זייפו וזיהמו: ישראל תובעת יותר מ-חצי מיליארד דולר מפולקסווגן ואאודי

התביעה הוגשה בעקבות החשיפה כי בכ-12 אלף כלי רכב זויפו נתוני פליטת גזים במנועי דיזל • לפי כתב התביעה, התוכנה שהותקנה במכוניות מערימה על נתוני הזיהום שלהן - וגרמה לזיהום נרחב
חרדים 10
י"ד תמוז התש"פ / 06.07.2020 16:15

מדינת ישראל הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה תקדימית על סך של כ-523 מיליון שקלים – נגד יצרניות הרכב פולקסווגן ואאודי, וגם נגד חברת צ’מפיון מוטורוס המייבאת את דגמי המכוניות לארץ ונגד קונצרן בוש.

העילה לתביעה: זיוף נתוני פליטת גזים במנועי דיזל.

לטענת המדינה, הנתבעות פגעו במדיניות הממשלתית המשקיעה משאבים מכספי הציבור לצמצום היקף פליטות מזהמים בישראל.

בתביעה שהוגשה נטען, כי תוכנת המרמה הותקנה בכ-12 אלף כלי רכב שייבאה צ’מפיון מוטורס לישראל בין השנים 2008 ל-2016, כדי להונות את גורמי הרגולציה בישראל ובמדינות אחרות, תוך הצגת נתוני פליטת גזים מזויפים העומדים לכאורה בדרישות התקינה.

מדובר במכוניות מסוג סקודה, פולקסוואגן, אאודי וסיאט.

עוד נכתב בתביעה, כי ללא זיוף הנתונים לא היה ניתן אישור להכניס את כלי הרכב לישראל.

הערכת היקף פליטת המזהמים החמורים העודפת מכלי הרכב שנכנסו לישראל במרמה עומדת על 3,881 טון.

פרשת ההונאה הבין-לאומית נחשפה ב-2015 – אז התגלה כי קבוצת פולקסווגן התקינה בדגמים מסוימים שייצרה תוכנה המזהה מתי רכב נמצא במהלך בדיקת אב טיפוס הנדרשת לצורך אישור ייצור ושיווק הרכב, ומציגה נתוני פליטת זיהום נמוכים יותר. התוכנה, שיוצרה על ידי חברת בוש, סייעה לעמוד במבחני זיהום האוויר, שבלעדיהם לא היה מתקבל אישור לייצור הרכב.

כמה ימים לאחר חשיפת הפרשה הודתה פולקסווגן בייצור ושיווק של כ-11 מיליון כלי רכב בעלי מנוע מהסוג שבו הותקנה התוכנה.

מדינות רבות נקטו הליכים משפטיים נגד החברה, כשבארצות הברית ובגרמניה ננקטו נגדה שורת הליכים פליליים, אזרחיים ומינהליים. בארצות הברית לבדה נשאה החברה בסכום של כ-22 מיליארד דולר במסגרת ההסדר הסופי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות