רובינשטיין, איפה היית לפני שבוע? התעוררת רק כשהגיע הפיצוץ?

הזלזול בכללים, והזינוק במספר חולי הקורונה בביתר עילית, הפכו את העיר לשטח מוגבל לשבוע • אלא שההחלטה על הסגר התקבלה שם בעיקר בזעם - על ראש העיר, הח"כים והממשלה • יקי הרשקופ: "מקבל טלפונים מאנשים שזקוקים לאוכל ותרופות" • יענקי ברנשטיין: "אין לנו אבא ואימא"
ישראל יוספי
י"ז תמוז התש"פ / 08.07.2020 23:39

ביום שלישי, בשעה 23:00 בלילה, הנחיתה ועדת השרים לענייני איזור מוגבל מהלומה על עיר התורה והחסידות ביתר עילית: סגר לשבוע, החל מהשעה 13:00 בצהריים של יום רביעי.

איך תהיה תוכניתן, פרמדיק או מפיק מולטימדיה בלי להשקיע שקל?

הסגר הוטל על העיר מוכת הקורונה, לאחר שמספר הנדבקים טיפס במהירות ל-280 חולים. זאת משום שבעיר בה לא ממש הקפידו על הנחיות משרד הבריאות, נרשם שיעור בדיקות חיוביות גבוה במיוחד – כ-16% בדיקות חיוביות בשבעת הימים האחרונים.

אז מה אומרים התושבים שמצאו עצמם בהסגר?

אורי אלקובי, תושב ביתר עלית, אומר בשיחה עם חרדים 10: “מה שהולך בעיר זו קטסטרופה אחת גדולה. סוגרים מעל 60 אלף תושבים משום שיש יותר מ-200 נדבקים, זה נראה לממשלה הגיוני? הממשלה לוקחת לנו את הפרנסה. בגללם מקום העבודה שלי סגר ושלח אותי הביתה בפעם השנייה. כמה נוכל לסבול את האטימות? הם יפרנסו את הילדים שלי? בביתר יש מאות משפחות שנמצאות בפת לחם”.

מי אשם במצב?

“מי אשם? רק ראש העיר. הוא ידע שמספר החולים גודל ולא עשה דבר, היה צריך לפעול. שבועיים מרחף מעלינו איום הסגר, ראש העיר היה צריך להיות חכם אז, לא אחרי שסגרו את העיר”.

מה יהיה בעיר?

“רעב. אנשים רעבים, כולם קורסים. העיקר שעשו סגר לשבוע. ממשלה שלא דואגת לאזרחים, ח”כים חרדים שלא הגיעו לעיר בכלל. המצב הזה יוביל לכאוס אחד גדול בביתר, ובערים החרדיות”.

צילום: שירה הרשקופ

גבי הורן, תושב ביתר: “הסגר שלעצמו הוא לא דבר יעיל בצורה שעשו אותו בביתר, לפחות עד השעות האחרונות – אז הודיעו שיש מלוניות אליהן יפנו את החולים ששוהים בביתר.

“הצורה שהממשלה עוברת מעיר לעיר, עברה מבני ברק, לאלעד ולאחר מכן לאשדוד, ועכשיו בביתר עילית – והיעד הבא הוא מודיעין עילית. מריח לא טוב בכלל.

“נכון שיש עלייה בחולים במגזר החרדי, אנחנו רואים את זה, יש לכך סיבה לעלייה הזו, יש סיבה. אבל לא לומר יאללה נעשה סגר,  כנסו לגטאות, תדביקו אחד את השני – ומה שיצא יצא.

“מה שהיה צריך לעשות זה לקחת את החולים, להוציא אותם מהעיר, לבודד אותם, ולא לחכות שידבקו אחד את השני.

“אני אספר לך משהו שנוגע אליי. עובדת במשרד אצלנו – אחותה התגלתה כחיובית לקורונה. כמה ימים לאחר מכן גם היא לא הרגישה טוב, עשתה בדיקה ובסוף גילו שלא נדבקה  בקורונה.

“זו רק דוגמא לחוסר ידיעה. אחותה הייתה חולה, ולא ידעה על כך. הסיטואציה הזו שבן אדם לא יודע שהוא חולה, והוא עלול להדביק עשרות, ואם זו משפחה זה מתפשט, אחד מדביק את השני, בלי שהוא יודע על כך. כל עוד שלא מבודדים לפחות את המשפחות שיודעים עליהם, תמשיך להיות הדבקה גדולה”.

מה עושים?

