מתעקש לכפות את השקפות עולמו על ילדים קטנים?

למרות שכבר בשנה שעברה עוררה חלוקת ספר הילדים ‘מתי נדע שמיכל נבחרה?’ לילדים העולים לכיתות א’ התנגדות מצד הורים דתיים – גם השנה חולק הספר השנוי במחלוקת, כמתנה עליה חתום ראש העיר.

את הספר ‘מתי נדע שמיכל נבחרה?’ כתבו אשת התקשורת הילה טוב ונשיאת הפורום החילוני מיכל שליו-רייכר. הספר מספר על ילדה שמתכננת להתמודד לתפקיד ראשות הממשלה.

בספר מוסבר באילו סוגיות תוכל המתמודדת מיכל להכריע אם תיבחר. בין הדוגמאות מוצגת שיחה בין מיכל הקטנה לאמה: “אפשר להחליט לדוגמה שבשבת יפעלו אוטובוסים כדי שילדים יוכלו לנסוע לבקר את סבא וסבתא, או שאסור לאוטובוסים לנסוע בעיר בשבת כי זה יום מנוחה של כולם”.

הילדה לא מבינה את העמדה לפיה השבת היא יום המנוחה של כולם – ושואלת: “גם של האוטובוסים?”

הורים דתיים הביעו זעזוע כאשר קיבלו את הספר.

בשיחה עם חרדים 10, אומרת אמא לילדה העולה לכיתה א’ בבית ספר דתי:  “כששאלו מדוע העירייה מחלקת ספר כזה לילדים מבתי ספר דתיים, השיבו ש’זה מעורר שיח'”.

כבר בשנה שעברה הביעו הורים את מחאתם על חלוקת הספר. “זה זלזול”, אמרה אמא תל אביבית שקיבלה את הספר בדואר לשילה פריד ב’בשבע’. “הספר כתוב בצורה שמזלזלת במה שאנחנו מחנכים אליו בבית – שמירת שבת. זה לא סתם ספר שמישהו כתב, זכותם של אנשים לפרסם גם דברים מזלזלים, אבל הבחירה להביא את זה אלינו הביתה מהעירייה היא ניסיון לכפות עלינו ערכים חילוניים”.

בשנה שעברה חולקו הספרים לבתי התלמידים בעקבות החלטה של שושנה נגר, המפקחת על החינוך הממלכתי-דתי בתל אביב, שלא לחלק את הספר לתלמידי כיתה א’.

נגר, שמאז נבחרה לתפקיד ראש מינהל החמ”ד, כתבה במכתב למנהלי בתי הספר הדתיים בעיר: “אין לחלק את הספר לתלמידים בבתי הספר שלנו. הוא נוגד ופוגע בתפיסת העולם של הציבור הציוני-דתי, המבקש להתחנך על פי תורת ישראל ורוח החינוך הממלכתי-דתי”.

היא הוסיפה: “אנו מחנכים לכבוד האדם, לקבלת האחר והשונה על פי עקרונות תורתנו הקדושה. מבקשת מאוד לתת את הדעת ולהשתתף רק במה שנכון לדרכנו החינוכית. נזכה שלא תצא תקלה תחת ידינו”.

גם ידידיה מאיר הקדיש בשנה שעברה טור מיוחד ב’בשבע’ על חלוקת הספר.

ידידיה הציג מכתבים שקיבל:

“‘שלום ידידיה, חשבתי שאולי זה יעניין אותך. איתן בננו המתוק עלה ביום ראשון לכיתה א’ בבית הספר מוריה בתל אביב. מרגש! ביום ראשון בלילה, בערך בשעה תשע, דפק שליח על דלת ביתנו ובידיו חבילה בשביל איתן. בתוך החבילה היה הספר ‘מתי נדע אם מיכל נבחרה?’. השולח היה לא אחר מאשר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי.

