יש תוצאות: זה המסר המרגיע של החוקרים מהאוניברסיטה העברית

תמי גיל ואריה ריבקינד
|
כ"ח תמוז התש"פ / 20.07.2020 13:54
חוקרי האוניברסיטה העברית סבורים: הצעדים שננקטו לבלימת המגפה – יעילים מאוד, ישנה האטה בקצב הנדבקים • חלה מגמת האטה בקצב עליית המאושפזים במצב בינוני וקשה • הממשלה מאשרת פתיחת חופים ובריכות בסופי שבוע

מסר מרגיע: חוקרי האוניברסיטה העברית מדווחים כי נמשכת ההאטה בקצב הנדבקים – וכי חלה מגמת האטה בקצב עליית המאושפזים במצב בינוני וקשה.

הסוד שלו: לעשות תואר יוקרתי ללא מכינה וללא תנאי סף • רוצה גם?

תצפית: קצב העליה בנדבקים ממשיך להאט – זמן ההכפלה היום כבר כ-24 יום. קצב העליה בחולים קשה+בינוני ממשיך להאט. זמן ההכלה היום כ-15 יום. מקדם ההדבקה ממשיך לנוע לכיוון היעד – ערך קטן מ-1. חשוב לציין שההתייחסות היא לממוצע נע שאינו רגיש לשינויים יומיים.

סובלים ממחלות רקע? ייתכן ומגיע לכם הרבה מאד כסף מביטוח לאומי

משמעות: מסתמן שהצעדים שננקטו לבלימת המגפה (לפני כ-10 ימים-שבועיים) מועילים מאוד. להערכתנו זמן ההכפלה של חולים קשה+בינוני ימשיך לגדול בהתאם למגמה הנצפית בקצב ההדבקה. צפי למקדם הדבקה קטן מ-1 בתוך כשבוע.

מסקנה: הצעדים שננקטו לבלימת המגפה סייעו. הצעדים שננקטו בשבוע האחרון מהווים בלם נוסף שצפוי להאט עוד יותר את קצת ההדבקה בזמן הקרוב.

ייתכן שמיצוי המגבלות והפעולות שכבר ננקטו יביאו לירידה הנדרשת במקדם ההדבקה.

לדברי החוקרים, יש יתרון מהותי במיקוד המאמצים בקיטוע שרשראות הדבקה שיאפשר ייצוב לאורך זמן במגבלות מופחתות וימנע התפרצויות עתידיות.

עוד מציינים החוקרים, כי הדבקה בתוך בתים מעכבת את הירידה בכמות החולים ביחס לפעולות מנע.

בתוך כך, ועדת הקורונה ממשיכה היום (שני) את דיוניה בהגבלות שמבקשת הממשלה להטיל כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה.

בישיבה הבהיר יו”ר הקואליציה, ח”כ מיקי זוהר כי הממשלה סבורה בשלב זה שנכון לפתוח רק את החלקים הפתוחים של המסעדות הנמצאים תחת כיפת השמיים ולהשאיר סגורים את החלקים שבתוך המסעדות.

הוא ציין כי גם נושא הבריכות והים, אין כוונה לסגור בשלב הזה, כל עוד המצב לא נהיה גרוע יותר.

עם זאת, הוא דרש לסגור את חדרי הכושר ופנה אל חברי הוועדה בבקשה לאשר את הצו למרות הלחצים שמופעלים עליה.

עוד מסתמן כי גם האטרקציות התיירותיות בשטחים פתוחים, בעיקר אלו שבעיר אילת, יוחרגו מהצו וכך צפוי להיות גם עם גני החיות שהיו אמורים להיסגר בסופי שבוע, ועל פי המסתמן יישארו פתוחים בסופי שבוע, תחת הגבלות מסוימות.

סיכום הסכמת גורמי הממשלה:

• חופי ים בסופי שבוע – יישארו פתוחים

• בריכות בסופי שבוע – יישארו פתוחות

• אזורים במסעדות הנמצאים תחת כיפת השמיים – יישארו פתוחים

• אזורים במסעדות הנמצאים במתחם סגור – ייסגרו

• חדרי כושר – ייסגרו

יו”ר הוועדה, ח”כ יפעת שאשא-ביטון אמרה בדיון: “אני כופרת באמירה שהוועדה לא מתנהלת באחריות. אני שמחה על ההבנות בעניין בריכות וחופי ים בסופי שבוע. אני מבקשת לייצר איזון גם בנושא המסעדות, בדיוק כמו שחדרי אוכל במלונות קיבלו היתר לפעילות של 35 אחוז מהתפוסה. תראו אם אפשר להגיע להסכמה גם בנושא הזה”.