“שאלה טובה, הייתה ממשלה שהתחלפה ולא ראינו שהשר הקודם עשה יותר טוב, והשר הנוכחי עוד יותר טוב. התפיסה הזו שעובדים בקו ישר ואם יש בעיות אז נעשה להם סגר. אם יש להם משהו שמפריע להצלחה – אז מכריזים סגר. כנראה שהם צועדים לכישלון איום שלא רצו להגיע אליו”.

אולי אשמים בכך תושבי ביתר שלא הקפידו על ההוראות?

“ברור שבכל אוכלוסייה יש את אלה ששומרים יותר וכאלה ששומרים פחות. אנחנו רואים את זה במגזר החילוני, שלא שומרים. זה קיים בכל מקום.

“בביתר המשיכו להתפלל בקפסולות קטנות, אפילו שהיה מותר עד 50 איש, ולא נתנו למתפללים להיכנס ללא מסכה, זה היה בקיצוניות. אנחנו לא רואים את זה במגזר החילוני, את השמירה על הכללים, זה לא קשור לביתר. זה בגלל הקהילתיות שאנחנו חיים בה”.

צילום: שירה הרשקופ

יענקי ברנשטיין, מה אתה חושב על הסגר בביתר?

“זה פשע. זה מטריף שאין מישהו שמנהל את המערכת בצורה נורמלית, אין לעיר אבא ואימא שאחראי פה. מודעים ב-23:00 בלילה, בזמן שכל תושבי ביתר ישנים. רק לאחר שח”כ נכנס לתמונה דברים מתחילים לזוז, המצב בעיר גרוע ביותר. למשפחות אין מה לאכול, המצב מאוד מאוד קשה.

“זורקים הכל מאחד לשני, אין דברים בצורה מסודרת. אין לנו אבא ואימא”.

תגדיר מה זה אבא ואימא.

“אני מתכוון לראש העיר, הוא האחראי. ככה זה צריך לעבוד לא?”

ראש העיר לא מנהל את זה נכון?

“הוא מנסה לנהל את זה בצורה נכונה, אבל האנשים מסביבו לא יודעים לנהל והתוצאה שגופים פרטיים ואנשים פרטיים לוקחים את היוזמות לידיים ומנהלים את המערך הזה.

“התושבים מאוכזבים מאוד. הרבה אכזבה, עוד פעם סוגרים את העיר. בשורה תחתונה מישהו היה צריך לקחת את האחריות לידיים ולא להגיע לסגר. האשמים הם הממשלה וראש העיר, שניסה לצאת בסדר מכל הסיפור הזה, יכול להיות שיצא הכי לא בסדר בסיפור הזה. רק כשקרה הפיצוץ הוא התעורר, מאוחר”.

אולי לא היתה דרך אחרת אלא לעשות סגר?

“מה זה יעזור? אם אתה יודע שיש הרבה חולים בעיר, וזה הולך לכיוון של קטסטרופה למה אתה מחכה שבשעה 11 בלילה תצא הודעה מהממשלה לסגור לך את העיר?  פתאום נולד לך מלון כינר לפנות אליו חולים מהעיר? פתאום נולדים לך כל מיני דברים אחרים? איפה היית לפני שבוע? שבוע שלם אתה מקבל התראות. אתה רואה שמיום ליום מספר החולים רק עולה. מה נזכרת עכשיו, כשהגיע הפיצוץ הגדול?! זה מה שקרה גם בגל הקודם”.

הסגר בביתר. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

 יקי הרשקופ, יו”ר סיעת ‘אנשים’ וחבר מועצת ביתר לשעבר: “עשינו מחאה בכניסה לביתר, בגלל שלקחו 60 אלף תושבים, והפכו את כולם למצורעים. סגרו את העיר, את העסקים, לא מסכימים לתת לאנשים להיכנס ולצאת. זו שערוריה גדולה מה שקורה פה.

“למה לוקחים עיר שלמה וסוגרים אותה בגלל 200 תושבים שנדבקו? 200 חולים זה בדיוק 15 משפחות. רק לציבור החרדי זה קל לעשות סגר ולהתעלל, כי אנחנו ממושמעים.

“אומרים 200 מאומתים. הם אפילו לא חולים. זה 15 משפחות. אם יטפלו בהם, לא היה צריך לסגור את העיר,  לא צריך לפגוע בפרנסה של אנשים. יש אנשים שאין להם מה לאכול, אין צדק והגיון בסגר על ביתר. הכי קל לסגור הכל, יש פה אפליה ואין בכלל צדק”.

מי אשם בזה?

“הפוליטיקאים החרדים בש”ס ויהדות התורה, אשמים בזה. אף אחד לא בא להסביר לציבור מה קורה פה. גם לא ראש העיר וחברי עירייה. אף אחד לא בא לכאן.

