אפליית חרדים בחוף הנפרד I זילבר: מה הסמכות שלך לעצור אוטובוסים?

ראש עיריית בת-ים יצא נגד משרד הפנים, שהורה לו שלא להגביל כניסה לחופי העיר: “אם תאלצו אותי, אוציא צו לסגירה מוחלטת של החופים” • אבל אז הגיע מכתב מעו"ד דינה זילבר: "לא ברורה הסמכות לקבוע הגבלה על אמצעי התחבורה באמצעותו מגיע פלוני אל חוף הרחצה"
יוני גרין
ג' אלול התש"פ / 23.08.2020 16:55

הקרב על החוף הנפרד: החלטתו מעוררת הסערה של ראש העיר בת ים, צביקה ברוט, לאסור כניסת אוטובוסים עם תושבים מערים חרדיות לחוף הנפרד בעירו – זוכה היום לתגובה של המשנה ליועץ המשפטי עו”ד דינה זילבר, הדורשת תשובות.

כפי שדווח בחרדים 10, בעקבות החלטת עיריית בת ים למנוע מחרדים שאינם תושבי העיר כניסה לחופי הים בבת ים פנה ח״כ משה ארבל מש”ס לעו״ד דינה זילבר – וכתב: “החלטה בעייתית זו, המבקשת למנוע מהציבור גישה למשאב טבע ציבורי – נעשתה בחוסר סמכות, בניגוד לחוק, לפסיקת בג״צ ולשכל הישר ויש להורות בדחיפות לעירייה על ביטולה”.

בתגובה שיגרה היום (ראשון) עו”ד זילבר מכתב ליועצת המשפטית של עיריית בת-ים בו היא היא מציינת כי לא ניתן להגביל את הכניסה לחופי הרחצה בעיר רק לתושבי העיר בשל נגיף הקורונה.

באשר לכוונת העירייה למנוע כניסה של קבוצות גדולות באמצעות אוטובוסים מאורגנים, זילבר  דורשת הסבר באיזו סמכות חוקתית מורה ראש העיר לעצור אוטובוסים.

“למדנו מחילופי הדברים כי ישנה כוונה למנוע כניסה של קבוצות גדולות באמצעות אוטובוסים מאורגנים, לחופי העיר בת-ים”, כותבת זילבר. “שמירה על ההנחיות לצמצום סכנת הדבקה ולשמירה על בריאות הציבור בלא הבחנה בין זהות הנכנסים לחופים היא כמובן צו השעה, אך לא ברורה הסמכות לקבוע הגבלה על אמצעי התחבורה באמצעותו מגיע פלוני אל חוף הרחצה – אוטובוס אל מול רכב פרטי, להבדיל מההגבלה המספרית על הצפיפות בחוף לגופה.

“ככל שיש אכן כוונה כזו – המעוררת שאלות מבחינת ענייניות התנאי האמור ומבחינת לגיטימיות ייחוד האפשרות לנגישות לחופי הים רק למתניידים ברכב פרטי ולא ציבורי, על ההבחנה הכלכלית והחברתית הגלומה בכך, נודה להפנייה לבסיס החוקי למהלך האמור”.

ביום שישי, בהנחיית שר הפנים אריה דרעי, פנתה הממונה על מחוז תל אביב במשרד – לראש עיריית בת ים והבהירה לו כי החלטתו לאסור כניסה של תושבי חוץ לחופי הים בעיר, הינה בניגוד לחוק, הנושא אינו בסמכותו ומדובר באפליה פסולה.

עוד נאמר לראש העיר, כי במידה ולא יחזור בו מהנחייתו, יוצא צו שיורה לו לחדול מפעולה זו.

אלא שראש העיר שיגר למשרד הפנים במוצאי שבת, מכתב בו ציין כי לא יחזור בו מהחלטתו: “עם כל הכבוד לפקידות הבכירה בממשלה, ויש לי הרבה כבוד, איש לא צריך ללמד אותי על זכויות הפרט.

“אך עם זאת, האחריות לחיי התושבים שלי היא עלי, ולא עליכם. בג”צ קבע בשורת מקרים כי השמירה על שלום הציבור חשובה מערכים נעלים אחרים, בפרט כשמדובר בפגיעה מידתית, זמנית, קצרת טווח ובעלת ערך חשוב לשמירה על חיי אדם – ולא זה המקום לפתוח את הדיון המשפטי.

“בהמשך לכך, בכוונתי להמשיך ולפעול למען שלומם של תושבי העיר ובריאותם, בהתאם למסגרת שקבעתי ושעודכנת על ידי לגביה בע”פ. במידה ותהיה התערבות חיצונית לא אהסס לחתום על צו המורה על סגירת חלק מחופי העיר לגמרי, בהתאם לסמכותי על פי סעיף 17 לצו להסדרת מקומות רחצה סדורים ואיסורים במקומות רחצה מוכרזים תשע”ו-2016, מטעמי בריאות הציבור.

“עם זאת, כולי תקווה כי לא יהיה צורך בכך, וכי אנחנו נמשיך לפעול בהתאם לתכניתי שהוכיחה את עצמה עד כה, ואשר מאזנת בין היכולת לשמור על בריאות הציבור, לצד פתיחת רצועת החוף היפה”.

כפי שדווח בחרדים 10, ראש העיר בת ים, צביקה ברוט, הודיע בצהרים: “התמונות האלה צולמו השבוע בחוף הנפרד בבת-ים. רוב הרוחצים – אינם בת-ימים. הם הגיעו באוטובוסים מערים אחרות, חלקן אדומות מבחינת קורונה.

“הודעתי כעת כי מעתה, ולמשך שלושה שבועות, חופי הים שלנו יהיו פתוחים אך רק לתושבי העיר באופן חופשי, ואורחים מערים אחרות יתבקשו שלא להגיע אליהם”.

לדבריו, “עבדנו קשה כדי שבת-ים תהיה עיר ירוקה, ואני לא מוכן לוותר על זה. השוטרים והפקחים שלנו יעצרו אוטובוסים שמגיעים מערים אחרות ולא יאפשרו להם להיכנס למתחמי החוף”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הוא צודק
    24/08/2020 02:45
    אני
  1. אין קשר לאפליה, יש פה סכנת חיים והוא מבקש מכולם לא לבוא באוטובוסים, לא רק מחרדים ולא רק בחוף הנפרד, בכלל הוא מבקש מכל מי שלא תושב העיר לא לבוא שזה סוג של סגר או בידוד של העיר במטרה לצמצם העברה של הנגיף.