שומנים דולפים מקבר I מנהל חברה קדישא: ליקוי בניה שלא אני עשיתי אותו

ישראל יוספי
|
א' אלול התש"פ / 21.08.2020 16:12
פרשת ‘כבוד המת’ בחלקת הקומות בהר המנוחות • מנהל החברה קדישא של העדה הכורדית לחרדים 10: “אנחנו היינו חלק מקבוצה של 14 חברות. אנחנו 3% מכל היקף הבניה. קבלתי מה שנתנו לי, זה שותפות של כולם וכולם אחראים לזה. אנחנו לא עשינו דבר מכוון חס ושלום”

מי אחראי לביזוי ‘כבוד המת’ בחלקה המיועדת לקבורה בקומות במתחם השייך לחברה קדישא של העדה הכורדית בהר המנוחות?

זו האוניברסיטה שמאפשרת לכם ללמוד מכל מקום ובכל זמן שנח לכם

מדובר בנזילה ודליפה חמורה של שומנים מהקברים הטריים בחלקה.

אם מציעים לך משכורת קבועה בלי עבודה, תוותר? כנס לבדוק אם זכאי

“יש כאן ביזוי נוראי בכבוד המת, מהמתחם של ה’קבורה בקומות’, יוצאים כבר כמה ימים הפרשות ונוזלים ודם שחייבים בקבורה, כל הכביש היה מוצף בחומרים האלו, ריח איום ונורא ומראה מזעזע”, אומר יהודה משי זהב, יו”ר זק”א. “מעבר לפגיעה בכבוד המת, מדובר כאן בסכנה תברואתית”.

חרדים 10 שוחח עם מצליח זקן, מנהל החברה קדישא של העדה הכורדית בירושלים.

ביזוי המת גדול מתרחש בחלקה של העדה הכורדית בהר המנוחות. 

״סליחה? השימוש במילה הזאת ‘הביזוי הגדול’. איזה ביזוי ואיזה גדול? יש בעיה של כל החלקה בשלמות לא רק של כורדים, אנחנו 14 חברות שבנינו הכל במשותף. אני לא בניתי בכלל, כל הקבוצה בנתה את זה ויש איזו בעיה הנדסית לא טובה”.

יוצאים שומנים מהקברים – זה ביזוי המת. מה עם ‘כבוד המת’? למה לא לוקחים חלק בנושא ומטפלים בו?

״אנחנו 14 חברות, בנינו יחד את הכל. זה בניין בקומות זה אושר כדת וכדין, אני קבלתי הקצאה של שטח שאני בכלל לא בניתי ולא נגעתי בנושא הבניה. אנחנו היינו חלק מכל הקבוצה. אנחנו 3% מכל היקף הבניה”.

אתה אומר שהאחריות לא עליך? 

“לא עלי, אנחנו בקבוצה הזו הבאנו קבלן, מהנדס, מפקח, זה תוצאות של אחרי מעשה. יש בעיה של ליקוי בניה שלא אני עשיתי אותו”.

מה הפתרון כעת? 

“אני אמרתי במועצת בתי העלמין חייבים להביא מהנדס שיתן תשובה לבעיה. הקברים למעלה בקומות, יצקו תקרה שצריכה לשאת את כל הקברים. בנו את הקברים בגג. נכנסים מים לפתח של הקבר מלמעלה. שכשהוא ריק עדין, אין צינורות מים אין כלום, מי הגשם נספגו בפנים ואין להם מוצא.

“יש ליקוי בניה שלא שלטנו בזה. אני לא הייתי אחראי על זה. היה מהנדס, היה אחראי, אמרו שהכל תקין. חייבים לתת לזה תשובה הנדסית מסודרת, שלא יקרו דברים כאלה״.

וידאו: זק”א

זה בחלקה שלכם.

״בבניין אנחנו בחדר מדרגות השני. בקומה למעלה, כשמגיעים לשם המים הם לכודים מתחת של כולם, אנחנו פתחנו שם מקום קבורה ובעקבות כך המים זרמו לכיוון.

“אנחנו לא עשינו דבר מכוון חס ושלום, כמו שאתה אומר – חילול כבוד המת בטח שלא. לא בכוונה ולא בידע מוקדם”.

מה עושים כרגע. זה ממשיך?

״אני לא בחרתי את המקום, חילקו לנו בחלוקה הפנימית, נתנו לנו אותו. בקבוצה הזאת שלנו, יו״ר חברה קדישא בעדה הספרדית הוא היה מנהל הקבוצה, היה אחראי של הקבוצה, הוא ניהל הכל, את המשא ומתן. אנחנו אישרנו לו, הוא היה מנהל הקבוצה”.

המפגע הזה לא קשור אליך? אומרים שאתה אחראי על כך ולא לוקח אחריות.

״כמובן שיש בעיה, כל אחד מנסה להתחמק להפיל את זה על משהו אחר. אנחנו 3% ו-97 אחוזים אחרים היו שותפים לעסק הזה. אני לא בחרתי את זה. אני חלק מהקבוצה וקיבלנו את מה שאמרו. לא היה דיבורים על כך שהיו מים לכודים בפנים, מישהו לא הבין את הנושא הזה טוב״.

מה מציעים כרגע?

״לקחת מומחה הנדסי בנושא הזה ולתת תשובה דחוף״.

החורף מתקרב. המקרים יחזרו על עצמם. 

“זה למצוא תשובה”.

השאלה מתי? 

״אני לא יכול לנהל 14 חברות, אני חלק מהם. המוצא נפתח אצלי כרגע, לא ביודעין, יש ליקוי בניה. הם הקצו לי את המקום. היינו בחדר המדרגות הראשון העתיקו אותנו לשני למעלה. קבלתי מה שנתנו לי, זה שותפות של כולם וכולם אחראים לזה. כולם אחראים. גם אני. הייתי איתם בישיבות, לא תמיד, אבל לא ידענו שלא טופל על ידי מהנדס והמפקח”.

כרגע אין פתרון?

“לצערי כרגע אין פתרון”.