“קבלתי שיחת טלפון מאברך שמתגורר בביתר בקשר למלונית של קורונה, ביקש ממשרד הבריאות ופיקוד העורף שיפנו אותו ואת הבן שלו שנדבקו, התשובה שקיבל הייתה –  שיישארו בבית. בגל הראשון הגיעו לביתר פיקוד העורף ומשרד הבריאות ועזרו בעיר. בגל הזה אין פה אף אחד מהם.

“אני מקבל טלפונים מאנשים שזקוקים לאוכל ותרופות, לא יודעים מה הולך פה. לקחו עיר שלמה והפכו אותה למדגרה. זה דבר לא סביר, שמישהו יבוא לביתר ויעשה פה סדר”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איפה כל הח"כים שבחרנו בהם? בנט אפילו הגיע.
    09/07/2020 02:30
    חיים מביתר
  1. והנציגים שלנו שותקים כאילו כלום

  2. מאיר רובינשטיין צריך לפנות את הכסא. נכשל בענק
    12/07/2020 00:15
    ראש ישר
  3. משבר הקורונה רק מציף את הריקבון העמוק אליו מאיר רובישנטיין דרדר את עיריית ביתר.
    כשנפתחו בתי הכנסת, במקום להזהיר את התושבים על כללי הבריאות, הזהיר מאיר להימנע משיחה בשעת התפילה!!!
    האיש פשוט חי בסרט !!!
    לאורך שבועות ארוכים מאיר מדרדר את הבריאות בזדון, מתוך תקווה שלאחר הפיצוץ, כמה מכתבים בכייניים ימנעו את הסגר. הוא מצפה שהמדינה והצבא ישלחו כוחות לעזרתו, למרות שהוא במו ידיו יצר את הקטסטרופה. אבל לא קולט שהתחלפו שרי הביטחון, האוצר והבריאות. האסטרטגיה הנוכחית שונה מזו שהיתה בגל הראשון. מאיר חי בסרט.

    במוצאי שביעי של פסח, אחרי חצות הלילה, מאיר רובינשטיין קיפץ על משאית מנגנת, כאחרון הברסלבים המשוגעים. טוב להיות שמח, אבל כדי לנהל עיר, צריך ראש על הכתפיים. כדי לנהל עיר במשבר, צריך לעבוד קשה. לדוגמא, לאטום שטיבלים עברייניים, גם אם זה לא פופולרי.
    מאיר רובינשטיין אולי חשב שיזניח את הטיפול בקורונה, ואז הצבא יבוא לעזרתו, או שהקורונה פשוט תיעלם כמו שהוא מתעלם ממנה. זה לא עובד. צירך להיאבק בקורונה בשום שכל. גדול עליך מאיר.

    יאללה, מאיר. הגיע הזמן לפנות את הכיסא, ראשות העיר אינה משחק ילדים. גם לא נסיעה לאוקראינה על חשבון התושבים. עזוב אותך, מאיר. לא תצליח לפתור את המשבר, כי עצמך הבעיה. נכשלת בענק, פנה את הכיסא מיידית.

  4. איפה ההסברה של העיריה? אם במשבר הם נעלמים, מה הם שווים?
    14/07/2020 12:02
    תושב ביתר
  5. חבל שמאיר רובינשטיין עשה הכל כדי לדרדר את העיר. אבל אפשר לתקן.

    שיקום לפחות עכשיו ויתפוס פיקוד על המצב. שיתריע לתושבים השכם והערב על חובות הזהירות, על המצב החמור. מאיר, אל תברח מאחריות. אל תותיר את העיר בחוסר ודאות.

    קום מאיר מתרדמתך ושלח כרוזים שמתריעים על הסכנה. אל תמתין לאחרים. הכרז ברמקול, בטלפון, בהודעות מודפסות, פנים אל פנים.

    עד שלא יגיעו גופות, האיש לא יקלוט שהוא אמור לספק תמורה למשכורת שלו?

    איך זה שהוא לא שולח פקחים ומתנדבים שיתריעו על חובת המסיכות? שיסגרו שטיבלך סוררים? גם שאין לו סמכות לגבות קנסות, אינו פטור מאחריות כלשהי.

    תפקידו הוא לתווך לתושבים את המצב. גם כשאינו יכול לפתור אותו. הוא נכשל בענק. חושב שתפקידו להסתיר את המצב. בסוף מגיע סגר שמכסח את פרנסת התושבים וגורם חילול השם ענק.

    שיקימו ועדת רבנים ורופאים, שתקבל החלטות ותיישם אותן מיידית. אם אינו יכול לבד, אז שיעבוד בשיתוף פעולה.

    יאללה מאיר תזיז את עצמך כבר, או תפרוש.