‘יהפוך המחלה לסוג של הצטננות’: נמצאה תרופה ישראלית לקורונה?

ראש המרכז לביו-הנדסה באוניברסיטה העברית פיצח את מנגנון הפעולה של נגיף הקורונה ואיתר תרופה קיימת שמנטרלת אותו • "אם התוצאות יאוששו במחקר קליני - תוך חודשים המחלה תהפוך להצטננות"
חרדים 10
כ"ב תמוז התש"פ / 14.07.2020 19:24

ראש המרכז לביו-הנדסה באוניברסיטה העברית, פרופסור יעקב נחמיאס, טוען היום (שלישי) כי פיצח את מנגנון הפעולה של נגיף הקורונה ואיתר תרופה קיימת שמנטרלת אותו במעבדה.

איך תהיה תוכניתן, פרמדיק או מפיק מולטימדיה בלי להשקיע שקל?

החוקר גילה כי הווירוס גורם להצטברות שומן בתאי ריאה כדי לשכפל את עצמו. על כן, לטענתו, תרופה לטיפול בעודף שומנים בדם שמאושרת על ידי ה-FDA הצליחה לדכא את פעילותו ולבלום את התפשטותו.

במהלך החודשים האחרונים, בעוד רוב המדינה בהסגר, המחשבים במעבדה של פרופסור נחמיאס החלו לעבוד על מידע חדש שהגיע מבית החולים הר סיני שבמדינת ניו יורק.

“ידענו שיש לנו כלים שאין לאף אחד אחר”, אמר החוקר. “ועל בסיס המידע החדש התחלנו לסרוק אחר דרכי הפעולה של הווירוס. מדובר בפריצת דרך שפותחת אפשרויות לנטרול פעולת הנגיף דרך מיקוד בפעילות הרקמה המארחת שמאפשרת לו מצע להתפתח”.

החוקרים מצאו כי הנגיף גורם להצטברות מסיבית של שומן בתאי ריאה אנושיים לאחר שהוא מחווט מחדש את מגנוני חילוף החומרים בתא. תאי ריאה שהודבקו בנגיף, צרכו יותר פחמימות, כמו גלוקוז, הדרושות לחלוקה מהירה של הווירוס, ויצרו מהן שומנים שהלכו והצטברו ברקמת הריאה.

ממצאים אלה מסבירים מדוע סוכר גבוה בדם (היפרגליקמיה) וכולסטרול גבוה (דיסליפידמיה) הם גורם סיכון עיקרי לקורונה, גם בהיעדר סכרת.

לאחר מכן פרופסור נחמיאס הצליח למצוא תרופה בשם “פנופיברט” שאושרה כבר ב-1975 על ידי ה-FDA. התרופה שימשה בעבר לטיפול ברמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בדם, ומאז הוחלפה על ידי סטטינים.

בניסוי מעבדה פנופיברט אפשרה לתאי ריאה לחסום את יכולתו של נגיף הקורונה “לחטוף” את חילוף החומרים של תאי ריאה, ובכך באופן אקטיבי לדכא את שכפולו – וכתוצאה מכך, גם את התפתחות המחלה.

פרופסור נחמיאס: “הגילוי הגיע בדיוק בזמן, כי יש אינדיקציות חדשות שמצביעות על כך שחיסונים שמפתחים היום עשויים להגן על חולים רק למשך מספר חודשים. לעומת זאת, אם התוצאות יאוששו במחקר קליני, טיפול תרופתי יכול תוך חודשים ספורים להפוך את COVID-19 לסוג של הצטננות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות