נחשפה סחיטה דרמטית: בית הדין ביטל הסכם גירושין מלפני שנתיים

קצין בכיר בצה"ל הגיש לבית הדין הרבני בנתניה תביעה לביטול הסכם הגירושין שנישל אותו מכל רכושו וחייב אותו בדמי מזונות מופרזים • רק כעבור שנתיים אזר הקצין אומץ להתייצב בבית הדין ולגלות לדיינים מדוע חתם על ההסכם • מעשה בקלסר מביך, שני גברים בריונים בבית מלון - ופסק דין
יוסף גרינבוים
ט"ז אב התש"פ / 06.08.2020 11:45

חשיפה של אירוע סחיטה דרמטי גרמה לבית הדין הרבני האזורי בנתניה לבטל הסכם גירושין שבית הדין הרבני בעצמו אישר שנתיים קודם לכן.

הכנסה קבועה מביטוח לאומי? בדוק היום את זכאותך לקצבה חודשית

הבעל, קצין בכיר בצה”ל, הגיש לבית הדין תביעה לביטול הסכם הגירושין שנישל אותו מרכושו וחייב אותו בדמי מזונות מופרזים.

אם תעשה מה שהוא עשה, יש סיכוי טוב שתהיה מסודר בחיים. רוצה גם?

שכן, רק כעבור שנתיים אזר הקצין אומץ לגלות לבית הדין מדוע חתם על ההסכם.

סיפור המעשה: בתוקף תפקידו שהה הקצין בשליחות צה”ל בחו”ל. לילה אחד, הוא פתח את דלת חדרו במלון ומצא את אשתו ועמה שני גברים בריונים וגברתנים. אשתו הביאה עמה קלסר עם חומרים מביכים על בעלה וכן מסמך בו הוא מתחייב לגירושין.

כמו כן הודיעה לו כי אם יסרב לחתום היא תגלה למפקדו, שהוא אלוף בצה”ל, את תוכנו של הקלסר. הבעל המובך והמאוים אכן הסכים לוותר על רכושו ולשלם דמי מזונות גבוהים מאוד.

כשחזרו לישראל הגישו הבעל והאישה את הסכם הגירושין החתום לבית הדין הרבני בנתניה. הדיינים אישרו אותו וסדרו לבני הזוג גט פיטורין על בסיס ההסכם.

כ’בונוס’ האישה לא וויתרה על דמי הכתובה והבעל שילם כמאה אלף שקלים נוספים.

ההסכם בוצע.

שנה לאחר מכן קיבל הגרוש הודעה סופית על פרישתו מצה”ל לאחר למעלה מ-25 שנות שירות וקריירה מפוארת.

מספר חודשים לאחר מכן הגרוש פנה לבית הדין וסיפר את הרקע למעשה והשתלשלות האירועים, ואף גילה כי לאחרונה התברר לו כי גרושתו כבר יישמה את ההסכם והעבירה את דירת המגורים על שמה. עוד התגלה לו כי היא משכה מחשבון הצדדים 160 אלף שקלים והעלימה ממנו כי בבעלותה מגרש יקר שרכשה במרכז הארץ.

מסתבר כי לתרגיל העוקץ והסחיטה היו היבטים הלכתיים מורכבים ומסובכים, בעיקר על רקע העובדה שהאיש חתם בפני הדיינים על הסכם הגירושין וביקש מבית הדין לאשרו, שנתיים קודם לכן.

בית הדין הרבני חקר לעומק את האירועים: מסתבר כי שני הצדדים אישרו את העובדות במלון בחו”ל, אלא שהאישה טענה כי היא הגיעה עם שני הגברתנים כדי שהם יהיו עדים ולא על מנת לאיים באלימות.

בשל מורכבות התיק שבו והצטרפו לבית הדין בנתניה שני חברי בית הדין הרבני הגדול הרב שלמה שפירא והרב אברהם מייזליס, המתגברים מדי פעם את בית הדין שבו הם שימשו כאבות בתי הדין.

הדיין הגר”א אוריאל כתב פסק דין ארוך ומנומק וציין כי מקרה הסחיטה באיומים לצורך גט הוא עתיק יומין ומופיע כבר בגמרא במסכת בבא בתרא, שם יש מחלוקת אם סחיטה לצורך קבלת גט מותרת.

הרב אוריאל הוסיף כי על רקע העובדה שההסכם הוא חד צדדי באופן קיצוני יש בכך הוכחה שההסכם לא נעשה מרצון, למרות שהבעל ביקש מבית הדין לאשר את ההסכם שהוא חתום עליו.

בסופו של דבר החליט הדיין הרב אריאל בפסק דינו לבטל את הסכם הגירושין ואת העברת הרכוש לאישה, וכן לבטל את החיוב למזונות.

הרב שלמה שפירא, שכיהן בעבר כאב בית הדין בנתניה וכיום כדיין בבית הדין הגדול כתב: “ראיתי מה שכתב עמיתי הגר”א אוריאל ואני מסכים לדבריו”.

למרות זאת החליט הרב שפירא לכתוב באריכות לגבי מהות הסכמי גירושין ולמהות ביטול הסכמי גירושין. לאורך עשרות עמודים הוא מבסס את דבריו של הדיין הרב אוריאל.

הדיין השלישי, הרב אברהם מייזליס, שכאמור מכהן כיום כדיין בבית הדין הגדול ובעבר כיהן כאב”ד בנתניה, הפתיע את עמיתיו והחליט להתנגד לדבריהם: “עיינתי בדברי עמיתיי הרבנים הגאונים. למרות שנטיית לבי כדבריכם, אבל ההלכה הצרופה היא הקובעת ולדעתי אין ההלכה כדבריהם”.

לאחר עשרות עמודים הוא כותב כי “לא ניתן לבטל את הסכם הגירושין שאושר וקיבל תוקף של פסק דין ולכן התביעה לביטול ההסכם נדחית”.

לאור האמור בשקלול דעת הרב והמיעוט פסק בית הדין הרבני בנתניה: “תביעת הגרוש לביטול הסכם הגירושין לדעת הרוב מתקבלת ולדעת המיעוט נדחית. ההלכה כדעת הרוב והסכם הגירושין מבוטל”.

יודגש כי מעשה הגירושין עצמו ומתן הגט על ידי הבעל – אינו בטל, והאישה נחשבת גרושה מרגע שניתן הגט לידה.

הדיון ההלכתי-משפטי נסוב רק לגבי תוקפו של ההסכם הממוני.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני שואל בתמימות
    06/08/2020 12:20
    יהודי
  1. מה החידוש, שהסחיטה נעשתה לא עפ”י יעוץ של עורך-דין?

  2. טעות קטנה בכתבה
    06/08/2020 23:03
    יאיר
  3. הרב מייזליס הוא אב”ד בביה”ד בפתח תקווה ואינו מכהן נכון להיום בביה”ד הגדול.

  4. מה ששכחתם לכתוב זה שהאיש ציפה לאישה בדלת, רק לא לאשתו.. מעניין איזה מסמכים מביכים היו בקלסר שהיא הביאה איתה..
    09/08/2020 11:35
    מכיר מקרוב
  5. הצביעות של בתי הדין זועקת לשמים