גור ודגל שוב יצחצחו חרבות? הקרב בביכנ”ס הגדול בחיפה

לפני כעשור התנהל מאבק מר בין חסידויות גור ובעלזא על השליטה בבית הכנסת הגדול בשכונת הדר בחיפה - ובסיומו חולק בית הכנסת • כעת מבקשת עיריית חיפה להקצות את בית הכנסת ל'עמותת הקהילה החרדית חיפה' של 'דגל' וחסידות גור וקהילת שאץ-ויז'ניץ יעשו הכל כדי למנוע זאת
חרדים 10
כ"ב תמוז התש"פ / 13.07.2020 23:07

מתחדש מאבק השליטה על בית הכנסת הגדול בשכונת הדר בחיפה: לפני כ-10 ימים פרסמה עיריית חיפה רשימת הקצאות של 18 נכסים לעמותות שונות.

אחד מהנכסים המופיעים ברשימה, שפורסמה בעיתון ‘ישראל היום’, המיועדים להקצאה הוא בית הכנסת הגדול, הממוקם ברחוב הרצל 60 בשכונת הדר.

פרסום רשימת ההקצאות נועדה לבדוק אם קיימת התנגדות בציבור, לפני שההליך מתקדם לקראת ההקצאה, כך שלא ממש ברור מדוע הרשימה פורסמה ביומון חילוני ולא  ביומונים החרדיים.

עוד בנושא: הספרדים פגועים, ‘דגל’ מתקנים אפליה: חיפה ‘האדומה’ סוערת

את ההקצאה מבקשת ‘עמותת הקהילה החרדית חיפה’, שהיא עמותה של ‘דגל’, וזאת לצורך בית כנסת וכולל לאברכים.

לבית הכנסת יש שני אגפים שלכל אחד מהם יש כניסה נפרדת: כניסה מרחוב הרצל למפלס התחתון בו מתקיימת פעילות של חסידות גור, וכניסה מרחוב הרצוג למפלס העליון שבו מתקיימת פעילות של חסידות בעלזא, אשר מקושרת לסיעת ‘דגל’.

באתר ‘כלבו-חיפה והקריות’, המדווח על הסערה ההולכת ומתרגשת על העיר ‘האדומה’, מזכירים כי לפני כעשור התנהל מאבק בין חסידויות גור ובעלזא על השליטה בבית הכנסת, ובסיומו חולק בית הכנסת בין שתי החסידויות.

רשימת ההקצאות שפרסמה עיריית חיפה

בשנת 2013 ניצת המאבק מחדש, לאחר שנטען כי חסידות בעלזא פלשה אל הספרייה התורנית של בית הכנסת. הפיקוח העירוני התערב ופינה אותם.

בשנת 2019 השתלטה קהילת שאץ-ויז’ניץ על ארכיון אגף הארנונה של העירייה שנמצא במתחם התחתון של בית הכנסת הגדול, ומאז היא פועלת במקום.

בשלב זה עדיין לא ברור איזה אגף מבקשת ‘עמותת הקהילה החרדית חיפה’ מהעירייה להקצות לה, אך מסתמן כי זוהי תחילתו של מאבק שליטה בין הסיעות החרדיות במועצת העיר.

בשיחות עם ‘כלבו-חיפה והקריות’ אומרים בכירים באגודת ישראל כי הם עוקבים בדאגה אחרי המתרחש.

צילום: גוגל מפות

“הדברים עדיין לא ברורים. בעירייה אומרים שבקשת ההקצאה מתייחסת לארכיון הארנונה שבו נמצאים כעת אנשי קהילת שאץ-ויז’ניץ, אבל אנחנו לא יודעים זאת בוודאות. נציגים מחסידות גור מתכוונים להגיע לעירייה ולבדוק את הנושא לעומק. אגודת ישראל לא מתכוונת לוותר על זה כל כך מהר.

“בהחלט יש התמרמרות גדולה בכל הנושא הזה גם בחסידות גור וגם בחסידות שאץ. עד שהגיע השקט, פתאום שוב מתחילים את הכל מחדש”.

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה לפניית ‘כלבו-חיפה’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יחצנות עלוב
    14/07/2020 09:59
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. היו בחירות בחיפה והוברר מעל כל במה כי אלפי חסידי שאץ עם מיליוני חסידי גור….{הבריונים שהשתלטו על הבנין} אינם מגגעים למחצית מהציבור הישיבתי.