הצעירים ראשונים להיפגע: הפתרון של מנכ”ל התעסוקה לסוף המשבר

רק 20% חזרו למקומות עבודתם מתוך האוכלוסיה הצעירה עד גיל 24 • מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מספר על החשש מפגיעה שתשפיע גם לאחר תום המשבר - ומציע פיתרונות
חרדים 10
ח' תמוז התש"פ / 30.06.2020 18:09

שיעור החזרה לעבודה עד סוף מאי מבין הנרשמים בתקופת המשבר שגילם עד 24, עומד על 20% בלבד – כך עולה מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום.

מנכ”ל השירות, רמי גראור, התארח היום (שלישי) בתכנית ‘איפה הכסף’ אצל ענת דוידוב ב-103FM, וסיפר על החשש מפגיעה משמעותית בשכבת הגיל הצעירה בכל הקשור לחזרת המשק לפעילות.

נתונים בהחלט לא מעודדים, בוא נדבר על מספרים, בכמה מובטלים מדובר?

“אנחנו מדברים על כ-850 אלף, זה הנתון הכי מעודכן שיש לנו כרגע, מהם כ-600 אלף בחל”ת והיתר זה התפטרות, פיטורים וכן הלאה”.

כמה זה באחוזים?

“אנחנו למעשה מדווחים את אותם אנשים שנרשמים אצלנו ואנחנו רואים אותם בלשכות השונות. אזרחים שמתייצבים אצלנו ומבקשים עבודה. הנתון שלנו הוא טיפה מעל 21% אבטלה”.

אי אפשר להסתמך על גוגל כמו שאומר שר האוצר, מדברים על 16% – תסביר.

“אני באמת לא יודע איך גוגל מחשבים את 16%, אם זה לפי נפח הפעילות הרכבים בכביש. אני מסתמך על אותם אנשים שפונים אלינו, אותם מיליון 165 אלף שנרשמו בשיא. את הנתונים האלה אנחנו רואים אצלנו, נרשמים, רואים את חלקם הגדול, בקשר עם חלקם הגדול – אלה הנתונים העובדתיים”.

בוא נדבר ברשותך על נתח גדול מאוד מתוך המובטלים ואלה הצעירים. הרבה מאוד צעירים מתקרבים לקו העוני. כמה חזרו לעבודה מתוכם?

“אנחנו קצת מעל 20% שזה בהחלט השכבה היותר נמוכה מיתר שכבות הגיל האחרות שחזרו באחוזים יותר גבוהים. זה לא מפתיע אותנו שצעירים הם חלק יותר גדול מהמובטלים”.

20%?

“20% וקצת, מדובר על צעירים עד גיל 24, אלה שאין להם ניסיון תעסוקתי, חלקם הגדול ללא השכלה עדיין, אין להם מיומנויות והם השכבה היותר חלשה. שלא נדבר שבתוכם יש כאלה שהגב הכלכלי שלהם מאוד קטן ולכן הם שמועדים לפורענות, או אלה שיפגעו ויהיה מאוד קשה להחזיר אותם למעגל העבודה”.

נסמכים על ההורים, אם יפלטו לשוק דבר משליך על דבר, הם סוחרים דירות – אין כסף – כל השוק ילך בעקבות המעגלים של הצעירים האלה שנפלטים משוק העבודה.

“כן אנחנו רואים, הרי חלק גדול מהם עובדים בעבודות מזדמנות, בחלקי משרה, במסעדנות, במזון, אירועים מכירות, והענפים האלה עוד לא חזרו”.

חנויות, קניונים, מסעדות.

“רואים את זה גם על ידי דו”חות OECD שפורסמו לפני כחודש ימים שמאפיינים מאוד דומים גם באירופה. גם ב-2008 שהיה משבר בהיקף הרבה יותר נמוך, גם אז הצעירים נפגעו והיה קשה מאוד להחזיר אותם למעגל העבודה. גם הדו”ח מדבר על עבודות לא סטנדרטיות, חלקיות, זמניות, סיכון לגבי גובה השכר לא בטוח, הסיכוי מאוד גבוה להיפלט משוק עבודה כזה ולכן צעירים ללא גב כלכלי הם הראשונים בעצם להיפגע ולהגיע מהר מאוד מתחת לקו העוני”.

כל אחד רואה את עצמו הראשון להיפגע, אתה מדבר על נתונים שתואמים את נתוני הביטוח לאומי, לא יוצאים מהמעגלים? זה ילך איתנו עוד תקופה ארוכה קדימה?

“בלי שתהיה מעורבות בעניין הזה אי אפשר להחזיר אותם, חייבים לנצל את הזמן הזה בעיקר לצעירים שהם חסרי מיומנויות וניסיון תעסוקתי, חייבים לעזור להם”.

מה זה אומר לעזור?

“להכשיר אותם, לנצל את הזמן ולראות איך. תקציבים, נדרשים פה תקציבים כדי להכשיר ולהקנות להם מיומנויות, כדי להכין אותם שכשיהיו יותר ויותר משרות ואני מאמין שהמשק לאט לאט יחזור לעצמו, כשיחזור לעצמו יהיו מקומות תעסוקה. רק לפני כמה ימים פרסמו 42,000 משרות, זה מתחיל להתאושש אנחנו רואים את זה. לפני חודש היה 20 ומשהו אלף, היום זה 40 ומשהו אלף, אני מאמין שהשוק לאט לאט יתאושש”.

לא בכל דבר אתה יכול לעבוד, זה תלוי ביכולות של כל אדם.

“אפשר אולי כן ללכת לעבודה שנותנת איזו שהיא הכנסה מסוימת ובמקביל ללכת ולרכוש מיומנויות והכשרות, להכין את עצמך לשוק העתידי”.

אני מדברת על סטודנטים שלומדים. גם פה יש בעיות, הוא לא יכול ללכת להכשרה מקצועית אחרת כי המשמעות היא שהוא עושה תפנית בחיים שלו, וכמו שאנחנו יודעים דבר גורר דבר. זה לא מסתדר.

“נכון, אבל אנחנו לא כולם סטודנטים, מי שלומד היום ועובד למחייתו הוא לומד לקראת, אבל מי שלא לומד וחלק גדול לא לומדים – להם צריך לשים לב לראות איך אנחנו עוזרים להם, להחזיר אותם למעגל העבודה”.

יש נכונות מטעם הממשלה לעשות דבר כזה? אתם מדברים על זה?

“לא הביטוח לאומי, השר שלי אמר, שר הכלכלה ששירות התעסוקה שייך למשרד הכלכלה שבהחלט יקציב תקציבים. אנחנו בדיונים עם האוצר בעניין הזה, אני מאמין שגם השר וגם אני נצליח להשיג את התקציבים שנדרשים. ללא תקציבים לא נצליח לעשות שום דבר. עדיין לא הגענו לסיכומים ואני עדיין מקווה שנעשה את זה כי אין זמן”.

פילוח של גברים ונשים?

“אנחנו רואים בדו”ח יותר נשים בגילאים צעירים עד 24 קצת מעל 60%, רואים את זה בעיקר אצל הצעירים וככל שהגיל עולה קצת פחות”.

למה דווקא נשים?

“חלק זה אותן משרות כפי שמניתי בענפים של מכירות, מסעדנות, אירועים וכן הלאה”.

יותר נשים עובדות במקצועות האלו?

“נכון, נכון”.

תודה רבה מנכ”ל שירות התעסוקה, רק שלא יסתמן כמשבר הדור הצעיר. מקווים שנצא מזה.

“צריך לפעול בעניין הזה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות