חבר ‘ועדת החמישה’: כך אנו פועלים שלא יסגרו את אתר הרשב”י

הגאון רבי דוב קפלן, חבר 'ועדת החמישה', מספר בשיחה עם חרדים 10 על המאבק בציון הרשב"י: "ביצרנו את כל הדלתות. אבל חייבים תגבור של 5/6 שוטרים כל הזמן. כך ננצח. אם נכשל במשימה - זו אבידה לכלל ישראל" • הבעיה: "מה סמכויות ההנהלה? המחוקק צריך לתת לנו סמכויות"
ישראל יוספי
ו' אב התש"פ / 27.07.2020 13:22

הגאון רבי דוב קפלן, רב אתר ציון רשב”י וחבר ‘ועדת החמישה’, אומר כי המתחם צריך לשרת את כל מי שפוקדים את הציון וכי “הרוב המכריע רוצה לשמור על הכללים ושומר על הכללים”.

הסוד שלו: לעשות תואר יוקרתי ללא מכינה וללא תנאי סף • רוצה גם?

בשיחה עם חרדים 10, בעקבות ההתנהלות החמורה שנחשפה במקום בשבת, כאשר עשרות מתפללים שוהים בחדר התפילה הקטן ללא מסכות ובצפיפות, מתייחס הרב לנעשה במתחם – ומעלה את בעיית הסמכות לכפות את הכללים במקום.

אל תצאו פראיירים: ייתכן ומגיע לכם הרבה מאד כסף מביטוח לאומי

איך ‘ועדת החמישה’ אוכפת את הכללים בימים אלה של מגיפת הקורונה?

“האתר צריך לשרת את כל אלה שפוקדים את האתר. הרוב המכריע רוצה לשמור על הכללים ושומר על הכללים. יש גם חלק גדול ולא מבוטל שלא רוצה לשמור על הכללים. הסיבות לא משנות – אם סיבות אידיאולוגיות או אי אמונה במה שקורה, זה לא משנה איך תקטלג את זה.

“הייתי אומר שאם 90% לא רוצים לשמור על הכללים, יש בעיה אמיתית, פלונטר גדול. אני חושב שהיות וזה מקום ציבורי ויש אחריות הדדית ויש ערבות בין אדם לחברו כפשוטו  – אני אומר מפורש: אדם זכאי לחשוב לעצמו מה שהוא רוצה, והוא חושב שאין קורונה ולא צריך מסכות, הכל בסדר גמור, יש לו דעה, צריכים לכבד את הדעה שלו – אבל באותה מידה שהוא רוצה שיכבדו את הדעה שלו, הוא צריך לכבד את הדעה של הרוב.

“אם יש ציבור, שזה רוב הציבור – 70%, שחושב לא כמו הציבור הזה, אז הם מפחדים פחד מוות כפשוטו. אם אתה לא עוטה מסכה ואם אם אתה לא מקיים את הוראות משרד הבריאות – הם מפחדים להיכנס לציון. מה פתאום דמך יותר חשוב מדמם? למה אתה חושב שלך מותר ולהם אסור? אם תעטה מסכה, הם יכנסו לציון. אם לא תעטה – הם לא יכנסו. מה שמך לגרום ליהודי אחר לא להיכנס לציון? זה בעיניי פשע.

הגאון רבי דוב קפלן. צילום: David Cohen/FLASH90

“בשטיבל שלך, בבית מדרש שלך, בקהילה שלך – תתנהג לפי ההוראות שלך. כאן זה מקום ציבורי ממדרגה ראשונה, אתה צריך לכבד את הזולת, את האחר, גם לאחר שלא חושב כמוך. עד כאן זה דברי הגות”.

מה לגבי ציון הרשב”י?

“בחלק המעשי, אנחנו ‘ועדת החמישה’, לאור הפקת לקחים גדולה, גם לטובת הציבור וגם נעשה כל מאמץ שבעולם, נהפוך כל אבן – ולא ניתן בשום פנים ואופן שהרשויות יסגרו את אתר הרשב”י. בשום פנים ואופן לא. זה אצלי כמעט ‘יהרג ובל יעבור’. נעשה כל מה שצריך. אם תהיה פה אנרכיה ו’האיש הישר בעיניו יעשה’,  בסופו של דבר זה יוביל שהרשויות – המשטרה, משרד הבריאות והמל”ל – יסגרו את האתר.

“מי שהתנהג ככה נושא באחריות במובן הכי עמוק של הדבר. אם הרשב”י יהיה סגור יום אחד, אוי לאותו אחד שהוא גרם לכך.

“לכן, גם מצד זה וגם מצד ‘איזהו חכם הרואה את הנולד’, וגם מצד ההווה שאם לא נתנהג לפי כללי החוק משרד הבריאות והרופאים, אנחנו נגרום להמון יהודים שלא יכנסו לאתר – אנחנו החלטנו לבצע בכזו צורה שלאתר תהיה כניסה אחת ולא יותר מכך, כאשר את שאר הדלתות ביצרנו ונבצר כך שאי אפשר יהיה לפרוץ את זה”.

70 איש מצטופפים בציון הרשב”י. ואיפה המשטרה? “מפחדת מהם

ניסו לפרוץ?

“מנסים, ניסו גם היום לפרוץ. הפיילוט הזה יצליח. ביום שלישי הצלחנו להכניס מעל 2000 איש לפי הוראות משרד הבריאות, כאשר את כל הדלתות סביב האתר ביצרנו בצורה חזקה, ריתכנו אותם עם רתכים, אי אפשר להיכנס דרכם, יש כניסה אחת ראשית”.

