משי זהב: רבנים לא מנחמים אבלים, מבקרים פצועים
יו”ר זק”א, יהודה משי זהב, התראיין הבוקר (שני) אצל השדרן רזי ברקאי בגלי צה”ל. במהלך הראיון תקף את המנהיגות החרדית על יחסה והתנהלותה במהלך מבצע ‘צוק איתן’.
• רזי ברקאי: כמה נכון להגיד שכבר יש שינוי שילך ויתרחב בעוד עשור?
“הדיון לא יכול להיות דיפלומטי על התבטאות של הרב קלמנוביץ, יש פער גודל בין הציבור – שנמצא בתהליך שכבר אף אחד לא יוכל לעצור, לבין הנהגה. איך רב אומר על חיילי צה”ל שמוסרים נפשם פשוטו כמשמעו למען הציבור, ולמחרת לא מוקע ומוצא מחוץ לקהילה?
“איך בבית שמש, אברך תקף חייל מילואים שחזר הביתה, איך דקה אחר כך האברך הזה לא מוקע מחוץ לקהילה עם הילדים שלו מחוץ למוסדות? איך?
“לא ראית רב אחד שהלך לבקר פצועי צה”ל. ראית בודדים, לא רוצה להגיד צדיקים בסדום, האדמו”ר מקרלין, האדמו”ר מבוסטון, איך לא הולכים לבתי האבלים?
“הציבור החרדי יודע להתגייס במאסות. כשלכלכו את רכבו של הרב שך יצאו בהמוניהם, איך זה לא קורה כאן?”
• יש לך הסבר?
“כי הם שבויים בקונספציה”.
• שמה? שלבקר פצועים זה מדבק?
“זה מה שאני שואל, הרי במי מדובר פה? מדובר על ילדים שלנו שמסרו את נפשם למען כל כלל ישראל, יש ויכוח, ויכוח אידיאולוגי, ואני לא רוצה להיכנס לזה. אבל מה קשור בין זה לבין לבוא לבקר, לכנס עצרות תפילה.
“הייתי בבית כנסת, ביקשתי מרב שיעשה מי שברך לחיילי צה”ל, התווכחתי עם הרב והסכים לעשות רק מי שברך לחולים”.
• מה שם הרב?
“זה לא משנה, זה לא סיפורים ששמעתי – זה מה שראיתי. מחותנת שלי תלתה פתק על הדלת שהיא אוספת מצרכים לטובת חיילי צה”ל, אז רב מטעם, שמקבל כסף מהמדינה, שלח להגיד לה שזה לא לרוח השכונה ולהוריד את הפתק.
“אבל זו לא הנקודה, שלושה שבועות כבר ואנחנו לא רואים שום יוזמה שום פעולה”.
• אז לא השתנה שום דבר לדעתך?
“יום שישי היו שלושה הרוגים של גבעתי, עוד לא ידעו חטוף או הרוג… בעיתון החרדי ‘הפלס’ כשעוד לא קברו את המתים, תוקפים את המח”ט וינטר שהוא מנצל את כיפתו לרעה בניסיון לגייס חרדים לגבעתי”.
• מה צריך לעשות?
“אין לי טענות על הציבור החרדי, הציבור הזה התגייס בהמוניו לטובת החיילים ותושבי הדרום. אבל המנהיגות והתקשורת החרדית, אתה לא רואה שום מסר, שום הובלה. שום ביקור לא אצל הפצועים לא בבתי האבלים ולא בלוויות. לא רואים שחור.
“לבוא ברגע הכי כואב של עם ישראל, כשאין ימין ואין שמאל, כן הולכים לצבא או לא הולכים לצבא, קח את האמונה שלך ואת זה תנווט לתרחיש ולסיטואציה”.
• שמואל חיים פפנהיים, מה אתה אומר?
“יהודה מקצין”.
יהודה תוקף: “אני מקצין? שרב אומר: ‘מוטב שחיילי צה”ל ימותו בקרב מאשר יחיו בחטא’? איך לא זורקים אותו אחרי כזו אמירה?”
שמואל חיים משיב: “אתה לא מחליט מי הם גדולי ישראל, אולי הרב הזה הוא חצי פוליטיקאי ויש לו אינטרס, אני רואה דברים אחרים.
“אני רואה את גאב”ד העדה החרדית שאסף בחו”ל מליון שקל וחילק לתלמידי הדרום לחזק את רוחם, אני רואה את ארגוני החסד החרדים שיוצאים לסייע”.