הופתענו. ממתי שליח מביא הביתה שי מראש העיר? האם כל ילד שמתחיל כיתה א’ מקבל חבילה כזאת? ואם כן, למה הוא לא מחולק במסגרת בית הספר? ממכתב הסבר להורים שצורף לחבילה, התחלנו להבין את הסיפור.

מתברר שראש העיר הורה לכלל מנהלי בתי הספר בעיר לחלק לתלמידי כיתה א’ את הספר. בתי הספר הדתיים של החמ”ד, בהובלה של מפקחת מחוז מרכז שוש נגר, שמונתה בינתיים לתפקיד ראש מינהל החמ”ד, הביעו התנגדות לספר. המנהלים החליטו שלא לחלקו. הספר אכן לא נראה גם לנו מתאים במיוחד. הוא מלא במסרים של פמיניזם רדיקלי ו’פלורליזם’, חד צדדי כמובן.

אז מה עשה ראש העיר? החליט לכפות עלינו ההורים, שבחרנו בחינוך הדתי לילדינו ואנו עומדים מאחורי המנהלים של בתי הספר, את המסרים שהוא מאמין בהם, ולהכניס לנו אותם הביתה בכוח! פלורליזם, כבר אמרנו? ככה פתחנו את שנת הלימודים, בתחושה חמוצה. מיכל, תושבת תל אביב’.

לא עוברות כמה דקות, ולתיבת המייל שלי, שכתובתה מופיעה בתחתית העמוד, הגיע עוד מכתב:

‘שלום ידידיה, בתנו עלתה לכיתה א’, אירוע משמח לכל הדעות. עיריית תל אביב שולחת בכל שנה מתנה לתלמידים שעולים לכיתה א’. השנה ראש העיר הכריח אותנו לקבל את הספר, וכתב במכתב המלווה כך: ‘כמי שמאמין בזכויות אדם ובהכלת האחר, אני מתנגד נחרצות לפסילת הספר. משכך מצאתי לנכון לשלוח לכם את הספר ישירות’.

הבנת? זכויות אדם והכלת האחר? גם הספר עצמו מלא במסרים של ‘הכלת אחר’. הנה לדוגמה הסיפור שאני אמור להקריא לבת שלי לפני השינה: ‘אפשר למשל להחליט שבשבת יפעלו אוטובוסים כדי שילדים יוכלו לנסוע לבקר את סבתא, לטייל ולשחות בים. או – שאסור לאוטובוסים לנסוע בעיר בשבת, כי זה יום מנוחה של כולם. גם של אוטובוסים?’.

הבנת את הלגלוג? כמה מגוחך, לתת לאוטובוסים יום מנוחה. מה השלב הבא? חול המועד למכונות כביסה? תראה, אנחנו לא קנאים, ולא חושבים שהספר הוא הסכנה החינוכית הגדולה ביותר שהבת שלנו תיחשף אליה. לא ארגנו מדורה שכונתית לשריפת הספרים. אנחנו רק רואים שיש פה מלחמת תרבות, ושמישהו מנסה בכוח לחנך אותנו מחדש. אורי מתל אביב”.

כאמור, למרות ההתנגדות של ההורים בשנה שעברה, גם השנה נשלח הספר אל הילדים.

מעיריית תל אביב הגיבו בשנה שעבר: “עיריית תל אביב-יפו מתייחסת באופן שווה לכלל האוכלוסיות המתגוררות ולומדות בה. איננו סבורים כי חשיפת התלמידים לערכי הדמוקרטיה עומדת בסתירה לצביון המוקנה במערכת החינוך הממ”ד”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני
    28/08/2020 10:40
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. עיריית תל אביב החליטה שהיא רוצה לפרנס את ה”פלורליסטית” שכתבה את הספר הזה , עכשיו לחקור איזה קשר יש לה עם ראש העירייה ומה היא נותנת לו בתמורה….

  2. האם זה בכלל חוקי?
    29/08/2020 21:04
    אודי
  3. להוציא ספר כזה שממומן מכספי האזרחים כולל האזרחים הדתיים? למה לא תובעים את חולדאי?