“אם היו מורים לנו לכבוש את עזה, היינו עושים זאת תוך 10 ימים”

יוני גרין
|
ז' אב התשע"ד / 03.08.2014 19:18
עם נסיגת כוחות צה”ל מרצועת עזה, אומר גורם צבאי בכיר: המשימה המרכזית שהוטלה על צה”ל – חיסול רוב מנהרות הטרור – הושלמה • אם הדרג המדיני היה מורה למוטט את שלטון חמאס – המשימה הייתה מחייבת שהות של כשנתיים בעזה • חמס איבד שני שלישים מהנשק עמו פתח המלחמה

“אם הדרג המדיני היה מורה לצה”ל לכבוש את עזה – המשימה הייתה מתבצעת בתוך 10 ימים עד שבועיים”: כך הבהיר היום (ראשון) גורם צבאי בכיר, עם תחילת נסיגת כוחות צה”ל משטח רצועת עזה, לאחר 27 ימים של מבצע ‘צוק איתן’.

לדברי הגורם, המצוטט בחדשות 2, המשימה המרכזית שהוטלה על צה”ל – איתור והשמדת רוב מנהרות הטרור של חמאס – הושלמה.

“היעדים הצבאיים הושגו ברמה גבוהה, העדפנו את חיסול המנהרות על פני קיצור הלחימה. הטיפול במנהרות הוגדר כיסוד וייקח כמה זמן שייקח. סיימנו את המהלך מעמדת כוח שתאפשר לדרג המדיני לקבל כל החלטה שירצה”.

“מיטוט שלטון חמאס היה אורך כשנתיים”

לפי הדיווח בחדשות 2, נושא המנהרות עלה על הפרק כבר לפני יותר מחצי שנה: “נושא המנהרות מטופל בצה”ל שנים רבות. הייתה תשתית מודיעינית טובה לטיפול בו. לפני שבעה חודשים, הוחלט על מאמץ מיוחד מודיעיני ומבצעי, כדי לחשוף ולברר את עניין המנהרות”.

לפי דיווח בוואלה, אמר הקצין  כי “תמונת המודיעין לפני המערכה איפשרה להכיר את היקף המנהרות, אך לא כל תוואי מנהרה ולא לאן כל אחת מהן מובילה”.

הוא חשף כי משנת 2007 ועד עתה השקיעו צה”ל ומשרד הביטחון במחקר ובפיתוח של המנהרות למעלה מ-300 מיליון שקלים.

לגבי מערך הרקטות, למעלה מ-80% מיכולת הייצור העצמי של חמאס נפגעה, וכי יהיה לו קשה לשקמה בזמן שהגבול עם מצרים סגור. מנתוני צה”ל עולה כי בשל יותר מ-4,600 תקיפות אוויריות ובשל הפעילות הקרקעית, נשחקה יכולתו של חמאס לשגר רקטות, וכי הארגון איבד שני שלישים ממאגרי הנשק שעמם פתח את המלחמה בדרום.

עוד הבהיר כי אם הדרג המדיני היה מורה לכוחות בשטח לכבוש את רצועת עזה כולה, “המהלך היה מבוצע בתוך עשרה ימים עד שבועיים. עם זאת, למוטט את שלטון חמאס היה מחייב שהייה של שנתיים ברצועה”.

“שיקום הרצועה יימשך שנים”

באתר וואלה צוטט הגורם הבכיר, כי בניגוד למבצעים קודמים, הישגי מבצע ‘צוק איתן’ יאפשרו לשנות באופן יסודי את המצב הביטחוני ברצועת עזה.

הוא הגדיר את 72 השעות הבאות כקריטיות להחלטת המשך המערכה. עם זאת הוא ציין כי אין בכוונת צה”ל לשחרר כוחות, לא במערך הסדיר ולא במערך המילואים, ואמר כי “יישאר כוח כדי להמשיך במערכה רחבה”.

לפי הערכות צה”ל, כ-3,000 בתי אב נהרסו ברצועת עזה, ושיקום הרצועה יימשך שנים.

לדברי הבכיר, גם מצרים תצטרך ללחוץ על חמאס כדי שיתפרק מנשקו. הוא העריך כי ההרתעה מול חמאס כבר התגבשה, וכי מה שנותר הוא למצוא מנגנון הסדרה שישמש דפוס פעולה להמשך.