-
המבזה דעת צדיקי וגדולי הדור,
-
איך הוא מעיז לזלזל בכבודם של תלמידי חכמים,
מזעזע -
א. רוב רובם של הרבנים לא הלכו לבקר פצועים ולהשתתף בהלוויות
ב. רוב רובו של הציבור החרדי לא ילך להשתתף בהלוויה של חייל
ג. לא מוקיעים את המנףץ רכב\הרב שמדבר בצורה הנ”ל, באותה חריפות שמוקיעים מאה ואחד דברים אחרים.מאוידך:
א. רוב רובו של הציבור החרדי מתפלל באופן אישי על החיילים, מבקש בשלומם וחרד לפגיעתם.
ב. בעיקר במנהיגות החרדית ובתקשורת המפלגתית לסוגיה ישנה הפרדה מוחלטת בין חיי ישראל בסכנה ותפילתנו עליהם לבין יציאה למלחמה במשמעות הפוליטית של צבא וכוח מדיני.לטעמי הבעיה יותר יסודית, אין לנו שום חינוך וליתר דיוק יש חינוך לברוח מהכלה של מורכבויות מהסוג הזה.
חבל מאוד!!!
השאלה הנשאלת היא
-
שתאמר דברים נגד רבנים?????????? אתה מדבר נגד חרדים אצל חילונים? אתה רוצה להעיר? יש רדיו חרדי דבר שם מה אתה רוצה
-
חבל שככה, פשוט לפקוח את העיניים, ולצאת מהבועה, כן, למרבה הפלא, יש גם בעיות אצל החרדים. קשה לשפוט את עצמך…
-
הוא מייצג את קצה האונייה הענקית הזאת שהתחילה לעשות סיבוב פרסה. ייקח לה עוד 20 שנה להשלים את הסיבוב, אבל הוא כבר מבין שלהמשיך בדרך המאוסה שהייתה עד כה – זה לא בא בחשבון.
כל הכבוד והמשך כך, יהודה, גור אריה אתה!-
04/08/2014 16:46
למה אתה אומר שלא היו האדמור מקרלין היה
-
04/08/2014 20:55
אני אישית הייתי אצל כמה משפחות אבלים וראיתי חרדים רבים שמנחמים ומתפללים … זו הוצאת שם רע לחינם … מלא חרדים מתפללים על חיילים סתם מפריזן…
-
-
-
אני לא אתווכח כעת עם הקונספציה של משי זהב על כך שכולם צריכים להזדהות עם חיילי צה”ל. האם צה”ל נלחם למען עם ישראל, או למען מדינת ישראל?
הציבור החרדי ממשיך את מסורתו בת אלפי השנים של אותו עם, אשר העדיף למסור את נפשו על אורח חייו לפי תורתו, וזה אותו אורח חיים שצה”ל מבקש לעקור.
אלה העובדות, בקיצור נמרץ. -
ר’ חיים קנייבסקי למשל, מאנשי המעלה בדורנו,
לבקר חיילים פצועים, זה להכיר טובה. לעודד חייל שסיכן את עצמו ונפצע כשליח ציבור- ואין כמו עידוד של אנשי מעלה – חן וחסד ורחמים.
אבל זה עלול להתפרש לא רק כהכרת הטוב אלא כהזדהות עם התפיסה שמאחורי הגבורה – על פיה להיות לוחם בצבא ולהגן על העם המתחדש בארצו- היא ‘הדבר’ החשוב והמוסרי שראוי למסור עליו את הנפש.
ר’ חיים סבור כי מסירות נפש לתורה היא המעשה הנעלה ביותר. הוא הדוגמא החיה לחיים שכאלה. ר’ חיים סבור כי אין למדינה זכות קיום – מוסרית אם אין לה בנים שמוסרים את נפשם ללמוד תורה. והוא גם חושב שהרבה מהצעירים יפרשו אותו לא נכון.
עכשיו נשארנו עם השאלה. מה עדיף להימנע ממה שעלול להתפרש, או שהימנעות כזו בעת מלחמה, כשמתינו מוטלים לפנינו ופצועינו מצופים רסיסים, אולי הימנעות בעת שכזו היא המעשה הלא מוסרי המובהק, אולי טוב מעשה טוב עם אפשרות לפרשנות שגויה ממעשה רע,