“בלשו אחר אנשים”: כתב אישום נגד חברת התקשורת של רמי לוי

מנהל החברה ואחראי האבטחה הואשמו כי השתמשו בניגוד לחוק בנתונים של החברה ודלו ממנה איכונים ופלטי שיחות לשימושים אישיים • באחד המקרים נעשתה בדיקה בנוגע למספר של עיתונאים, בעקבות כתבה שלילית שפרסמו • במקרה אחר, המעקב נעשה בניסיון למנוע הקמת ועד עובדים
חיים טוויל
א' תמוז התש"פ / 23.06.2020 10:46

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (שלישי) לבית משפט השלום בירושלים כתב אישום נגד חברת “רמי לוי שיווק השקמה תקשורת בע”מ”, נגד מנהל החברה אופיר אטיאס, ונגד שלמה ג’וליאן, אחראי אבטחה בחברה.

בשנת 2011 קיבלה חברת “רמי לוי” רישיון ממשרד התקשורת למתן שירותי רדיו טלפון נייד. בהתאם לכך התקשרה חברת רמי לוי עם חברת פלאפון תקשורת בע”מ וקיבלה ממנה גישה למערכות הפעלה שונות של פלאפון, בין היתר למערכת המתעדת נתוני תקשורת ומאפשרת להפיק פלטי שיחות ואיכונים.

המערכת נועדה לשימושן של חברות תקשורת לצורך מניעת הונאות. הפקת נתוני תקשורת שלא למטרות המאגר, מחייב הוצאת צו שיפוטי.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו”ד אביה גליקסברג בניטה ומיכל בלומנטל מפרקליטות מחוז ירושלים, בין השנים 2011-2016 בוצעו מאות בדיקות במערכת, בניגוד למטרת מאגר המידע.

הנאשמים ניצלו לרעה את המערכת על מנת להתחקות, לבלוש ולחקור אודות אנשים, עובדי החברה ושאינם עובדי החברה, בלא ידיעתם או הסכמתם ותוך פגיעה קשה בפרטיותם. זאת עשו הנאשמים לצרכים שונים – אישיים ועסקיים, בהזדמנויות רבות ושונות ובאופן שהפך לדפוס פעולה חוזר לבירור עניינים שונים שאותם ביקשה הנהלת החברה או ביקשו הם לברר באמצעות מאגר הנתונים שהופקד בידם.

כך למשל, בשנת 2013 על רקע פריצה לביתו של אטיאס ועל מנת לאתר חשודים בביצועה, ערך ג’וליאן, לבקשתו של אטיאס, בדיקות במערכת על מספרי הטלפון של אנשים שונים. במקרה אחר ביצע ג’וליאן בדיקה במערכת על מספרו של אדם בשל תביעה קטנה שהגיש כנגד חברת “רמי לוי”.

במקרה נוסף, ביצע ג’וליאן בדיקות במערכת על מספרם של עיתונאים וזאת על רקע כתבה שלילית שפרסמו על החברה. בדיקות נוספות נעשו לעובדת חברת בת של “רמי לוי” על רקע חשד להקמת ועד עובדים.

הבדיקות המופיעות בכתב החשדות נערכו שלא למטרה לשמה הוקם המאגר ושבגינה נמסר המידע ומבלי שהתקבלה הסכמתם של הנבדקים, תוך הפרת חובת סודיות שנקבעה בדין לגבי ענייניו הפרטיים של אדם ובאופן המהווה בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו, ובניגוד להוראות הדין בדבר שימוש במאגר מידע.

החקירה נוהלה על ידי ימ”ר ירושלים במשטרת ישראל ויחידת החקירות של הרשות להגנת הפרטיות.

מהרשות להגנת הפרטיות נמסר: “מאגרי המידע הנמצאים בידי חברות התקשורת הינם רגישים במיוחד בשל העובדה שהם מאפשרים להתחקות אחר כל קשריו של אדם ואף אחר מיקומו הגיאוגרפי. משכך, שימוש במידע אישי המצוי בידי חברות התקשורת למטרות עסקיות או פרטיות הינו פסול ומהווה הפרה בוטה של הוראות דיני הגנת הפרטיות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות