ח”כ בוסו כבר הוביל לפתרון, אבל אז סמוטריץ’ נזכר לאתגר את החרדים

בשורה לנבחנים: מבחני הרבנות יתקיימו בשבוע הבא החל מיום שני כמתוכנן - ובהתאם להנחיות משרד הבריאות • הבוקר עוד שיגר ח"כ בצלאל סמוטריץ' מכתב לשר הדתות, בו הציע כיצד לקיים את הבחינות • אלא שסמוטריץ' התפרץ לדלת פתוחה
יוסף גרינבוים
כ"א תמוז התש"פ / 13.07.2020 17:27

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ ממשיך לאתגר את הח”כים החרדים: מבחני ההסמכה לרבנות ולדיינות אמורים להתקיים החל מהשבוע הבא, אך בשל הקורונה, היה קיים חשש אצל האברכים כי המבחנים ידחו שוב בפעם השנייה, בשל המגבלות על ההתכנסות – אחרי שמועד ניסן בוטל בגלל הסגר בגל הראשון.

איך תהיה תוכניתן, פרמדיק או מפיק מולטימדיה בלי להשקיע שקל?

אלא שהיום (שני) הודיע מנכ”ל הרבנות הראשית כי מבחני הרבנות יתקיימו בשבוע הבא החל מיום שני ובמשך כשמונה ימים, כפי המתוכנן ובהם ייטלו חלק כ-3,500 נבחנים.

מנכ”ל הרבנות הראשית הרב משה דגן פנה במכתב מפורט למשרד הבריאות בכדי שיאשרו את מתכונת הבחינות שנבנתה בהתאם להנחיות משרד הבריאות לקיום בחינות, וסגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד”ר אודי קליינר השיב היום למנכ”ל הרבנות: “בשלב זה אין מניעה לקיים את בחינות הרבנות על פי נהלי משרד הבריאות וההגבלות החברתיות”.

הבוקר שיגר ח”כ בצלאל סמוטריץ’ מכתב לשר לענייני דת הרב יעקב אביטן בו הציע לקיים את המבחנים בישיבות ובכוללים במקום במוקד אחד מרכזי בירושלים.

אלא שסמוטריץ’, בניסיון נוסף לאתגר את הח”כים החרדים, התפרץ לדלת פתוחה.

שכן, כבר לפני כשבוע פנה ח”כ אוריאל בוסו מש”ס אל הראשל”צ הגר”י יוסף, נשיא מועצת הרבנות הראשית, בדרישה לקיים את המבחנים חרף הקורונה.

במכתב ציין בוסו: “מעבר למצב שהדחיות החוזרות ונשנות יוצרות ‘פקק’ ענק במסלול הלימודים של כל נבחן, הדבר יוצר חסם מסוים לנבחנים חדשים המעוניינים להיכנס למעגל הבחינות ולא מתאפשר להם עקב המצב”.

ח”כ בוסו ביקש מהרבנות הראשית להנחות את הגורמים הנוגעים בדבר למציאת פתרונות מעשיים לקיום הבחינות בדרך האפשרית והמותרת, בכפוף להנחיות משרד הבריאות.

“דוגמא אחת שניתנת למימוש היא: פיצול הבחינות למספר ערים (לפחות ירושלים ובני ברק) ופיצול הנבחנים ליותר כיתות, כאשר בכל כיתה לא יהיה מספר העולה על 19 איש כפי המותר, בפרט שבשיגרה הכמות היא באזור ה-25 משתתפים, כך שלא מדובר בשינוי קיצוני ודרמטי.  כך ניתן יהיה להמשיך על שמירה קפדנית של ההנחיות מחד, ושגרת הבחינות מאידך”.

בלשכת הגר”י יוסף כבר התייחסו לפניית ח”כ בוסו: “הראשל”צ הנחה את הגורמים לפעול על מנת שלא ידחו מבחני הרבנות המתוכננים לסוף החודש, תוך מציאת פיתרונות הולמים הכפופים להנחיות משרד הבריאות ועל מנת שאלפי האברכים הנבחנים יוכלו להמשיך את מסלול לימודיהם כנדרש”.

ואכן, לקראת בחינות מועד אב של הרבנות, האמורות להתקיים במתחם ‘בית הארחה בית וגן’, מפרסמת הרבנות הראשית לישראל יחד עם מנהלת מרמנת, רשימת הנחיות ונהלים לציבור הנבחנים.

כלל ההנחיות נכתבו בהתאם להנחיות משרד הבריאות לקיום בחינות, זאת מתוך רצון לקיים את הבחינות באופן הבטוח ביותר, ולהקטין את הסיכון בהידבקות.

בשל כך, בהנחיות הרבנות לנבחנים נאמר: “על הנבחנים נדרש עוד בטרם יציאתם למבחן, למדוד חום ולמלא הצהרת בריאות. במידה ונבחן סובל מתסמיני מחלת הקורונה או נדרש לבידוד ע”פ הנחיות משרד הבריאות, נאסר עליו להגיע למתחם הבחינה. הפרה של הוראה זו מהווה עבירה פלילית בגין סיכון הציבור”.

בנוסף לכך, הרבנות הראשית תקים בכניסה למתחם הבחינות בבית וגן, מספר מוקדי כניסה ורישום כדי למנוע תורים והתקהלות מיותרת. הכניסה למתחם תתאפשר רק באמצעות ‘שרוול’ בדיקה, זאת במסגרת חלון זמנים שיתואם עבור כל נבחן ונבחן.

ל’שרוול’ הבדיקה לא יהיה ניתן להיכנס ללא מסיכה, כאשר במהלך המעבר בשרוול, יעבור כל נבחן בדיקת חום, ימסור הצהרת בריאות ולאחר מכן יקבל צמיד המאשר בקרה. את הצמיד יצטרכו הנבחנים לענוד במשך כל זמן שהותם במתחם, כאשר נבחן שיימצא ללא צמיד יתבקש לגשת לעמדת הכניסה לבדיקה מחדש.

“בעת ההמתנה לכניסה למתחם ובזמן הבחינה, יש להקפיד על שמירת מרחק של שני מטר בין אדם לאדם והימנעות ממגע פיזי כדוגמת חיבוק או לחיצת יד. על הנבחנים לעטות מסכה בכל זמן הבחינה. בעת סיום הבחינה, יש לצאת באופן מידי מהכיתה ומשטח מתחם הבחינות”, מדגישים ברבנות לנבחנים.

בנוסף, הרבנות הראשית תפעיל במהלך ימי הבחינה מוקד טלפוני מיוחד בין השעות 09:30-12:00, במטרה לאפשר לנבחנים לבצע בירורים מקדימים בטרם הגעתם למתחם בית וגן.

הרבנות הראשית עורכת בחינות הסמכה בשלושה מועדים בשנה וביטול המועד הקודם בניסן הסב עוגמת נפש גדולה מאוד לנבחנים ופגע בהספקי הלימוד המתוכננים. בעקבות כך פעל מנכ”ל הרבנות לקיום המבחנים במועד הקרוב, בהתאם להנחיות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרבנות הראשית
    15/07/2020 00:03
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אני עושה מבחן בעוד שבוע וחצי.. לא מבין את ההתעקשות של הרבנות לשלוח את כל הנבחנים למקום אחד. זה לא מסוכן?

    למה לא עדיף עשרת מונים לעשות מבחנים בישיבות עצמם? לא הרבה יותר בטיחותי??