כמו השכן: זו ההזדמנות לקפוץ על העגלה ולדעת את כל התורה כולה

הרב מנחם ברוד
|
י"ח תמוז התש"פ / 10.07.2020 12:10
אם יתברר לכם שהאדם שלמד את כל התורה הוא שכנכם, עמיתכם לעבודה, חבר לספסל בבית הכנסת, האיש מהמכולת – זה יישמע מפתיע, לא כן?

אם אומרים לכם על אדם כלשהו שהוא למד את כל התורה, איזו דמות מצטיירת בדמיונכם? אתם ודאי חושבים על גאון בעל מוח אדיר, שישב עשרות שנים וחרש מאות ואלפי ספרים. כי אכן, התורה רחבה ומקיפה כל-כך, ורק יחידי סגולה מסוגלים ללמוד את כולה.

ואם יתברר לכם שהאדם שלמד את כל התורה הוא שכנכם, עמיתכם לעבודה, חבר לספסל בבית הכנסת, האיש מהמכולת – זה יישמע מפתיע, לא כן? אבל אכן כך, יש מתכונת שמאפשרת לאדם מן השורה, לי ולך, ללמוד את כל התורה, בזמן קצר יחסית ובמהלך החיים השגרתי.

יצירה ייחודית של הרמב”ם

רבבות יהודים יחגגו השבוע עוד סיום מחזור לימוד של כל התורה, במסגרת ‘הרמב”ם היומי’. ספרו המופלא של הרמב”ם מסכם את כל הלכות התורה, ומי שלומד אותו רוכש לעצמו למעשה את התורה כולה. זו סגולה ייחודית של הספר הזה, שאין לה אח ורע בשום חיבור תורני אחר.

בספרו, בן ארבעה-עשר החלקים (שעל שם זה הוא נקרא ‘י”ד החזקה’), ריכז הרמב”ם את כל הלכות התורה, גם ההלכות שאינן נוהגות בזמן הזה, ועד ההלכות הקשורות בביאת המשיח ובזמן הגאולה. כאשר יהודי לומד את כל ספרו של הרמב”ם – הוא לומד למעשה את כל התורה כולה.

מתכונת הלימוד היומי בספרו של הרמב”ם היא יוזמה של הרבי מליובאוויטש, בשאיפה לאחד את כל עם ישראל בלימוד כל הלכות התורה, על-ידי לימוד יומי קבוע. מאז יצאה לדרכה התקנה (בשנת תשד”מ) כבר נלמד הספר כולו בשלושים ותשעה מחזורים, והנחיל לאלפים ולרבבות את המעלה הנפלאה הזאת של לימוד כל התורה כולה.

בלימוד הרמב”ם היומי שני מסלולים, שמאפשרים לכל אדם לבחור את המסגרת הנוחה לו. המסלול המרכזי הוא של שלושה פרקים ליום, שבו מסיימים את כל הספר בפחות משנה. בעבור מי שקשה להם לעמוד בהספק זה, מוצע מסלול של פרק אחד ליום, שבמסגרתו מסיימים את כל הספר בכשלוש שנים. עכשיו מסתיים גם המחזור השלושה-עשר של המסלול הזה.

ויש עוד מסלול, תמציתי יותר – לימוד ‘ספר המצוות’ של הרמב”ם, שבו רוכזו כל מצוות התורה. הלימוד היומי ב’ספר המצוות’ מקביל ללימוד הכללי של שלושה פרקים ליום, ועוסק באותם עניינים. כך מתחברים המוני בית ישראל ללימוד אחיד משותף של כל התורה כולה.

הזדמנות להצטרף

לימוד הרמב”ם היומי חושף את האדם מן השורה למרחבי התורה שאינם ידועים בדרך כלל לחלקים גדולים בציבור. החל במצוות הקשורות לבית המקדש, הקרבת קרבנות, דיני טומאה וטהרה, וכלה בהלכות יציאה למלחמה, הלכות מלכים וימות המשיח.

ביום שישי זה מתחיל מחזור חדש בשלושת המסלולים, וזו הזדמנות לקפוץ על העגלה. מי שיקבל עליו את לימוד הרמב”ם היומי יגלה עד מהרה איזה עושר רוחני הוא רוכש מדי יום ביומו, ואת הזכות בלימוד כל הלכות התורה, במתכונת מאחדת עם המוני ישראל.