“שומנים דולפים על הכביש”: מחדל בקומות בהר המנוחות

ביזוי 'כבוד המת' בחלקת הקומות בהר המנוחות: דליפה חמורה של שומנים מהקברים הטריים • זק"א: "השומנים דולפים מהקומה העליונה ונמרחים על הכביש. הריח נורא ואיום" • מנכ"ל מועצת בתי העלמין בירושלים: "צוות שטף וקרצף את החומרים שדלפו, אך עדיין הבעיה לא נפתרה באופן מלא"
ישראל יוספי
א' אלול התש"פ / 21.08.2020 12:48

מחדל בנייה קשה: תלונות הגיעו השבוע לארגון זק”א על ביזוי נוראי של ‘כבוד המת’ בחלקה המיועדת לקבורה בקומות, בגוש 42/ג חלקות 1-2, השייך לחברה קדישא לעדה הכורדית.

זו האוניברסיטה שמאפשרת לכם ללמוד מכל מקום ובכל זמן שנח לכם

מדובר בנזילה ודליפה חמורה של שומנים מהקברים הטריים בחלקה.

אם מציעים לך משכורת קבועה בלי עבודה, תוותר? כנס לבדוק אם זכאי

“יוצאים כל מיני חלקים של גופות מיצים ושומנים. השומנים דולפים מהקומה העליונה ונמרחים על פני כל מורד הכביש המוביל לחלקות אלו. הריח במקום הוא נורא ואיום”, אומרים בזק”א. “מעבר לביזוי הנוראי של ‘כבוד המת’, מריחת השומנים על פני מורד הכביש מהווה מפגע תברואתי ממדרגה ראשונה, והן סכנת החלקה לרכבים הנוסעים בכביש”.

עם היוודע השערורייה למנכ”ל מועצת בתי העלמין בירושלים, הרב צוריאל קריספל, הוא פנה בדחיפות לחברה קדישא של העדה הכורדית על מנת שיטפלו מיידית במפגע.

במקביל הורה הרב קריספל לפזר חול על פני הכביש, כדי למנוע החלקה של הרכבים הנוסעים בכביש.

אלא שגם היום עדיין דלפו כמויות של שומנים מהחלקה ונשפכו לכביש. “המראה והצחנה וחילול ‘כבוד המת’ במקום פשוט מזעזעים”, טוענים בזק”א.

בעקבות תלונה שהוגשה, הגיעה משטרה לזירה וסגרה את הכביש.

לדברי זק”א, השוטרים התקשרו למנהל החברה קדישא של העדה הכורדית, ודרשו ממנו לתקן את המפגע לאלתר, אך הלה טען שהמקום כלל לא שייך לו או לחברת קדישא לעדת הכורדים.

בצהרים (שישי) הגיעו מתנדבי זק”א לאסוף את הממצאים הרבים שנשפכו החוצה מהקברים.

מצוידים בכלי עבודה ובסיוע רכב נקיון מעיריית ירושלים עמלו המתנדבים במשך שעות ואספו את הנוזלים הרבים שהציפו את הכביש. על פי הנחיית הרב יעקב רוז’ה, יו”ר ועד רבני זק”א, פזרו המתנדבים חול מעורב בחומר ספיגה וכך אספו את הממצאים החייבים בקבורה.

הרב צוריאל קריספל אומר לחרדים 10: “אכן, גילינו מפגע תברואתי חמור ביום שלישי האחרון. ראשית הורינו לעובדי מועצת בתי העלמין לטפל במפגע ולשם כך הם רכשו כמות נכבדה של שקי חול וסגרו את הכביש לתנועה באמצעות הצבת מחסומים, במקביל נעשתה פנייה למשטרה ולחברה קדישא בעלת המתחם.

חלקת הקבורה בקומות. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

“מחברת הקדישא נמסר לנו שהם מוציאים צוות של החברה לטפל במפגע מה שהתברר בדיעבד שלא קרה לצערנו.

“ביום רביעי בבוקר, משנוכחנו שהבעיה רק מחמירה, פנינו שוב לחברה קדישא אך למרבה התמיהה טען מנהל החברה, מצליח זקן, כי החלקה והקבר הנ״ל לא שייכים לחברתו, והטיל את האשמה על קבלני הבניין שבנו את המתחם, לדבריו, החברה קדישא לעדת הכורדים היא חלק קטן ביותר מהמתחם, ואנו צריכים לפנות לחברה קדישא לעדת הספרדים – דבר שהוכח כלא נכון בעליל, בלשון המעטה”.

הרב קריספל מוסיף: “משנוכחנו לראות שאין מי שלוקח אחריות, פנינו לחברה קדישא ספרדים שיש לה צוות עובדים גדול וזמין שיטפלו בבעיה, והם אכן הוציאו צוות למקום ששטף וקירצף את החומרים שדלפו, אך עדיין הבעיה לא נפתרה באופן מלא שכן יש צורך לתקן את הבעיה באופן שורשי.

“כמו כן הוריתי לעובדי המועצה לתלות שלטים במקום על איסור מעבר לכהנים עד לסיום המקרה העגום”.

הרב קריספל שיגר מייל עם כל הממצאים מהשטח לכל הגורמים הממונים בתחום הקבורה, החל מהשר לשירות הדת, מנכ״ל המשרד, ואגף הקבורה ויידע אותם בכל המתרחש.

צילום: זק”א

“לעת עתה ולאחר התייעצות עם הרב יעקב רוז׳ה הוחלט להמשיך ולפזר חול על השפכים מחד, ומאידך לבקשתי, הגיע למקום צוות של 10 מתנדבים של זק״א, ואף עירית ירושלים באמצעות מנהל האגף למבני דת הרב יצחק הנאו נרתמה לעניין, ונשלח למקום טרקטור מיוחד ‘בובקט’ עם גלגלת לאיסוף כל החול הספוג בשופכין והוא יובא לקבורה עוד היום”.

הרב קריספל מדגיש: “חלקות הקבורה הנן באחריות חברות הקדישא השונות האמורות לטפל בנפטר החל מרגע קבלתו בבית ההלוויות ועד להטמנתו למנוחת עולמים בקבר ישראל הראוי לכך, ושנבדק ואושר הן מבחינה הלכתית והן מבחינה תכנונית. חברות הקדישא אחראיות לשמר ולתחזק את חלקות הקבורה שברשותן ולדאוג לנקיונן ותקינותן של החלקות”.

ארגון זק”א פנה לשר לשירותי דת הרב יעקב אביטן ולשר הבריאות יולי אדלשטיין, “להתערבות מהירה ומיידית לעצירת ביזוי כבוד המת והסכנה הבריאותית”.

בהוראת השר לשירותי דת תיערך בדיקה יסודית ביום ראשון בבוקר על ידי מנכ״ל המשרד לשירותי דת עו״ד עודד פלוס, מנהל אגף הקבורה במשרד, ומומחים בתחום הקבורה על מנת שהמתחם ייבדק ביסודיות וכדי למנוע הישנות המקרה בעתיד.

נדגיש, כי בחברה קדישא לעדה הכורדית טוענים כי אין להם כל קשר למחדל.

חלקת הקבורה בקומות. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרה קול, מזכירה בחברא קדישא חלקת הכורדים: “אני לא הכתובות דיברו עם היו״ר וזה בטיפול של מועצת בתי העלמין. אני מצטערת אין לי תגובות”.

אתם לא קשורים לנושא הזה? 

“קשורים, אבל יש עוד אנשים שקשורים בזה. חברת קדישא של הספרדים שבנתה את כל הבנין, יש בעיה ואנחנו מטפלים בבעיה”.

זה בחלקה שלכם. 

״נכון. זה בחלקה שלנו אבל בחלקה בבניין משותף”.

למה לא מטפלים עד עכשיו? 

״מטפלים ועוד איך, אנחנו מטפלים. גם מועצת בתי העלמין מטפלת בנושא״.

למה עד היום לא קורה דבר בעניין? 

“כי זה בעיה ולכל בעיה יש את הזמן שלה עד שהיא מטופלת עד הסוף, זה בטיפול”.

יו”ר החברה קדישא לעדה הכורדית, מצליח זקן: “חברה הקדישה הכורדית היא חלק קטן בקבוצה של 14 חברות שבנינו ביחד את החלקה ואנחנו מהווים כ-3 אחוז מהפרויקט. יושב ראש השותפות היה יו׳ר הספרדים. בסיום הבניה נתנו לנו את המקומות האלה בלי אפשרות בחירה. המחליטים היו הנהלת הפרויקט. כנראה יש ליקוי בניה במוצא מי הגשם בכל הפרויקט. יש לטפל בליקוי בדחיפות על ידי כל השותפים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כי מעפר באת ולעפר תשוב
    21/08/2020 21:19
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. תעזבו כבר את המתים וקבורה בבטון! המוות שלנו נועד להחיות את הטבע ולהחזיר את מה שלקחנו!