בג”ץ קבע: החובה להיות ב’בידוד’ לא תזכה את העובד בדמי מחלה

השופט אלכס שטיין קיבל את עמדת התאחדות התעשיינים וארגונים נוספים שביקשו לפסול את אישור המחלה הגורף שניפקה פרופ' סיגל סדצקי - וקבע שניתן שלא כדין • המשמעות - החל מ-30 בספטמבר חובה לשהות בבידוד לא תוכר באופן אוטומטי כיום מחלה
יוני גרין
ו' אב התש"פ / 27.07.2020 14:35

שופטי בג”ץ, הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ואלכס שטיין קיבלו היום (שני) שתי עתירות שדרשו לבטל את ההסדר לפיו עובדים המחויבים בבידוד ביתי למרות שאינם חולים יזכו לדמי מחלה.

אל תצאו פראיירים: ייתכן ומגיע לכם הרבה מאד כסף מביטוח לאומי

בתחילת התפרצות הקורונה, הודיעה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הציבור לשעבר, פרופ’ סיגל סדצקי, כי שהות בבידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות תוכר לצורך קבלת תעודת מחלה.

הסוד שלו: לעשות תואר יוקרתי ללא מכינה וללא תנאי סף • רוצה גם?

משמעות החלטתה של סצדקי הייתה שבזמן השהייה בבידוד, עובד יעדר ממקום עבודתו באמצעות ימי המחלה, שעלותם יוצאת מכיסי המעסיק.

עם זאת השופטים קבעו, כי ביטול ההסדר לפיו עובד הנמצא בבידוד אך לא נדבק בקורונה יקבל דמי מחלה ייכנס לתוקף רק ב-30 בספטמבר, זאת על מנת להעניק למדינה שהות להיערך למצב שנוצר.

פסק הדין ניתן בעתירה שהגישה חברת ‘סל’ שירותי סיעוד’ ובעתירה נוספת שהוגשה על ידי התאחדות התעשיינים בישראל, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל וארגון חברות הניקיון בישראל.

בחוות הדעת העיקרית קבע השופט שטיין: “חוק דמי מחלה לא אִפשר לראש שירותי בריאות הציבור להוציא את תעודת המחלה הגורפת כדי לחייב באמצעותה את כלל המעסיקים בישראל לשלם לעובדיהם, שבבידוד כפוי, דמי מחלה אף כשאלו אינם מגלים שום תסמיני מחלה ואין הם נשאים של הנגיף. תעודה זו הוצאה אפוא בחוסר סמכות ודינה בטלות”.

השופט הוסיף: “אנו מצויים במצב חירום לאומי חסר תקדים. כולנו דואגים, כולנו נזהרים, וכולנו עוטים את המסכה כדי למנוע הדבקוֹת. בד-בבד, אנחנו ממשיכים לדבר באותה שפה ולעשות שימוש באותם עקרונות משפטיים ששימשונו בהצלחה מקדמת דנא”.

לדבריו, “במקרה שלפנינו, שפה זו ועקרונות אלה אומרים לנו כי ‘חולים סטטיסטיים’ השוהים בבידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומהנגיף, אינם חולים בשום מחלה אשר שוללת את יכולתם לעבוד; כי אי-כושרם לבצע את עבודתם נכפה עליהם על ידי צו-בידוד שלטוני, ולא על ידי מחלה; וכי תעודת המחלה הגורפת, אשר ניתנה בעניינם על ידי רשב”צ, איננה בגדר ‘תעודת מחלה’ כהגדרתה בתקנות דמי מחלה, שהצגתה מזכה את העובד החולה בדמי מחלה בהתאם לחוק דמי מחלה”.

על פי הצעתו של השופט, חויבה המדינה לשאת בהוצאות העותרים בכל אחת מהעתירות בסכום של 25 אלף ש”ח לכל עתירה.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בידוד לא ימי מחלה- אז מה כן? אסור ללכת לעבודה בימים אלה
    27/07/2020 14:53
    beti
  1. בידוד לא ימי מחלה- אז מה כן? אסור ללכת לעבודה בימים אלה .

    יש איסור ללכת לעבודה- מי יפצה את העובד שנאלץ להישאר בבית?

  2. בידוד לא ימי מחלה- אז מה כן?
    27/07/2020 14:57
    BETI
  3. שופט שקובע שבידוד לא נחשב ימי מחלה חייב לתת תשובה מה נחשב ימי הבידוד, כי גם חופש זה לא!!!!!!!!!!!!!!!!!
    מי שנגזר עליו לשבת בבידוד רוצה ללכת לעבודה אבל הוא מנוע אז בבקשה תתנו פתרון הולם לעובדים שאין להם ימי חופש.
    או שיש להם ימי חופש והם היו רוצים לנצל ימים אלה לחופש אמיתי