לשומרי האתר יש את הסמכות לאכוף את ההנחיות בציון?

“זה שאלה משפטית, אין לי את התשובה המשפטית. אבל דבר אחד ברור לי – וזה הוכח: אנחנו יכולים לנצח, אנחנו לא יכולים להצליח. דהיינו, אנחנו יכולים להעמיד שומרים שיגיעו 2000 איש ולא ניתן להם להיכנס לאתר. אנחנו לא רוצים את זה. סגרנו את הקבר, את הציון – ניצחנו בקרב והפסדנו במלחמה. אנחנו כן צריכים את העזרה של המשטרה, אין לנו את הכוחות להילחם עם אנשים, בלי המשטרה”.

מאבקים אמש בציון הרשב”י. David Cohen/Flash90

בשבת האחרונה היתה הפרה חמורה של הכללים. צפיפות, אנשים בלי מסכות. השומרים לא אכפו את הכללים.

“יש דברים בגו. ככל הידוע לי מהתחקיר שלי, בשבת האחרונה – רוב השבת הסדר התנהל כמו שצריך. בשעה 17:00-18:00 בשבת אחר הצהריים, יש פה קבוצה שידועה לנו ולהנהלת האתר ולמשטרת צפת – של אנרכיסטים. הם באו והתפרעו, והדברים יצאו מכלל שליטה. זה אמת ויציב ונכון. אנחנו לומדים ומפיקים את הלקחים.

“אם יבוא מישהו יבוא ויאמר  שלפני 18:00 היו מאות איש בקבר, גם בשבת בבוקר וגם בליל שבת – זה חמור. חמור שבעתיים. לי זה לא ידוע, אבל אם זה אמת – זה חמור שבעתיים וגם על זה צריך לתת את הדין”.

הייתי בערב שבת בציון עצמו ובחדרים למעלה. עשרות אנשים צפופים ללא מסכות וללא שמירת מרחק. במהלך כל השבת היו הפרות בוטות.

“איפה שאתה מדבר, השטיבלאך, מרפסת הכוהנים, שם אני יודע. אני לא מתווכח בכלל. כל מה שדיברתי זה על הציון. אם היו בציון עצמו, היה שם אנרכיה בליל שבת, דהיינו עשרות אנשים בלי מסכות ומאה איש בפנים – זה חמור ביותר. צריכים להפיק לקחים”.

השומרים לא משליטים סדר, מקללים אותם.

“אני לא מטשטש, אתה בא ומעיד ואני מאמין לך”.

יש סמכויות לשומרים במקום? אומרים שהם לא יכולים לאסור עליי להיכנס לציון, אם אני לא עוטה מסכה.

“אנחנו נעשה תוכנית מעשית, שאם חס ושלום זה יימשך כך לא יהיה מנוס מאשר לסגור את הקבר, אני אומר את זה בבכי ובדמע.  אני לא רוצה את זה. אני מקווה שנצליח אם יהיו לנו את הכלים ושיתוף פעולה עם המשטרה.

“אנחנו חייבים תגבור לפחות של 5/6 שוטרים 24/7 בציון הרשב”י. כך ננצח את המצב. זה מה שיפתור את הבעיה. צריכים לבצר את המקום, לעשות תוכנית מקיפה, פלוס משטרה, פלוס סדרנים.

“אם נכשל במשימה הזאת, האנשים שמפירים יובילו לסגירת הקבר, על כל המשתמע מכך. וזה מאוד חבל. זו אבידה לכלל ישראל. זה לא יאומן, במקום לשמור שהקבר יהיה פתוח”.

מנסים להשליט סדר, בציון הרשב”י. צילום: David Cohen/Flash90

מי הסמכות להגיד: אתה לא יכול להיכנס ללא מסכה, או לא יכול להיכנס לחדר משום שיש כבר 19 איש בתוך הציון. מי הסמכות במקום? 

“שאלת שאלה מהדהדת, את השאלה שאתה שואל – גם אני שואל. אני חושב שאפשר לחדד את זה במקומות העליונים ביותר. זה לא ייתכן. אין סמכות בלי אחריות ואין אחריות  בלי סמכות. פה נעשה את הפרדה. כי אם אין סמכות, אז לא צריך שומרים, אפשר להציב בובות.

“אם השומרים לא יכולים לאכוף את ההנחיות, אז זה מיותר לחלוטין. על מה הם שומרים? אני מסכים איתך 100%. כמו כל דבר בישראל, זו סוגיה משפטית ואני מברר את זה. עכשיו אנחנו צריכים לבדוק מה הסמכויות שלנו. השאלה ששאלת זה המפתח למה שקורה כאן.

“עיקר הנקודה היא פה: מה הסמכויות של ההנהלה ומה הסמכויות בשטח? המחוקק צריך לתת סמכויות לאתר עצמו. דין הרשב”י כדין הכותל. בכותל יש סמכות להוציא אדם שלא שומע בקול של סדרן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מחילה מכת"ר
    27/07/2020 13:54
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. שיעזבו כבר כל ההקדשות את הציון, חוץ מלקחת תרומות ולארגן קומבינות הם לא עושים יותר מדי, תנו למדינה לקבל את הציון לגמרי, חסל סדר ‘חזקות’ על החדרים למעלה, חסל סדר ‘פתח המערה’ שנשלט בידי עסקנים תאבי ממון שגם פתחו איזה בית תמחוי שבחוצפתם הם מעיזים עוד לקרוא לו ‘הכנסת אורחים’, חסל סדר משוגעים במירון,
    תנו למדינה, המקום יראה כמו הכותל, ובא לציון גואל