טראמפ: הסיפוח ירד מהשולחן • דיוויד פרידמן: הריבונות לא יורדת

נשיא ארה"ב סיפר על החלטת נתניהו לבטל את תוכנית הריבונות כדי לאפשר את ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות: "זה ויתור חכם" • שגריר ארה"ב בישראל: "אסור היה להחמיץ את הסכם השלום. אני משוכנע שיבוא יום והקהילות הישראליות ביהודה ושומרון יהפכו להיות חלק מישראל"
נתן פרל
כ"ד אב התש"פ / 14.08.2020 02:14

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה (שישי) להסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות שהתאפשר בתיווך מלא של הבית הלבן.

הכנסה קבועה מביטוח לאומי? בדוק היום את זכאותך לקצבה חודשית

בתדרוך לכתבים גילה טראמפ כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים לא להחיל ריבונות ביהודה ושומרון – והדגיש: ”זה יותר מאשר להוריד את זה מהשולחן. הם הסכימו לא לבצע זאת. זה ויתור חכם מאוד מצד ישראל. כרגע הסיפוח ירד מהשולחן”.

לדברי טראמפ, “ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא פריצת הדרך הגדולה ביותר מאז הסכם השלום בין ישראל למצרים. אני חושב שהפלסטינים, גם אם הם לא אומרים זאת, רוצים להיות חלק מהשלום עם ישראל, והם יבואו עכשיו כשהם רואים מדינות חזקות חותמות על הסכם עם ישראל”.

לפני הנשיא טראמפ דיבר שגריר ארה”ב בישראל, דיוויד פרידמן – שאמר: “אי אפשר לעשות שלום באזור וריבונות באותו זמן. אנו שמים את השלום במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות על פני סיפוח”.

בשיחה עם ‘ישראל היום’ הסביר השגריר פרידמן מדוע היה צורך להשעות את התוכנית להחלת ריבונות ביהודה ושומרון כדי לאפשר את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות: “המילים המופיעות בהצהרה המשותפת נבחרו בקפידה. לא במקרה נעשה שימוש במונח ‘השעיה’. הריבונות לא יורדת מהשולחן ואני משוכנע שיבוא יום והקהילות הישראליות ביהודה ושומרון יהפכו להיות חלק ממדינת ישראל.

”אנו פרסמנו את חזון השלום ואנו מחויבים אליו, כולל למרכיב שהופך חלק מהשטחים של יהודה ושומרון לישראלים”.

הוא הדגיש: “הריבונות מושעית אך איני רוצה לנקוב בתאריך או לומר לכמה זמן”.

בשיחת טלפון מהבית הלבן הוסיף השגריר: “הנשיא טראמפ זיהה הזדמנות – להגיע להסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות – והיה עלינו להחליט מהם סדרי העדיפויות. אי אפשר היה להוציא לפועל יחדיו את שני הדברים – הריבונות וההסכם –  באותו זמן, ולכן היה עלינו לקבוע מהם סדרי העדיפויות. זהו הסכם שלום שתהיה לו חשיבות אדירה לישראל ואסור היה להחמיץ אותו”.

אמש הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסיבת העיתונאים,  כי הוא לא מתכוון לוותר על החלת הריבונות ביהודה ושומרון.

”אין שום שינוי בתוכנית להחיל את הריבונות, בתיאום מלא עם ארה״ב”, אמר נתניהו. “אני מחויב לכך וזה לא השתנה. הנושא הזה נשאר על השולחן. הוא הגיע לשולחן בזכות המאמצים שלי”.

לדבריו, ”הנשיא טראמפ הכניס לבקשתי את תוכנית הריבונות ליוזמת השלום. הנשיא ביקש שישראל תמתין זמנית ביישום הריבונות”.

לפני כן הבהיר גורם מדיני בכיר כי החלת הריבונות ביו”ש עדיין נמצאת על השולחן. ”הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות