חולי סוכרת? אתם זכאים למד סוכר רציף גם על בסיס בדיקה ביתית בלבד

מד הסוכר הרציף מודד את רמות הסוכר בדם לאורך כל שעות היממה, ומתריע באופן מיידי על מצבים של חוסר איזון • ידיעה אינפורמטיבית
חרדים 10
א' תמוז התש"פ / 23.06.2020 14:19

עבור חולי סוכרת מסוג 1, ההתמודדות המרכזית היא שמירה על איזון רמות הסוכר לאורך כל שעות היממה, כאשר הטיפול שקיים הוא מתן אינסולין בצורה מלאכותית – בהתאם לצורך המשתנה שנוצר בזמן אמת.

ללא איזון יכול  החולה להגיע למצבי קיצון שעלולים לסכן את חייו דוגמת היפרגליקמיה ( רמת סוכר גבוהה בדם) או היפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה בדם).

בשנים האחרונות פותחו מגוון רחב של טכנולוגיות שמאפשרות מדידה רצופה של רמות הסוכר בדם לאורך כל שעות היממה, מה שמאפשר התרעה מיידית במצבים של חוסר איזון, גם אם החולה עצמו אינו חש בכך.

הטכנולוגיות הללו, להלן מדי סוכר רציף (סנסור), זמינות בסל הבריאות, והחל מהסל האחרון החולים יכולים להסתפק בבדיקה ביתית על מנת להיות זכאים להן, בניגוד למדיניות שהיתה נהוגה בעבר ובמסגרתה הם נדרשו להגיע לבדיקות בבית החולים, לעתים תוך סיכון חייהם.

אלו מדידות היו מתקיימות בעבר?

פרופ’ יעל לבנטל, מנהלת יחידת אנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים, בית החולים לילדים “דנה”, מסבירה במאמר שפורסם בפורטל הבריאות והרפואה ‘דוקטורס’: “עד כה, מקובל היה להשתמש בעיקר במדד המוגלובין מסוכרר A1C – מדד המשקף את רמת הסוכר הממוצעת בדם, בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה. למדד זה יש שני חסרונות עיקריים.

“החיסרון הראשון: העובדה שמדובר בנתון המתייחס למצב החולה בעבר (בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה) – ולא משקף את המצב בימים האחרונים, שלפני נטילת הבדיקה. החיסרון השני: מדובר במדד המשקף ממוצע של ערכי סוכר. לכן, לא ניתן לדעת כמה אירועים של היפרגליקמיה והיפוגליקמיה חווה המטופל וכמה זמן נמצא המטופל בטווחי הסוכר הרצויים לו”.

הטכנולוגיות החדשות שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות חוללו למעשה מהפכה של ממש בתחום המדידה והבדיקה של חולי סוכרת. “קיימים כיום סוגים שונים של מדי סוכר רציף. חלק מהם עשויים להתריע מראש באופן אוטומטי, כאשר רמות הסוכר יורדות או עולות”, מוסיפה פרופ’ לבנטל.

לדבריה, “מטופל שאינו מחובר למד סוכר רציף נדרש למדוד סוכר במד סוכר ביתי מספר פעמים במהלך היום (לפחות 4 פעמים)”.

בעת ביקור במרפאה, מבוצעת פריקת נתונים שהוקלטו במד הסוכר הרציף וגם במד הסוכר הביתי. כך, מחושבת רמת סוכר ממוצעת וסטיית תקן המבטאת את השונות ברמת הסוכר. יש כיום גם מערכות משולבות של מדי סוכר רציפים, המתקשרים באופן אוטומטי עם המשאבה של המטופל ומאפשרים עצירה אוטומטית של הזלפת האינסולין, כאשר החיישן מזהה מגמת ירידה מסוכנת של רמות הסוכר; והחזרת ההזלפה באופן אוטומטי כשהמדדים חוזרים לטווח הרצוי.

יצוין, כי בשוק קיימות היום טכנולוגיות המשלבות בין מדי הסוכר הרציף למשאבות האינסולין, דבר שמשפר עוד יותר את איכות החיים של החולים ולמעשה מאפשר להם לנהל סדר יום חלק ללא התעסקות במדידות ו/או בשאיבות והזרקות אינסולין.

למרות זאת, פרופ’ לבנטל מדגישה: “הטכנולוגיות המשולבות אינן יכולות להחליף את הצורך בהקפדה על כללי הטיפול ושמירה על אורח חיים בריא – תזונה מאוזנת ומגוונת ופעילות גופנית סדירה”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות