משקי הבית צמצמו את האשראי שלהם במהלך משבר הקורונה ב-9%

סך הכל אשראי שניתן במשק בתקופת המשבר עומד על כ-20 מיליארד שקל, בעוד שבשנה רגילה ניתן בסך הכל כ-40 מיליארד שקל אשראי
חרדים 10
ד' אלול התש"פ / 24.08.2020 13:09

במהלך דיון שיזם יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ יעקב מרגי, באשר להשלכות הקורונה על המערכת הבנקאית אמר המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: “למרות שסביבת הסיכון עלתה המערכת הבנקאית שמרה על סביבת אשראי דומה. סך הכל אשראי שניתן במשק בתקופת המשבר עומד על כ-20 מיליארד שקל, בעוד שבשנה רגילה ניתן בסך הכל כ-40 מיליארד שקל אשראי. משקי הבית צמצמו את דרישות אשראי ב-9%”.

באשר לתפקוד המערכת הבנקאית במשבר, אמר אבידן: “עם הכניסה למשבר הגברנו מעקב אחרי התאגידים הבנקאיים. בוצעו תרחישי קיצון, בדקנו איתנות פיננסית ונזילות ונחה דעתנו שיש יציבות ונזילות”.

היו”ר מרגי התייחס לנושא האשראי: “אם אתם לא רוצים להגדיל את האשראי בבנקים. מה החרדה שלכם? אני רק תוהה אם לא טוב לבנקים לתת אשראי למשקי הבית – מה אכפת לכם שייושם הצעד של הפחתת האשראי לבנקים?”

הוא הוסיף כי מדובר בנושא שדורש דיון נפרד ומעמיק, ובבחינה האם בנקים אחרים וחברות האשראי יוכלו לאשר מסגרות אשראי מורחב למי שהבנקים הגדולים יצמצמו את מסגרת האשראי שלו.

ח”כ אסנת הילה מארק התייחסה לכך ואמרה כי לא יכול להיות שהממשלה מצד אחד רוצה להזרים כסף לשוק, ומצד שני הבנקים יצמצמו ב-50% את מסגרות האשראי.

ח”כ מיקי לוי אמר מנגד: “אני נחרד מזה ששר האוצר מתכוון לדחות את רפורמת שטרום בחצי שנה. אנחנו נותנים במו ידינו לבנקים להמשיך ולחלוב את הפרה הזו. יש חוק, נקבעה הלכה, מה אתם מתקפלים? ממה אתה שר האוצר מפחד? תוציאו את רפורמת שטרום לדרך”.

היו”ר מרגי הגיב כי צמצום המסגרות עדיין לא נדחה וכי הוועדה תקבל אך ורק את ההחלטה שתהיה טובה לציבור.

עו”ד דרור שטרום אמר כי הוא אינו מייצג אף גורם וקרא לא ליפול במלכודת.

“זה פתיחת שוק מסגרות האשראי לתחרות, לא קיצוץ ולא בטיח. מדובר על מונופול בנקאי ששולט בשוק עשרות שנים ואחראי לכשל בשוק האשראי במשקי הבית, בעסקים קטנים, בחברה הערבית. כל הדברים האלה הם תוצאה של אי תחרות, של דואופול ששולט בשוק.

“השאלה היא אם יפתחו מסגרות האשראי לתחרות או יישארו בידי דואופול הבנקים הגדולים. רואים שעם ישראל שקול ומי שהכנסתו מצטמצמת לא מגדיל אשראי. פוחדים שלא יהיה מי שימלא את הוואקום הזה אבל יש עוד בנקים גדולים ורציניים. כולם חושבים שהמשבר יעבור והבנקים הגדולים לא יעדכנו מסגרות, אבל הבנקים בודקים עצמם כל רבעון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות