המשק התכווץ ב-7.8% • נתניהו: זו כמעט הירידה מן הנמוכות בעולם

אריה ריבקינד
|
כ"ו אב התש"פ / 16.08.2020 14:45
נתניהו על התכווצות התוצר ברבעון השני של השנה: “זו תוצאה של המדיניות האחראית שנקטנו, שלא רק שצמצמה את מספר המתים בישראל, אלא גם את היקף הפגיעה בכלכלת ישראל”

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצהריים (ראשון) לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על התכווצות התוצר ברבעון השני של השנה.

הכנסה קבועה מביטוח לאומי? בדוק היום את זכאותך לקצבה חודשית

“אנחנו מאשרים עכשיו בממשלה עוד 8.5 מיליארד ש”ח להמרצת הכלכלה שלנו וליצירת מקומות עבודה. אני יודע שיש עדיין מצוקה כלכלית גדולה – אנחנו פועלים סביב השעון להקל עליכם, אזרחי ישראל”, אמר נתניהו.

לדבריו, “קיבלנו עכשיו בשורה כלכלית מאוד חשובה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שהירידה בתוצר שלנו ברבעון השני של 2020 הייתה 7.8%, זה מחצית מהירידה של המדינות באירופה, זו כמעט הירידה מן הנמוכות בעולם. דרום קוריאה לפנינו ואולי עוד שתיים – שלוש מדינות”.

הוא הוסיף: “זו תוצאה של המדיניות האחראית שנקטנו, שלא רק שצמצמה את מספר המתים בישראל, אלא גם את היקף הפגיעה בכלכלת ישראל”.

נתניהו הבטיח: “אנחנו נמשיך לעבוד למען הפרנסה שלכם, למען עתיד הכלכלה שלנו וגם למען בריאותכם”.

לפי הנתונים, התוצר המקומי הגולמי הריאלי ירד ברבעון השני של שנת 2020 ב-28.7% בחישוב שנתי לעומת הרבעון הקודם (8.1% בחישוב רבעוני) בהמשך לירידה של 6.8% בחישוב שנתי (1.7% בחישוב רבעוני) ברבעון הראשון של שנת 2020.

נתונים אלו עולים מסיכום האומדנים הראשונים של החשבונות הלאומיים לרבעון השני של שנת 2020 שנערכו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בלמ”ס מציינים כי ירידה זו שנגרמה בשל משבר הקורונה היא הגבוהה ביותר לפחות בארבעים השנים האחרונות, והיא משקפת את המגבלות המתמשכות לאור המצב.

במונחי רמות התוצר, ההתכווצות במשק מחזירה את ישראל לרמת תוצר במונחים ריאליים מנוכי עונתיות הדומה לזו של הרבעון הרביעי בשנת 2016.

במחצית הראשונה של השנה שהושפעה רק חלקית ממשבר הקורונה – ההשפעה ניכרת בעיקר החל מחודש מרץ, ירד התוצר המקומי הגולמי ב-10.1% בחישוב שנתי לעומת המחצית הקודמת, לאחר עלייה של 3.4% במחצית השנייה של שנת 2019.