גפני מאיים: אם תתקבל החלטה לסגור הישיבות – אמליץ לפרוש

במשרד הבריאות דורשים הגבלת המניינים בבתי כנסת ונוכחות במסעדות ל־20 איש, צמצום הנוכחות במרחב הציבורי ועוד • אדלשטיין תקף: "בבית כנסת יש תו סגול ותראו מה קורה שם - קידושים" • ראש הצוות המייעץ לנתניהו בתסריט אימים: "איבדנו שליטה, המשבר הגדול בתולדות המדינה"
אריה ריבקינד
י"ד תמוז התש"פ / 05.07.2020 23:53

יו”ר ‘דגל התורה’, ח”כ משה גפני, מאיים הערב (ראשון), כי במידה והממשלה תחליף על סגירת עולם הישיבות – הוא ימליץ לפרוש מהקואליציה.

זאת לאור כוונה במשרד הבריאות והמל”ל להציג מחר שורה של מגבלות חריפות שהוטלו בגל הראשון של המגיפה וכבר הוסרו, כאשר בין היתר הוצגה כוונה לסגור את כל הישיבות, כולל אלו הפועלות לפי ‘מתווה הקפסולות’, ולצמצם את מספר המתפללים במניינים בבתי הכנסת ל-20 בלבד.

בהודעה שפרסם הערב אמר גפני: “באם תתקבל החלטה לסגור את הישיבות – אעלה למרנן ורבנן גדולי התורה שליט”א ואמליץ בפניהם שלא להיות שותפים בממשלה כזאת”.

בלשכתו של גפני הבהירו, עם זאת, כי גם הוא תומך בסגירת ישיבות שיש בהם חולים, אך מתנגד לסגירת כל הישיבות באופן גורף, כולל אלה הפועלות לפי ‘מתווה הקפסולות’ ואין בהן חולה אחד.

בלשכת ראש הממשלה מתקיים דיון אל תוך הלילה, בהשתתפות שר הבריאות יולי אדלשטיין, בכירי משרד הבריאות, נציגי המטה לביטחון לאומי ובכירים נוספים.

משרד הבריאות דרש בדיון להטיל הגבלות נוספות ובהן צמצום מספר הסועדים במסעדות ל־20, צמצום הנוכחות בחופי הים, החזרת הקפסולות בבתי הספר, סגירת חדרי הכושר, צמצום הפעילות בפארקים ועוד.

שר הבריאות היה תקיף מאוד בדיון ואמר כי הציבור לא שומר על ההנחיות ולכן אין בהן טעם.

“אני אומר לכם בצורה לא דיפלומטית: לא מעניין אותי תו סגול. ממילא אף אחד לא שומר, אף אחד לא אוכף. מה יעזור לי תו סגול? אז אוסרים ריקודים בתו סגול ואנשים רוקדים. גם בבית כנסת ובברים יש תו סגול ותראו מה קורה שם – קידושים בבתי כנסת וגם בברים לא פועלים לפי ההנחיות”.

הוא הוסיף כי ללא נקיטת צעדים משמעותיים כעת, המדינה עלולה לחזור להסגר מלא.

מדובר לפי שעה בהמלצות משרד הבריאות וייתכן שעד לקבלת החלטה סופית בישיבת הממשלה, יחולו שינויים.

לפי דיווח של יאיר שרקי הערב, הפיקוח העירוני בבני ברק סימן 15 ישיבות ‘אדומות’ בהן לא נשמרים כללי הקורונה – ונמצאו נדבקים.

לפי הדיווח, “ראש העיר אברהם רובינשטיין רוצה לסגור את אותן ישיבות, אבל ממתין להקמת פורום רבני-רפואי שיעניק לו את הלגיטימציה הדרושה בעולם החרדי למהלך כזה. בגלל פוליטיקה זה מתעכב, התושבים ישלמו את המחיר בהדבקה ובסוף גם בסגר”.

פרופסור אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ למל”ל ולראש הממשלה בנושא המאבק בקורונה, הציג היום תחזית עגומה במיוחד לשרי הממשלה: אבדן מוחלט של שליטה במגפה, 300 חולים קשים כבר בשבועות הקרובים, ואפשרות לקריסת המערך האישפוזי בישראל.

בראיון למהדורה המרכזית של חדשות 12, אמר פרופ’ וקסמן: “אנחנו איבדנו שליטה במגפה. גם מבחינת מספרי החולים, וגם בכך שהם מפוזרים בכל הארץ, איננו יודעים מהם מקומות ההדבקה של רוב החולים ולכן איננו יכולים לשלוט בהתפרצות. מספר החולים המאומתים היום אומר שגם אם נבלום אותה, יצטברו לנו במהלך 3 השבועות הקרובים 300 חולים במצב קשה. אם נבלום אותה רק בעוד שבוע יצטרפו 600, ולאחר שבוע נוסף כבר 1200 – זה אומר סכנה ליכולת מערך האשפוז של מדינת ישראל, וסכנה להקרסת המערך הזה”.

מלבד סגר מלא, אומר הפרופ’, עלינו לפעול בשני כיוונים: “הראשון, מכיוון שאיבדנו את השליטה במגפה לא נוכל לבלום אותה – אלא דרך צעדי ריחוק חברתי. יש להפעיל מיד צווי ריחוק חברתי שמכוונים להקטנת סיכונים גדולים בפעילויות שהעלות לכלכלה איננה גבוהה.

“כלומר, למנוע כל התקהלות של מעל 20 איש, ואת כל פעילויות החברה והפנאי. בבתי הספר של החופש הגדול אפשר לעצור כיתות גבוהות, נניח מכיתה ד’, ולהשאיר את הכיתות הנמוכות – כיוון שהן משפיעות על היכולת של ההורים לעבוד ובעלות מחיר כלכלי”.

הוא הדגיש: “במצב של היום, כשיש 1,000 נדבקים, אין לנו יכולת לקטוע את שרשראות ההדבקה, גם אם היה מערך מתפקד כזה, והוא איננו קיים. אנחנו עומדים בפני משבר לאומי ואזרחי הגדול ביותר שעמדנו בפניו”.

שר האוצר כ”ץ אמר לפרופסור אלי וקסמן בדיון, כי “המתווה של משרד הבריאות יהרוג את המשק”. פרופסור וקסמן השיב: “חייבים לסגור, אחרת יהיה כאן איטליה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איפה היו עד היום למניעת הזלזול והקטסטרופה???
    06/07/2020 06:20
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בישיבות שיש קפסולות ונוהגים לפי ההלכה והחוק-אין בעיה.
    מפירי התקנות הם המתנכלים הגדולים לצבור החרדי

    והם שיביאו את המבוגר האחראי(מי הוא???) לנקוט באמצעים כדי לקים את מצות ונשמרתם מאוד